Nekromanti Mutant Chronicles: Att fila bort serienummer

Jag har alltid tyckt att Mutant Chronicles regelsystem har känts mycket som savage worlds fast större och klunkigare. Så en uppdatering till Savage mutant regelmässigt är kanske inte helt fel?
 
God45 said:
Jag har alltid tyckt att Mutant Chronicles regelsystem har känts mycket som savage worlds fast större och klunkigare. Så en uppdatering till Savage mutant regelmässigt är kanske inte helt fel?

Äh, det lär bli betydligt mer ommöblerat än så, regelmässigt. Jag har ett par kandidater, så snart jag bestämt mig för hur mycket detaljer jag vill ha.
 
För vad det nu kan vara värt. I en ett icke-MC med liknande teman så skulle jag hantera megakorporationerna såhär: Göra dom mindre som företag faktiskt. Eller snarare gör somliga mer distinkta. Ett exempel skulle vara en alternativ historisk tidslinje som först och främst utgår från att Första Världskriget aldrig slutade. Megakorporationerna är i långa led direkt härledda från de stormakter som lyckades ta sig från jorden innan det totala sönderfallet. Ett sådant scenario öppnar upp för att ett uppstigande Japan mycket väl skulle kunna ha dominerat sydostasien. Första Världkriget ledde till i ett sorts statsförbund mellan Tyskland, Frankrike, Italien och Ryssland som blev till Bauhaus(tyskarna tvångsassimileriade in sina besegrade fiender helt enkelt i ett federalt storkejsardöme). Dock så fortsatte kriget med GB+USA(Capitol och Imperial) på ena sidan mot EU/Bauhaus. Cybertronics eller motsvarande ploppade upp långt senare just som ett megaföretag. Capitol faller också lättare in i mallen som det traditionella MC megaföretagsmallen men här ändock kvar sin tradition av president som aktieägarna(Capitols medborgare) väljer. Sedan kan man alltid lägga på extra nya megakorporationer. Turkiet kanske skapade ett Neo-Ottomanska imperiet och dominerade stora delar av Mellanöstern och kom på kollionskurs med GB/Imperial?
Skulle kunna knyta an lite till det estetiska WWI temat i MC(visserligen ett bland många).
 
Om man ska göra något baserat på storbrittanien kan man mycket väl basera det på hela commonwealth med turbanförsedda typer, gurkas och sydafrikanska legosoldater än att bara göra skottar med långt hår och claymore. Ge dem gärna en jävligt gammaldags men ruskigt kompetent säkerhetstjänst också som är nästan lika skurkaktiga som ONDSKAN som de bekämpar. Se gärna senaste Bond eller vilken som helst av Bourne för att fatta vilken sorts säkerhetstjänst jag pratar om.
 
En annan tanke är hur lite de faktiskt var intresserade av Mutantdelen av Mutant Chronicles när man väl kom dit. Det finns inte ens som spelbar ras, det finns ingen omnämning om något annat än nekromutanter i settingen. DVS varför hette spelet mutant?

Varför hade man teknologin för att åka ut i rymden men man hade inte ens teknologin att klona saker? Låter konstigt och varför försvinner mutanterna mellan Mutant RYMD och Chronicles. Särskillt eftersom dessa har så mycket potential.

Antar att de inte passar i den nya axelklaffsvisionen? Det är en lite mindre fantastisk värld där endast ondskan och överdimensionerade vapen är de fantastiska elementen?

Det kanske bara är jag som ser framför mig genmanipulerade tigermutanter med material både från tigrar och en del av ondskans genbankar som används av mindre nogräknade CORPS med koppling till asien (Mishima och/eller Imperial kanske?) för att kämpa mot de andra fraktionerna.

Som tänker mig att man använder sig av kamelmän som bärare i Mars kalla öknar, av amfibiska människor för att slåss i haven mot cthuloida monster i ondskans tjänst. Allting är ju bara en fråga om hur mycket "fantastiskt" och "mutant" man vill ha i ett spel som heter Mutant Chronicles.

