Nekromanti Mutant i fantasin

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Just nu pågår en kickstarter för ytterligare en miljö/regelbok till Mutant år noll, och den drar in pengar i mängder. Det är kul, och jag har naturligtvis varit med och backat den. Men när vi pratade om kickstartern igår under vårt rollspelsmöte började jag drömma om andra tänkbara varianter på Mutant.

Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.

Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.

Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.

Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.

Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.

Vad vill du?

(Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. :))
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
Jag vill spela I reptilmännens klor och fortsätta spela i dess anda; jag tycker det är det du beskriver i det det andra stycket ovanför frågan.

I reptilmännens klor var det enda äventyret till Mutant som faktiskt låg i linje med den värld som antyddes i regelboken och så här i efterhand tycker jag den är så mycket mer intressant än den värld som Äventyrsspel ganska snart skapade för spelet (som jag inte gillar av ovan angivna skäl).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Jag vill ha spelet du beskriver samt cyberpunksversionen
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag skulle vilja ha ett urtids-Mutant. Teknologi på nivån typ sten-, brons- eller järnålder. Hur skulle antika Rom eller Grekland sett ut om något hände och folk och djur började muteras? Jag har lite Mutant-fatigue just nu, så har lite svårt att hitta saker som gör mig pepp på det igen. Men det här kanske vore något. Med ett nytt regelsystem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag skulle vilja ha en blandning av Fury Road och Rango. Och det skulle vara på engelska.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Jag gillar också settingen i Reptilmännens klor, och jag vet att du inte ville ha tips om hur du löser detta, men faktum är att År Noll utan arken borde vara just detta.

Såhär med alla gamla Mutant-versioner i backspegeln så tror jag egentligen den enda anledningen att jag gillar första utgåvan är nostalgi och att den egentligen är för spretig.

År Noll och MUA har båda på sitt sätt gjort spelet till varsin helhet som nu smälter samman. Det blir inte mycket bättre än så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Gurgeh;n307856 said:
såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig.
Ganska exakt så jag känner också. Regelboken till första mutant beskriver den mutantvärld jag egentligen vill ha, men den försvann ganska fort.

Mutant: År 0 är väl det mutant som kommit närmast sen dess, men även det tycker jag missar målet helt. Det är för mycket apokalyps och inte tillräckligt mycket post. Medan exempelvis Undergångens Arvtagare var tvärt om; för lite apokalyps och alldeles för mycket post. År 0 lassade dessutom på en extra skopa missär ovan på den skopa UA redan lagt till. Och som om det inte vore nog känns framför allt År 0s värld väldigt mycket som vår egen värld, efter katastrofen, med lite konstigheter instoppat.

M1 är för mig en sweet spot där världen apokalypsen precis har vänt, överlevarna har gått från just överlevnad till uppbyggnad, och det finns en lite civilisation, men det mesta av världen var outforskad, vild och ofta obebodd. Och det är inte vår egen värld heller, utan världen som gick under var redan den en sci-fivärld. Och sen la katastrofen bara ännu en nivå av weird ovan på det. Den kan vara kul med någon referns som kopplar tillbaka till nutiden här och där, men den övergrippande känslan tycker jag ska vara "främmande".

Så typ:

Nybyggaranda
Utforskande av en främmade ny värld
Viss optimism inbakad i världen

Och jag håller med, det finns ingen anledning att begrännsa sig till enbart Norden. Jag menar, det ska ju finnas muterade mungos om inte annat! =D

Och egentligen är ju sverige förbaskat litet. Hur lång tid tar det egentligen att vandra hela vägen från norr till söder? Två månader, som kråkan flyger? Tills fots alltså, med packning. Ska man sen ha med fordon blir det ju ännu mindre. Nä, ta ut svängarna lite! Basera det kring medelhavet, så man kan få in hela blandningen av europa, asien, och afrika!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Nya Pangaea 2.0, som vi skapade när vi testade Fate Core för första gången är starkt influerad av I am Legend och Book of Eli. Det är nog Mutant År noll som kommer närmast det temat bland de utgivna rollspelen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Mutant 2089 är mitt favvo-mutant med några ljusårs marginal, cyberpunk rular, man slipper trök-Sverige, och de urtråkiga, töntiga muterade djuren är högst marginella och väldigt lätta att stryka.

