Nekromanti Mutant i fantasin

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
124
Jag har läst (eller hört från VCG) att de kommer att fortsätta stödja M:Å0.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag vill spela ett mutant där man är en 45-årig, mellanstadielärare och rollspelsnörd från 2019 som blivit nersövd. Eller nedfryst i stasis och vaknar i Mutantskandinavien med en Sig-Sauer, ett rör vattenreningstabletter, ett spritkök och en liter rödsprit.

Sty: 6 Fys:5 Sto: 17 smi: 6 per: 11 int:10
skjuta 25%
rör manöv: 20%
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Läste rubriken som "Mutant i fansin" och var impad att det kommit ett så matigt inlägg som trådstart på det ämnet... men min fantasi sprack ju direkt när jag började läsa.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Rangertheman;n307965 said:
Vi hade väldigt kul med Mutant på tiden då det begav sig, men så här i efterhand kan jag tycka att det var/blev som vilket fantasyspel som helst med ett post-apokalyptiskt skin.

Ska jag spela post-apokalyps nu blir det nog mer åt The Walking Dead-hållet där RP är en grupp kringstrykande överlevare, som visserligen förstår det mesta i världen men som tvingas hantera civilisationens sönderfall. Till och med Arken känns lite för organiserad då. Mutationer javisst, men inte för mycket fokus på dem. Jag vill utforska hur vår värld skulle kunna vara efter en apokalyps. Då är egentligen inte Mutant-linjen den bästa. I grund och botten är det bara fernissan som skiljer spel som t.ex. Mutant År noll och Svärdets sång åt. MUA är ännu mer post-apokalyptisk fantasy och jag misstänker att Mutant: Hindenburg kommer att ta det ytterligare ett steg längre.
Enklast kanske är att ersätta settingen i År Noll, med MSB´s "Om krisen eller kriget kommer" ?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag är skittråkig... Jag tycker Mutants grundlåda och sedan fram till Järnringen ungefär är precis det som jag vill ha. Det finns gott om civiliserade områden, städer, lokala högkulturer och nöjesliv i vissa fall och till och med någon sorts länder men områdena runt och mellan dessa är allt från hyfsade (vilda västern) till direkt skitfarliga (zoner) och det enda som gör att "landet" finns är någon sorts behov av handel, råvaror eller andra varor. Varje typ av välbevarad teknologi kan vara en grund till att ett samhälle uppstår och en sådan sak som en bunker med 40 stridsrobotar gör en automatiskt till en militär makt. Just den grundtanke som jag uplever när jag spelar Mutant, att det finns tre (kanske fler) distinkta zoner (inte förbjudna) civiliserat-utmark-farligt finner jag otroligt attraktivt och ger mig en mycket trevlig pallett att måla med.

?Men då har jag nog när jag tänker efter husreglat väldigt hårt om hur kartan egentligen ser ut. Min karta i huvudet har ungefär hälften förbjudna zoner. :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Jag vill ha det mest klassiska pyriska Mutant, men med helt nya kampanjfokus. Typ kampanjer som dessa:

1. Ni är Peckwick-klubbens förtrogna och utför uppdrag åt dem. Klubben är inblandad i intriger med förgreningar i hela Pyri. En kombo av Frimurararna och Det susar i säven. Ni har tillgång till klubbens klipparkiv, luftballonger, ångslupar och kontaktnät. En kampanj där det också är viktigt att bära plommonstop, monokel och gifta sig rätt. Kanske kan ni själva bli klubbmedlemmar och till slut köpa en egen ö med kråkslott någonstans i Östaden?

2. Ni är postiljoner och får i uppdrag att försvara en särskilt utsatt postled. Heliografeländet är ett verkligt problem att hantera. Ni kan avancera i graderna, bli postmästare med eget kontor och starta nya postleder. Naturligtvis finns det rivaliserande postmästare, som är redo att göra allt för att komma åt sina konkurrenter.

3. Ni ingår i en polispatrull i Hindenburg. Bekämpa brottsligheten eller slå vakt om era mutor. Ert polisdistrikt är fullt av faror och oberäkneliga fiender. Besvärliga utredningar, stygga befäl och mordfall väntar. Ni kan förstås avancera i graderna - eller välja att lägga era liv i brottslingarnas inkomstbringande händer.

4. Ni är fon Rijns handplockade zonfarare och reser från zon till zon för att bevaka den mäktige handelsmogulens intressen. Han har många hemligheter och ni får efter hand veta mer och mer. Dessutom är ni med om att upptäcka en stor och tidigare helt okänd enklav. Hur mäktiga vågar ni själva bli? Litar ni på fon Rijn? Vem är han egentligen?

5. Ni är konspiratiriska psi-mutanter och ingår i någon av Järnringens hemliga celler. Ni utför uppdrag på olika platser i Pyrisamfundet. Förmodligen uppträder ni under olika förklädnader - som turnerande artister, handelsresande eller enkla arbetare. På era resor genom Pyri får ni hjälp av andra Järnringen-sändebud. Men Psipo och andra fiender är er på spåren. Och även inom er egen organisation har ni skaffat er fiender. Vem är det egentligen som styr Järnringen?
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag vill att man vaknar upp och spelar nedfryst människa. Fast inte general/soldat utan typ tredje vågen. Poeter, lärare och IOGT-NTO scouter, kanske någon kan vara elektriker eller programmerare.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Jag tycker verkligen om Pyri-samfundet, för det blev något helt svenskt och unikt utan att någon riktigt verkade ha planerat för det - det växte bara fram organiskt. ”Svenskt 1800-tal som pilsnerfilm med djurmutanter och robotar” är ljuvligt bisarrt. ”Normal-post-apocalypse” finns det ju hur mycket som helst av!

Cyberpunks-Mutant är väl OK, men Shadowrun har litet av mutat in territoriet med bisarro-Cyberpunk redan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,987
Jag skulle verkligen vilja att Mutant 2089 återupplivades. Snabba enkla, men uppdaterade regler, en spelvärld där vissa platser redan finns men där det även finns massa vita fläckar på kartan. Och muterade djur!

Jag gillar ju Cyber M/77 så kanske ett samarbete där? De reglerna men lägg till regler och bakgrund som passar mutanter 🙂
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag vill ha feelgood frontier-versionen. Inga marodörer, inga befästa byar, inga krig och godmodiga personer. Tänk the Shire och sedan finns det lite skurkar. Mys-Mutant helt enkelt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett mutant byggt på 1/2/UA där man skrotat humorn samt med mer frontier nybyggare/upptäckar anda.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
"Vad är det här för tråd, den har jag missat? Måste kolla från början."

"Har jag missat en pågående mutant kickstarter?! Hinner jag gå med? Panik!"

Där någonstans föll polletten ner!

Fear of missing out är helt påhittat.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
353
Location
Södertälje/Uppsala
"Vad är det här för tråd, den har jag missat? Måste kolla från början."

"Har jag missat en pågående mutant kickstarter?! Hinner jag gå med? Panik!"

Där någonstans föll polletten ner!

Fear of missing out är helt påhittat.
Ja, de döda har nog en mäkta orolig vila med tanke på all nekromanti man ägnar sig åt numera
 
Top