Nekromanti Mutant Chronicles

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Oooh, unikt! :)

Det säger väl sig själv att de flesta, kanske till och med alla, hellre köper regler som är solida och konsekventa och roliga att använda, än regler som är dåliga, inkonsekventa och som förstör för spelledaren.

Frågan är fortfarande vad som är dåligt? Vad är det som förstör? Vad är det som fukkar upp en kampanj?

Dels i det specifika fallet Mutant Chronicles, och dels i det generella fallet rollspel.

Och på nått sätt är det symptomatiskt att alla inlägg om "jo det är dåligt" och "nej det är det inte" i den här tråden inte har bevisat nått, vare sig för eller emot det specifika exemplet Mutant Chronicles. Eller för det generella exemplet rollspel.

M.
 

AHTF

Veteran
Joined
27 Dec 2002
Messages
39
Location
Linköping, Åkersberga
Re: Skarpt svart/vitt?

Inlägget kommer väl kanske ej hjälpa diskussionen men själv tyckte jag att modulerna förtydligade världen.
I grund boken kna man läsa mellan raderna och förstå att brödrarskapet, cybertronic och även bauhaus hade de bättre individuella soldaterna särskilt då Cybertronic och brödrarskapet. Capitol verkade mer förlita sig på strategisk krigsföring etc etc..
Eftersom jag själv som sl improviserar ganska mycket tyckte jag därför bara modulerna hjälpte eftersom de målade upp världen bra. Sen blev det svårt för spelarna att möta Cybertronic etc pågrund av dessas överlägsenhet enligt modelerna men då tykcer jag som ro83r att man som sl får improvisera själv så det blir roligare och spelbart ifall det behövs.



PS: Jag håller med om att Mishima modulen e skum. den gör Mishima bra mycket roligare men KI-krafterna ser man inte en skymt av i grundboken, så det känns lite väl påkistrat.DS:
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
aaahhhhhh Mutant Chronicles ( dräggel ) ... * drömmer mig tillbaka till mina Doom Trooper dagar *

Ahh, en till som spelade Mutant Chronicles =)
Du säger det, Doomtroopers var nog bra, men tacka vet jag brödraskapet....=) Jag har också haft en del Doomtroopers genom mina dagar! =)
Min första Doomtrooper hette: Jolme Kulvertsprängare, och var en av galaxens bästa krigare, tillsammans med hans vänner. Qdorf Musseldorf och Krubbvig Blodkorslager, satte dom galaxens äckel i gungning, alla som trotsade dessa tre män, fick smaka på Gehenna Pukern eller gamla trogna bettan; Southpaw, men vi mötte också på motstånd, men vi som kunde köpa vad fan vi ville, köpte just vad vi ville, ty vi var mångmiljardärer, tack vare börsen...=) Där vi gick plus hela tiden, jag minns speciellt ett aktiebolag som vi köpte upp: detta aktiebolag hette; AB Sillmjölke...detta företag gick väldigt dåligt tills dess att vi köpte upp det, då började pengarna storma in, och aktieägare...=)
Aktiebolaget Sillmjölke fick tillbaka sina pengar dom förlorat, och bolages skänktes till grundaren....då hade bolaget en vinst på 3,5 miljarder kardinalsmarker, tack vare dessa tre herrar. De ägde mången kvarter, och Palatapizza deras pizzeria gick med vinst, deras boning? Ja ett stort magnefikt palats, med en massa säkerhetsanordningar, som ingen annan rikemanssnobb hade råd med, men dom som inte hade pengar nog att köpa det som dom ville ha, fick skydd av dom tre herrarna som tja kort och gott var lika rik som Kardinalen själv, dom köpte faktiskt upp Imperial för 8,5 miljarder, vilket dom tjänade igen på en halvtimmes handel på börsen. Dom reste i en farkost som dom döpte till: "Bullet", och denna farkost kunde spränga bort ett citadell utan att ens ta skada, så hjältarna begav sig mot Nero, planeten som Algeroth's legioner kom från, och sprängde bort huvudcitadellet som Algeroth's elittrupper befann sig i.
Men givetvis byggdes detta skräckinjagande citadell upp på ett par minuter med svart magi, dom funderade på att spränga bort den mörka portalen som mörka legionen föddes ur, men de tivngades fly, med Algeroth's elittrupper (på flygdjur) efter sig! Hem till Luna, då var alla elittrupper dräpta!

Jolme Kulvertsprängare, Qdorf Musseldorf och Krubbvig Blodkorvslager gick till historien som en av dom största hjältarna som levat i galaxen.
Dom omkom i ett attentat på Lunabörsen, som givetvis var deras favoritställe att vistas på, och namnet LunaBörsen hette så för att dom inte orkade döpa om den. Et gäng skolbarn kom in i banken på studiebesök? På en bank undrade vännerna, men dom visades runt av bossen på stället, plötsligt som dom tryckte på deras bröstkorgar exploderade huset, och raserades, och Jolme, Qdorf och Krubbvig befann sig i VIP rummet och dom hade en chans att överleva explosionen, deras Jetpacks, deras specialbyggda Jetpacks, Qdorf slängde sig ut genom fönstret, och klarade sig med en del blessyrer, tylika Krubbvig klarade sig, men Jolme, den mest muskliga av dom alla, fastnade med axlarna i sitt fönster, och satt fast, elden hann i fatt Jolme, och han brändes till döds, och Qdorf och Krubbvig bars till sjukhuset, där satt Jolmes fru, och var oroad, hon kollade på skaran, som från början var 3, och nu bara var 2, och hon insåg ganska snart att Jolme inte klarat sig, hon grät fram: "Hur gick det för Jolme?"... Han föll", sade Qdorf....
Hon plockade upp sin pistol men hindrades, pengarna gick till henne...och deras dotter...
Qdorf och Krubbvig avlivades i sömnen, av en förklädd kättare.

//End of story!
Ps! Detta är lite ur den kampanj som spelades :gremsmile:
 
Top