Skulle jag velat ha ett annat mutant vore det nog ett cyberpunk-mutant där vägen till stjärnorna är öppen och man kan få se attackskepp som brinner vid Orions skuldra, c-strålar glittra i mörkret vid Tannhäuser-porten, och andra saker ni aldrig skulle kunna tro.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
zonk;n307888 said:
Skulle jag velat ha ett annat mutant vore det nog ett cyberpunk-mutant där vägen till stjärnorna är öppen och man kan få se attackskepp som brinner vid Orions skuldra, c-strålar glittra i mörkret vid Tannhäuser-porten, och andra saker ni aldrig skulle kunna tro.
Jag hoppas NeoTech kommer stilla mitt cyberpunkbegär men annars är det nog dags att skriva klart spelet 2089 som jag filar på ibland.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Max cyberpunk med djurmutanter och aliens!!!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Måns;n307901 said:
Jag hoppas NeoTech kommer stilla mitt cyberpunkbegär men annars är det nog dags att skriva klart spelet 2089 som jag filar på ibland.
Jag har också en textfil med blandade idéer som heter 2089!
:)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag har en liten idé om ett mutant efter katstrofen. Alltså att även Pyri fallit och att folk startat om igen efter det. Man äventyrar runt i ruiner av ruiner, i en tid när ens mormor minns katastrofen, men där allt nu handlar om de första stapplande stegen där återuppbyggnaden börjat. Två lagers postapokalyps, liksom.

Jag är minst 2089% för att någon satsar på en reboot av 2089. Eller plockar upp wilper & cos hyllning Cyber M/77 för en storbudgetproduktion.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag gillar Pyri-samfundet med tidig 1800-tals teknologi, och jag gillar eran i "I reptilmännens klor". Båda har sin charm. Möjligtvis går de att blanda, genom att ha mer "frontier" och ej ännu kartlagda delar i "Pyri-eran". I reptilmännens Klor utspelar sig trots allt i Stockholm, som är en stor förbjuden zon.

Med andra ord, jag vill nog ha ett Mutant där teknologiska fynd fortfarande är ovanligt, och nedfrysta människor inte finns/ej uppväckts ännu.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Gurgeh;n307856 said:
Just nu pågår en kickstarter för ytterligare en miljö/regelbok till Mutant år noll, och den drar in pengar i mängder. Det är kul, och jag har naturligtvis varit med och backat den. Men när vi pratade om kickstartern igår under vårt rollspelsmöte började jag drömma om andra tänkbara varianter på Mutant.

Någon gång för länge sedan hade jag mycket kul med den allra första versionen av Mutant och Mutant 2 och de tillhörande äventyren, men såhär i efterhand känns det som om världen blev för civiliserad och storskalig. Modulerna och Sinkadus-artiklarna fylldes snart med det ena högteknologiska vapnet och fordonet efter det andra, och alla äventyr handlade om att stoppa krig, terrorister och kärnvapen; världen bestod av tydligt utmärkta länder med gränser, flaggor och huvudstäder. När Järnringen långt senare tog över följde den här känslan med. Världen kändes mer som 1800-tal med talande djur och robotar än som vår värld efter en katastrof.

Mutant år noll är ju annorlunda. Där är katastrofen något som inträffade nyligen (eller till och med fortfarande håller på att inträffa i somliga av spelen, eftersom de utspelar sig i rester av civilisationen som ännu inte hunnit kollapsa fullständigt). Men det är samtidigt något begränsat, eftersom varje spel bara ger möjlighet till spel i en miljö, och den miljön är ganska begränsad.

Så trots att jag har gillat alla versioner av Mutant, till och med den som försökte vara cyberpunk och inte hette Mutant av någon annan anledning än att Äventyrsspel ville slippa sälja in ett nytt varumärke till leksaksbutikerna, så önskar jag ibland att det fanns ett Mutant som var annorlunda -- lite mer som den värld som antyds i regelboken till den allra första utgåvan.

Jag skulle alltså vilja se ett Mutant-spel som utspelar sig ganska snart efter civilisationens fall, men i en värld som inte har några begränsningar. Rollpersonerna skull inte ha någon fast bas, utan gå och/eller åka runt i en ödemark befolkad av andra gäng som försöker överleva, små befästa byar och muterade vidunder som vill äta allt. Äventyren skulle handla om att få mat och patroner för dagen, eller möjligen att utföra ett uppdrag för att få en viktig motordel eller ett halvfungerande hagelgevär i belöning.

Jag skulle också vilja se ett Mutant-spel som utspelade sig i en helt annan miljö än i Norden: muterade elefanter på savannen, muterade gilaödlor i revolverduell i Arizona eller muterade samurajer som blir attackerade av tonåriga, muterade ninja-sköldpaddor. Jag vill vara Mad Max som bränner genom en öken i Australien med en fet cigarrökande koala som sidekick.

