PROMOTION Mutant Chronicles: Luna City Blues

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Svincoolt ju! Grattis. Vi behöver fler bilder på slipsknutar och kavajslag!
Det är väldigt roligt att just den helsidan funnits med i varenda version av grundboken… Jag tänkte arbeta aktivt att hålla nere sidantalet dock, så vi får se.

Men kommer det inte i grundboken så kommer jag att vilja göra någon form av extramaterial specifikt om mode!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Ser verkligen fram emot detta! Vad gör man i spelet...? Mutant city blues med cronicles estetik eller kommer det finnas mer "politiska" motorer?

(Snälla säg att det kommer finnas det... :) )
Tyvärr blir det ett ganska fokuserat spel – i grundboken spelar man frilansande utredare som undersöker mysterier/brott och inte speciellt mycket annat…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Illustrationer? Håller med om att MC är mer Bergting än Bonner men hur går tankarna?
Tankarna är att vi ska ha illustrationer, ja =)

Skämt åsido så är väldigt lite klart just nu när det gäller alla illustrationer som inte görs av mig. Och jag duger ju bara till regelillustrationer, kanske en karta eller två och – uppenbarligen – en logga (jesus vad lättad jag är över att ni verkar gilla den. Jag var verkligen supernervös! Och att jag tog mig tiden med den är också ett av skälen till den här förseningen; vi hade ursprungligen hoppats kunna avslöja det hela innan sommaren men loggan vi hade då funkade inte riktigt med vad vi ville förmedla).

Vi har några namn vi funderar på, ett par namn vi redan kontaktat. Ni vet mer när mer är bestämt =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Gärna några “fristående” scenarion som visar andra delar av MC-världen, och inte bara frilansarnas tuffa verlkighet; utan mer som Noir-scenariot i filmvärlden och de där man spelade byråkrater och soldater, eller Svavelvinter där man var shaguliter (Döds Ände).
Det låter coolt, och det kommer det nog finnas utrymme till. Kanske inte i grundboken men vår förhoppning är ju dels att det ska produceras en hel del extramaterial i stort och smått…
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Låter fantastiskt.

Även om jag som tonåring oftare spelade djungelkrig och citadellrensning med bredaxlade supersoldater så tycker jag nu som medelålders att detektivspel är mer lockande.
MC har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att spelleda lite detektivspel när det väl släpps.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tyvärr blir det ett ganska fokuserat spel – i grundboken spelar man frilansande utredare som undersöker mysterier/brott och inte speciellt mycket annat…
Okej. Då får jag nöja mig med att jag är säker på att det kommer bli ett fantastiskt spel i stället för det absolut bästa som någonsin hänt då. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Hm, Bergting borde vara gjuten för detta. Helst nytecknade illustrationer. Iom att det verkar bli en mindre omfattande bok, så kanske det är möjligt med åtminstone några bilder, rent ekonomiskt/tidsmässigt?

Det är svårt att tänka sig gamla DoD/EDD utan Gulliksson, Mutant ÅO utan Reine, Vaesen Egerkrans m fl spel o illustrationer, och det gäller även MC där Bergtings stil verkligen präglade spelet.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag har inte tänkt mig apostlarna som speciellt främmande egentligen; just nu tänker jag mer på dem som ett slags agents of change, de accelererar/förvärrar, utnyttjar det människobyggda kapitalistiska samhällets sprickor för att rota fast sig och nyttja för egna syften. Är de värre än de parasiter som redan sitter där?
Jag har för mig att det i originalmaterialet var så att Mörkret i sig var någon form av obegriplig lovecraftsk kosmisk fasa, medan apostlarna var manifestationer som uppstod i mötet med mänskligheten. "Mörka spegelbilder" och så vidare. Är det fria fantasier från min sida eller stämmer det?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Här pratas om Bonner och Bergting, men personligen vill jag hellre se nya illustratörer. Ny utgåva = nya kreativa förmågor. Så gillade jag t.ex. inte att DoD-23 använde Egerkrans gamla bilder från Riotminds sista utgåva – även om de uppskattas av många. Det var ju redan gjort!
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har för mig att det i originalmaterialet var så att Mörkret i sig var någon form av obegriplig lovecraftsk kosmisk fasa, medan apostlarna var manifestationer som uppstod i mötet med mänskligheten. "Mörka spegelbilder" och så vidare. Är det fria fantasier från min sida eller stämmer det?
Ganska mycket så; "Den mörka själen", makten bakom apostlarna, nämndes men förklarades aldrig riktigt. Den gavs aldrig några motivationer eller så. Apostlarna framställdes lite som bråkande/intrigeraqnde syskon och det gillade jag.


Och jag fattar att det funkade för många att ha Mörka Själen som obestämd; för mig blev det dock svårt att som SL jobba med Mörka Legionen när de inte hade några motivationer eller något end goal. Klaert man kunde hitta på något själv, men jag föredrar nog när det liksom är bestämt. Vill Mörka Legionen förinta oss? Eller absorbera oss? Vill de åt våra resurser? Driver de sin tech med våra själar? Jag har inte bestämt mig alls ännu, men som allra minst kommer jag nog för mig själv att behöva bygga lite mer metastory. Om inte annat för att jag tycker att den biten är rolig =)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Ganska mycket så; "Den mörka själen", makten bakom apostlarna, nämndes men förklarades aldrig riktigt. Den gavs aldrig några motivationer eller så. Apostlarna framställdes lite som bråkande/intrigeraqnde syskon och det gillade jag.