Om du ska göra om spelet så kan du ju i alla fall fundera på varför man har teknologin att kemiskt, teknologiskt och biologiskt terraformera fucking VENUS! men inte har teknologin att bygga en grisgubbe om man vill? Det kan vara rent moraliska anledningar... men att antyda att Megaföretagen i alla fall i gamla MC var några större under av moral var väl rätt konstigt?

Inser att det här kanske är mycket mer åsikter än du bad om. Men det var mest en tanke jag kom på.
 
Anarchclown said:
En annan tanke är hur lite de faktiskt var intresserade av Mutantdelen av Mutant Chronicles när man väl kom dit. Det finns inte ens som spelbar ras, det finns ingen omnämning om något annat än nekromutanter i settingen. DVS varför hette spelet mutant?

Varför hade man teknologin för att åka ut i rymden men man hade inte ens teknologin att klona saker? Låter konstigt och varför försvinner mutanterna mellan Mutant RYMD och Chronicles. Särskillt eftersom dessa har så mycket potential.

Sannolikheten för att jag blandar in mutanter är väldigt, väldigt, väldigt låg.

Jag håller med om att det är lite konstigt att Chronicles hette Mutant. Jag skulle hellre sett ett annat namn. Men jag antar att det var av varumärkesskäl.

Intet ont om de som gillar Mutant, men jag tyckte inte att de fick så mycket utrymme i RYMD (och tyckte heller inte att de skulle ha det). Jag är också väldigt glad över att de försvann till MC. Settingen behöver verkligen inga fabeldjur, liksom. Jag ser ingen positiv potential här.

Venusfrågan och detta med terraformningen däremot är intressant.

Något jag nog kommer att vilja göra är att, så långt som möjligt, kapa banden till allt som ens liknar Mutant. Låta det vara oerhört oklart hur lång tid som passerat, etc. Terraformningen kommer jag att få lösa på något annat sätt.
 
Alltså. Om ondskan på något sätt finns i teknologin (även om detta då liknar Cthulhutech lite mycket) så kan man mycket väl ha terraformerat med teknologi som inte längre används för att den är ond? Tycker att det vore synd att ignorera bioteknik som potentiell källa till coola saker men förstår om du tycker att det inte passar.

Ja jag tror också det var för att få behålla MUTANT som varumärke fastän man inte gjorde något som ens hade med mutanter att göra längre.
 
Anarchclown said:
Alltså. Om ondskan på något sätt finns i teknologin (även om detta då liknar Cthulhutech lite mycket) så kan man mycket väl ha terraformerat med teknologi som inte längre används för att den är ond? Tycker att det vore synd att ignorera bioteknik som potentiell källa till coola saker men förstår om du tycker att det inte passar.

I original-MC så var tideräkningen också väldigt osäker, och Mörkret kunde infektera all avancerad teknologi, alla "tänkande maskiner" och så. Därav all klumpig retrotech.

Terraformningen förklarades aldrig riktigt. Man hade terraformat och sen glömt bort hur man gjorde, typ.

Jag tänker inte spika något nu; men för mig känns biotech väldigt mycket icke-MC. Visst kan det bli coola saker (så länge man undviker sjurmutanterna) men det känns inte som något som passar stämningen och den känsla jag nog känner att jag vill ha.
 
Jag vet inte det jag. Men visst. Bioteknik är väl mer det som ondskan använder sig av i originalspelet? Bygger massa monster och så.
 
Jag gillar dina tankar om megakorporationerna ursprung, en megakorp baserad på ottomanska imperiet låter hur fräckt som helst. I min MC-setting har jag också utgått ifrån att megakorporationerna snarare är att se som (företags)kulturer där olika fristående korporationer med gemensamt ursprung ingår. Även frilansarkorporationer (som är flest till antalet) kan vara kulturellt knuten till en megakorporation (eller metakorporation?)

