Nekromanti Mutant Chronicles: Att fila bort serienummer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag går ibland och funderar på vad jag skulle vilja göra, om jag hade Mutant Chronicleslicensen. Nu vet jag att det inte kommer att hända, men jag har ändå en massa idéer och funderingar... Så nu funderar jag på: Vad skulle behöva filas bort, för att mitt icke-MC skulle vara tillräckligt olikt MC för att risken för juridiska åtgärder ska minimeras?

- Att namnet "Mutant Chronicles" inte funkar förstår jag, såklart. Preliminärt: "Den svarta solens krönikor".

- Hur är det med namn på korporationer, logotyper? Kan jag ha Imperial och Capitol eller måste de byta namn? Hur lika kan loggorna vara? Den Mörka Legionen?

- Namn på monster? Nefarit, Algeroth, Nekron, Biojätte, Pretorian Stalker?

- Namn på specifika aktörer? Mitch Hunter, Kardinal Durand, Algeroth?

Jag ska försöka kompilera en lista med alla namn och sånt som skulle kunna vara specifika nog för att behöva bytas ut, men vet nån av er vad som gäller här?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Tror du gör bäst i att fila bort alla de där sakerna. Doomtroopers och Venusian Rangers måste också bort. När du ändå håller på kanske du kan göra CORPSEN lite mer som företag och mindre som nationer, där hela Ostasien dessutom är en enda nation. För vi vet ju alla hur mycket Kineser, Japaner och Koreaner älskar varandra idag?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
krank said:
Vad skulle behöva filas bort, för att mitt icke-MC skulle vara tillräckligt olikt MC för att risken för juridiska åtgärder ska minimeras?
Av det du nämner tror jag att endast en likhet med loggorna skulle funka. De andra namnen är det nog copyright på.

Ja, inte Bauhaus och så förstås. Men så här tänker jag:

Ett MC med serienumren bortfilade behöver KÄNNAS rätt, i väldigt mycket större utsträckning än att VARA rätt, om du förstår vad jag menar.

Så jag skulle fila bort allting och behålla de bärande teman som finns, och bygga på det. Behålla stommen av huset så att säga, och inte tapeterna.

/M
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Jag håller med. Jag vill också säga det att jag tycker att ett sådant spel har potential att bli hur fett som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anarchclown said:
Jag håller med. Jag vill också säga det att jag tycker att ett sådant spel har potential att bli hur fett som helst.
Nackdelen är naturligtvis att det jag tycker blir fett inte nödvändigtvis är samma saker som ni andra tycker blir fett...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Magnus Seter said:
Av det du nämner tror jag att endast en likhet med loggorna skulle funka. De andra namnen är det nog copyright på.
Ungefär så gissade jag också, ja.

Magnus Seter said:
Ett MC med serienumren bortfilade behöver KÄNNAS rätt, i väldigt mycket större utsträckning än att VARA rätt, om du förstår vad jag menar.

Så jag skulle fila bort allting och behålla de bärande teman som finns, och bygga på det. Behålla stommen av huset så att säga, och inte tapeterna.
Du har absolut rätt.

Jag är nyfiken: Jag har ju en del idéer själv, men om du (som ju ändå får sägas vara mer expert än mig på området) skulle säga vilka teman som är bärande, vilka skulle du välja ut då? Vad är det som gör MC till MC; i ditt tycke? Vad får jag inte missa?


//Krank, som kanske rentav vill kasta ut de stora axelskydden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Jag anser att du, om du ska skapa en livskraftig produkt, måste bygga ditt eget spelkosmos som har den stämning du eftersträvar. Visa tydligt att det handlar om din "grej".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
krank said:
Magnus Seter said:
Av det du nämner tror jag att endast en likhet med loggorna skulle funka. De andra namnen är det nog copyright på.
Ungefär så gissade jag också, ja.

Magnus Seter said:
Ett MC med serienumren bortfilade behöver KÄNNAS rätt, i väldigt mycket större utsträckning än att VARA rätt, om du förstår vad jag menar.

Så jag skulle fila bort allting och behålla de bärande teman som finns, och bygga på det. Behålla stommen av huset så att säga, och inte tapeterna.
Du har absolut rätt.

Jag är nyfiken: Jag har ju en del idéer själv, men om du (som ju ändå får sägas vara mer expert än mig på området) skulle säga vilka teman som är bärande, vilka skulle du välja ut då? Vad är det som gör MC till MC; i ditt tycke? Vad får jag inte missa?


//Krank, som kanske rentav vill kasta ut de stora axelskydden.
jag tror att vi ska träffas och fika och snacka om det. Det gör sig bäst i muntlig tradition, hellre än skrivet.

