Mutant år noll

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Förslag på äventyr till detta?
Kanske gratis pdf-varianter av konventäventyr eller dylikt...
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Har du kollat in SL-delen på Ligans forum?
En del länkar verkar döda iofs.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I själva grundspelet finns det ju en hel kampanj med flera sektorer—som höll oss igång en jädra massa spelpass. Så börja där, om du vill göra det enkelt. Av alla de zonsektorer som finns att köpa (ett helt gäng små böcker) tycker jag allt håller hög klass och är spelbart—mest en fråga om tycke och smak. Det finns tex en sektor som handlar om en kannibalfamilj, som gör spelet ganska mörkt, och sen finns det andra sektorer som är tokiga och roliga. (Sen kan ett svar på din fråga vara att det ju inte finns traditionella äventyr till spelet—eftersom det inte är upplagt så. RP drar ju runt i en stor sandbox)
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Om man ska köpa en expansion.. Vilken ger mest för spelet/pengarna?
Känner rent spontant att genlab alfa ligger långt ner... Ingen i gruppen som vill spela muterade djur..
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Knight_Schmidt;n342851 said:
Om man ska köpa en expansion.. Vilken ger mest för spelet/pengarna?
Känner rent spontant att genlab alfa ligger långt ner... Ingen i gruppen som vill spela muterade djur..
Utan att ha spelat igenom någon av dem utan bara läst materialet så skulle jag rekommendera Elysium framför Maskinarium.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Knight_Schmidt;n342851 said:
Om man ska köpa en expansion.. Vilken ger mest för spelet/pengarna?
Vet inte om du räknar det som en expansion men jag tycker att "Zonkompendium 3: Det döda blå" är väldigt inspirerande. Det är dessutom inte alls dyrt.
 

Knight_Schmidt

Veteran
Joined
21 Oct 2017
Messages
97
Försöker lära mig reglerna ordentligt nu... Strid. Jag slog tärning för sty, skjuta och pilbåge (pryl) +1 i bonus. Lyckades träffa EN gång av SJU försök... Hmm...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det finns en tabell som visar hur stor chansen är att lyckas baserat på hur många tärningar man har (med och utan att pressa). Den är bra när man börjar spela för att få en känsla av hur bra man förväntas prestera. Sedan lär man sig med tiden hur högen i handen ska väga...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Knight_Schmidt;n343120 said:
Jag slog tärning för sty, skjuta och pilbåge (pryl) +1 i bonus. Lyckades träffa EN gång av SJU försök...
Just det där är det om skaver mest för mig när det gäller ligans ordinarie regelmotor. Många tärningar, få lyckade. Jag känner mig lurad nästan varje gång, men kanske är det en vanesak.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Knight_Schmidt;n343120 said:
Försöker lära mig reglerna ordentligt nu... Strid. Jag slog tärning för sty, skjuta och pilbåge (pryl) +1 i bonus. Lyckades träffa EN gång av SJU försök... Hmm...
Som Zire säger, det finns en tabell i boken som anger den exakta sannolikheten att lyckas med olika antal tärningar.

Hur många tärningar slog du?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jo, tabellen finns ju, men den talar om sannolikhet över lång tid och många slag. Över ett kortare perspektiv kan systemet vara extremt "swingy". (Anekdotiskt bevis: under ett konventsscenario rullade jag 10+ tärningar 4 gånger i rad utan att få en enda lyck.)

Uppenbarligen gillar en del spelare detta och tycker det är en feature, inte en bug. Personligen håller jag inte med.

Men det känns som om vi varit igenom den här diskussionen på forumet förr...
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Bolongo;n343158 said:
Jo, tabellen finns ju, men den talar om sannolikhet över lång tid och många slag. Över ett kortare perspektiv kan systemet vara extremt "swingy". (Anekdotiskt bevis: under ett konventsscenario rullade jag 10+ tärningar 4 gånger i rad utan att få en enda lyck.)
Ledsen att vara sån, men så fungerar inte sannolikhet. Om vi bara ser till chansen att lyckas/misslyckas finns det ingen skillnad mellan att slå T100 mot 67% och att få minst en sexa på sex rullade T6:or. Ingen skillnad alls. Noll. Det är exakt lika stor chans att lyckas.
Varje gång du slår, oavsett vilken tärningsmetod du använder, är det 67% chans att du lyckas. Varken T6:or eller T10:or tar hänsyn till hur du slog förra gången, och det finns således heller ingen skillnad på hur de båda metoderna utfaller över tid.

Argument som dessa dyker upp titt som tätt. Vad jag tror att det handlar om är en psykologisk effekt, som har två delar: A) med en tärningspöl är det svårt att bedöma chansen att lyckas (därav tabellen), och B) rullar man en stor näve tärningar så känns det skumt att ingen lyckas. Denna psykologiska effekt är dock något att ta på allvar, eftersom många tycks uppleva den, och därför något vi funderar på när vi vidareutvecklar spelmotorn i nya riktningar.

Bolongo;n343158 said:
Men det känns som om vi varit igenom den här diskussionen på forumet förr...
Indeed. :)
 
Top