Vad vill du?

(Förtydligande: Jag vill alltså inte ha tips och förslag på hur jag kan ändra någonting eller göra någonting för att få det spel jag beskriver -- jag vill bara spekulera och drömma om spel som inte finns. Se det som en typ av rollspel där vi sitter och hittar på saker som inte är verklighet, men har kul ändå. :))
Spännande! Jag spelade också mycket det första Mutantspelet och älskade det där otämjda.
Jag håller på att skissa på ett spel som låter lite som det du skriver. Min vision är Mad Max, Mutant och Fallout i en mustig blandning. Hex crawl-vänligt. Lite post-apocalypse med fantasykänsla? Och lite Paranoia naturligtvis :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Lupus Maximus;n307918 said:
Jag gillar Pyri-samfundet med tidig 1800-tals teknologi, och jag gillar eran i "I reptilmännens klor". Båda har sin charm. Möjligtvis går de att blanda, genom att ha mer "frontier" och ej ännu kartlagda delar i "Pyri-eran". I reptilmännens Klor utspelar sig trots allt i Stockholm, som är en stor förbjuden zon.

Med andra ord, jag vill nog ha ett Mutant där teknologiska fynd fortfarande är ovanligt, och nedfrysta människor inte finns/ej uppväckts ännu.
Gillar tanken med att världen är mer okänd och att man i allmänhet vet mycket mindre och inte förstår sin omgivning eller de fynd man hittat och där skrotet man hittar har ett värde (i byteshandel) och inte är fluff. När du skrev att NFM inte frysts upp ännu så ser jag framför mig att RP kan hitta en överväxt bunker med en ”människa i en stålkista” och inga enorma hallar med nedfrysta personer. Det är inte heller bara att frysa upp med en knapptryckning utan Ett helt äventyr i sig för att lyckas göra det och i slutändan kanske personen ändå stryker med eller visar sig svårt sjuk (anledningen att den är nedfryst och väntar på botemedel) och kanske rent av fientligt inställd. Vore kanske dags för nedfrysta djurmutanter också?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Skarpskytten;n307866 said:
Jag vill spela I reptilmännens klor och fortsätta spela i dess anda; jag tycker det är det du beskriver i det det andra stycket ovanför frågan.

I reptilmännens klor var det enda äventyret till Mutant som faktiskt låg i linje med den värld som antyddes i regelboken och så här i efterhand tycker jag den är så mycket mer intressant än den värld som Äventyrsspel ganska snart skapade för spelet (som jag inte gillar av ovan angivna skäl).
Det håller jag helt med om. Jag hade gärna sett fler äventyr på den nivån, hellre än de internationella konspirationsäventyren som snabbt tog över. Jag har varit sugen på att spela det med reglerna till Mutant år noll. Det skulle ju fungera utmärkt att bara spela rakt av på det sättet, bara byta ut orden "by" mot "ark" i början och sedan köra på.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Vi hade väldigt kul med Mutant på tiden då det begav sig, men så här i efterhand kan jag tycka att det var/blev som vilket fantasyspel som helst med ett post-apokalyptiskt skin.

Ska jag spela post-apokalyps nu blir det nog mer åt The Walking Dead-hållet där RP är en grupp kringstrykande överlevare, som visserligen förstår det mesta i världen men som tvingas hantera civilisationens sönderfall. Till och med Arken känns lite för organiserad då. Mutationer javisst, men inte för mycket fokus på dem. Jag vill utforska hur vår värld skulle kunna vara efter en apokalyps. Då är egentligen inte Mutant-linjen den bästa. I grund och botten är det bara fernissan som skiljer spel som t.ex. Mutant År noll och Svärdets sång åt. MUA är ännu mer post-apokalyptisk fantasy och jag misstänker att Mutant: Hindenburg kommer att ta det ytterligare ett steg längre.
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
Jag älskar M:Å0, verkligen älskar. Jag skulle vilja ha fler zonsektorer till grundboxen, där allt är eländigt, där man aldrig har nog med krubb och vatten, där hot ständigt hänger över ens huvud och där hela världen är en stor outforskad fläck på en karta. Grundlådan utan GA, M och E i åtanke skapar en mörk och dyster känsla jag inte kan klara mig utan. Om inte FL skriver fler sektorer till det får jag nog göra det själv.
 
Top