Kort: noir, dystopi, avlägset hopp, förtvivlan över att mänskligheten egentligen inte behöver mörkret för att falla.

Men nånstans, hopp.

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Magnus Seter said:
jag tror att vi ska träffas och fika och snacka om det. Det gör sig bäst i muntlig tradition, hellre än skrivet.

Kort: noir, dystopi, avlägset hopp, förtvivlan över att mänskligheten egentligen inte behöver mörkret för att falla.

Men nånstans, hopp.

/Magnus
Det är jag helt med på. Och givetvis ska vi ta en fika! När det finns tid och sådant, såklart.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
slanfan said:
Du kan ju inte ta bort axelskydden!
De kan nog arbetas in där nånstans! :gremlaugh:

MC är ju också en tidsålder då dekadent symbolism fått ersätta praktisk realism. En tid då sakers symbolvärde står över dess faktiska funktion.

Fan, det låter nästan som att det finns en tanken bakom allt ... :gremgrin:

/Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Namn är rätt kluriga, att vara olika nog för att undvika copyrighthammaren, lika nog för att ha rätt känsla de förmedlar men samtidigt inte dumma eller löjliga.
För min del peakade Mutant Chronicles med Frilansarens Handbok, men så var det mest Rosemarys Baby/Call of Cthulhu/Humphrey Bogart/Döden på Nilen som gällde, fast på Luna.


Storuggla, Bengtsfors rangers
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
krank said:
Anarchclown said:
Jag håller med. Jag vill också säga det att jag tycker att ett sådant spel har potential att bli hur fett som helst.
Nackdelen är naturligtvis att det jag tycker blir fett inte nödvändigtvis är samma saker som ni andra tycker blir fett...
Chansen att andra gillar det du gör är störst om du brinner för det själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Magnus Seter said:
De kan nog arbetas in där nånstans! :gremlaugh:

MC är ju också en tidsålder då dekadent symbolism fått ersätta praktisk realism. En tid då sakers symbolvärde står över dess faktiska funktion.

Fan, det låter nästan som att det finns en tanken bakom allt ... :gremgrin:

/Magnus
Där sa du nåt. Faktiskt inte tänkt på axelskydden på just det sättet tidigare...

//Krank, mjuknar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Storuggla said:
För min del peakade Mutant Chronicles med Frilansarens Handbok, men så var det mest Rosemarys Baby/Call of Cthulhu/Humphrey Bogart/Döden på Nilen som gällde, fast på Luna.
Ja, det som gick att använda var väl typ grundboken och Frilansarens Handbok. Eventuellt Capitol. Sen får man börja sålla i böckerna. Det finns bra grejer i Brödraskapet, och Algeroth är hands down den bästa "spela onding"- bok jag läst inom rollspel. Eller, den gav mig mycket när det begav sig iaf.

Cybertronic och Mishimaböckerna funkade inte alls för mig. Cybertronic för att jag köpte bokhelvetet för att äntligen få lite svar om de jävlarna, vilket jag såklart inte fick. Mishima för att den var så tunn innehållsmässigt, och så tjock vad gäller nya obalanserade förmågor och svärd och skit...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Anarchclown said:
Tror du gör bäst i att fila bort alla de där sakerna. Doomtroopers och Venusian Rangers måste också bort. När du ändå håller på kanske du kan göra CORPSEN lite mer som företag och mindre som nationer, där hela Ostasien dessutom är en enda nation. För vi vet ju alla hur mycket Kineser, Japaner och Koreaner älskar varandra idag?
Såhär känner jag: Jag vill låna in lite från RYMD, som jag tycker gjorde megakorp-grejen bättre på en del punkter. Till exempel finns det mindre företag som inte är en del av megakorparna, vilket jag gillar som fan.

Däremot tror jag nog att jag tänker fortsätta ha viss nationalistisk/kulturell prägel på det hela, även om jag nog vill dela upp det lite annorlunda.

I MC... USA får en, Europa får två, hela Asien en... Inget Afrika, inget Ryssland, inget Mellanöstern, inget Sydamerika.

Jag dock rätt säker på att jag inte vill ha det riktigt lika kulturstereotypt som original-MC kunde vara (framför allt i splatbooksen), dock.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Håller med dig om det du säger om böckernas utformning men trots dessa böckers brister så kan jag inte bläddra i dem utan att känna någon form av åtrå, även cyberboken inräknad. På tal om homoerotik :p
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
slanfan said:
Du kan ju inte ta bort axelskydden!
De var inte med från början, inte heller övertydligheter som brittiska stålhjälmar och samurajtjafs. De tillkom senare i produktionen.
 
Top