I Luna har jag använt mig av mutanter rätt flitigt, inga djurmutanter a al Mutant 2 utan mer missbildade människor som lever i tunnlarna under staden, i övergivna industrier eller placerade på institutioner. Jag tycker mutanter, rätt använda, understryker Mörkrets ständiga närvaro och tycker att det är synd att de inte utvecklades mer trots allt förekommer de rätt flitigt i grundboken.
 
rust said:
Även frilansarkorporationer (som är flest till antalet) kan vara kulturellt knuten till en megakorporation (eller metakorporation?)

Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.

:gremlaugh:

/Magnus
 
Låter inte helt fel i mina öron. Jag gillar beteckningen metakorporationer dvs. bortom korporationerna. Kittet som håller samman allt så att säga. Eller menar du att trust skulle ersätta korporationsbegreppet helt och hållet?
 
rust said:
Låter inte helt fel i mina öron. Jag gillar beteckningen metakorporationer dvs. bortom korporationerna. Kittet som håller samman allt så att säga. Eller menar du att trust skulle ersätta korporationsbegreppet helt och hållet?

Ja, jag tänkte då när det begav sig mest på det engelska "megatrust", som jag säkert snodde nånstans ifrån. För jag fick för mig att det betydde "enormt företagskongmerat".

/M
 
Magnus Seter said:
Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.
/Magnus

Det svenska korporation är inte riktigt samma sak som engelskans corporation. Jag tror därför att det lämpliga "svenska" ordet borde vara kartell, vilket har betydelsen "konkurrensskadlig stor företagsallians". Karteller bildas oftast för att företag ska kunna kontrollera prissättningen till sin favör.
 
Mekanurg said:
Magnus Seter said:
Jag ville egentligen inte kalla Korporationerna för just det, utan jag ville kalla dem för Truster. Men det lät väl för konstigt kanske.
/Magnus

Det svenska korporation är inte riktigt samma sak som engelskans corporation. Jag tror därför att det lämpliga "svenska" ordet borde vara kartell, vilket har betydelsen "konkurrensskadlig stor företagsallians". Karteller bildas oftast för att företag ska kunna kontrollera prissättningen till sin favör.

Ja, korporation syftar ju på skråliknande organisationer, alternativt Mussolinis arbetsorganisationer i Italien (också det som åsyftas i Staten och Kapitalet: "Så bygger vi ett samhälle, efter korporativa principer..."). "Kartell" tycker jag också låter utmärkt.
 
Men det finns ju redan en Kartellen i MC. Känns lite vanskligt att byta ut namn på allt men behålla ett som sen betyder en helt annan sak än i MC. Nej.


Storuggla, avokado i ansiktet är ni helt från vettet
 
Magnus Seter said:
Svarte faraonen said:
principer..."). "Kartell" tycker jag också låter utmärkt.

Vi kan ju kalla alla stora bolag i MC-världen "Apple". :gremlaugh:

Nää. Vi behöver lite spridning. Apple, IBM, Microsoft och Google. Då har vi täckt in alla onda: hippies, ingenjörer, säljare och nördar.
 
Anarchclown said:
Det finns inte ens som spelbar ras, det finns ingen omnämning om något annat än nekromutanter i settingen.

Några av de mindre flufftexterna nämner mutanter vid åtminstånde två tillfällen. En gång pratas det om att vem som helst kan råka ut för mutationer och någon som en dag var en rik affärsman nästa dag kan hamna i rännstenen när det upptäckts att han muterat (det verkar alltså vara någon som kan ske plötsligt).
En annan gång nämns "en mutant-gladiator" som ett förslag på en möjlig rollperson.

Så mutanter finns där, de har bara inte fått så mycket palts. Själv har jag alltid sett dem som en självklar del i sammhället när jag suttit och fantiserat ihop olika scenarion: grupper av muterade uteliggare som skapat sig ett hem i kloakerna och övergivna tunnlar och bolagschefen som desperat försöker maskera sin allt mer förvridna kropp under skräddarsydda kostymer men som till slut löper amok med en bolter på sitt arbete när mutationerna blivit allt för uppenbara.
 
Back
Top