Och jag fattar att det funkade för många att ha Mörka Själen som obestämd; för mig blev det dock svårt att som SL jobba med Mörka Legionen när de inte hade några motivationer eller något end goal. Klaert man kunde hitta på något själv, men jag föredrar nog när det liksom är bestämt. Vill Mörka Legionen förinta oss? Eller absorbera oss? Vill de åt våra resurser? Driver de sin tech med våra själar? Jag har inte bestämt mig alls ännu, men som allra minst kommer jag nog för mig själv att behöva bygga lite mer metastory. Om inte annat för att jag tycker att den biten är rolig =)
Varför inte ge flera olika hypoteser om vad Den mörka själen vill? Men inte säga vilken som är korrekt? Ungefär som i Trail of Cthulhu, där de kosmiska fasorna presenterades ur olika synvinklar, men utan att boken sade vilken som var korrekt. Mänskligheten står inför något den ännu inte begriper (och kanske aldrig kommer att begripa i sin annorlundahet), men det finns hypoteser om motivation etc. Så presenterade jag det hela när jag SL:ade MC en gång i tiden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Varför inte ge flera olika hypoteser om vad Den mörka själen vill?
Är inte det lite vad apostlarna är till för? Manifestationer som tydliggör för mänskligheten, både i att de får en kropp att sätta ett namn på men också en agenda. Att sitta och förmänskliga den mörka själen är lite för mig som att fundera kring vad ett svart hål har för motivation för att suga i sig andra himlakroppar. Mörka själen är bortom mänskligt tänkande och att sitta och ge den agendor är att minimera dess existens, precis som om man skulle ge Ljuset en fysisk manifestation utöver kardinalen och Brödraskapet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Varför inte ge flera olika hypoteser om vad Den mörka själen vill? Men inte säga vilken som är korrekt? Ungefär som i Trail of Cthulhu, där de kosmiska fasorna presenterades ur olika synvinklar, men utan att boken sade vilken som var korrekt. Mänskligheten står inför något den ännu inte begriper (och kanske aldrig kommer att begripa i sin annorlundahet), men det finns hypoteser om motivation etc. Så presenterade jag det hela när jag SL:ade MC en gång i tiden.
Som sagt, sånt funkar nog för många. Jag har personligen aldrig riktigt gillat det greppet. Jag fattar varför det funkar och vilken funktion det fyller, men för mig har verktygslåde-approachen aldrig lockat mig när jag läst spel. Snarare har det för mig känts lite som en cop-out… Lite som att ha ett mordmysterieum där du som läsare själv får bestämma vem du tror är mördaren.

Men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med LCB – för mitt eget skrivande måste jag nog bestämma mig, men huruvida det presenteras för er andra är en annan femma.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Mörka själen är bortom mänskligt tänkande och att sitta och ge den agendor är att minimera dess existens, precis som om man skulle ge Ljuset en fysisk manifestation utöver kardinalen och Brödraskapet.
Tja, det är ju en approach och ett sätt att se på ljuset/mörkret såklart. Och det är ju den som i princip gällt nu i tre utgåvor av spelet.

När det gäller Ljuset så har jag… planer. Alltså, i gamla MC så var ju ljuset helt enkelt Kardinalens ljus. Brödraskapets faktiska mytologi var extremt otydlig bortom "det är dåligt med mörker", och vad vi faktiskt fick se var i princip en stor trollkarl (kardinalen) som hade de praktiska medlen (konsten) för att bekämpa Mörka Legionen. Det är klart att man kan läsa in tanken att det finns något slags metafysiskt ljus också och att det inte bara är något som finns i brödraskapets propaganda… men jag vet inte om jag gjorde det, eller vill göra det. På samma sätt som man ganska lätt kan se att när Capitol beskrivs som frihetsälskande demokrater så är det verkligen bara propaganda också. De gillar att framställa sig i ett visst ljus, men…

Hela mörker/ljus-dikotomin tycker jag är rätt trist överlag. Ondska/godhet. Sånt har aldrig riktigt lockat mig; det var ju inte förrän jag insåg att Jedi/Sith och mörka/ljusa delen av kraften huvudsakligen kunde betraktas som doktriner för två konkurrerande sekter av religiösa fanatiker som jag började kunna ta mig av Star Wars.

Så… Jag kommer till 100% förstå om ett Chronicles där Legionen har begripliga övergripande mål och där Brödraskapet framför allt är en framgångsrik propagandistisk superchurch-sekt som reverse-engineerat Legionens tech för att simulera "krafter" (varför trodde du att så många av dem bär heltäckande rustning?) inte är alla gamla fans kopp té. Det är helt OK. Jag försöker inte skriva det MC alla vill ha, eller har velat ha.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag gillade MC för länge sedan. Men kunde inte riktigt relatera till horder av monster och mörkret på den tiden.
Jag vill mesta spela adelsman från Bauhaus. Ser dock fram emot detta. Men jag vill oxå veta vad som får en fattig människa att vända sig bort från tillvaron och följa apostlarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Men jag vill oxå veta vad som får en fattig människa att vända sig bort från tillvaron och följa apostlarna.
Apostlarna? Nu vet jag inte vad du riktigt pratar om… Men vi är en sammanslutning av andra fattiga människor, precis som dig, som följer det här 10-stegsprogrammet som låter oss förbättra oss själva. Följer man det blir man mer själsäker, fysiskt starkare – och knyter en massa kontakter! Vi tar hand om varandra, och presterar du riktigt bra så går du också upp i rang hos oss och får mer ansvar. Det är lite som ett fackförbund eller en intresseförening serdu, nästan som en fusskkod för att ta sig upp ur slummen och skiten… Allt du behöver göra är att börja gå på lite möten…
 
Top