Mutant: År Noll - vad händer?

Hmm, jag har den mindre startboxen, hoppas att den är okej att börja med, sen antar jag att det blir att lägga upp en köpesannons här, eller skanna Tradera efter dom andra böckerna.
Det lustiga är att startboxen var större än den första bruna grundboxen och den "blå" grundbox som kom sist; fullständiga (+ lite fixad errata) regler i mjukpärm full med tillbehör. Hårdinbundna böckerna kom som sagt innan den sista grundboxen.

Rent krasst så har väl Mutant år noll sprungit hela loppet nu, och frågan är om det ska komma ett nytt Mutant.
Personligen är jag just nu lite behovsmätt rörande ny utgåva, efter 40+ år med lila utgåvan, cyper-eran, Undergångens Arvtagare och År Noll.

Kommer inte ihåg vilken intervju jag lyssna på med Fria Ligan/Tomas, så kan inte länka, men han har uttryckligen sagt någon gång att det vore dags med ett omtag för Mutant, tänker det är mest rimligt att hänga på vågen av uppdaterade regler som de kört nu (Alien: Evolved, The one ring som exempel).

Kommer inte ihåg vilken intervju jag lyssna på med Fria Ligan/Tomas, så kan inte länka, men han har uttryckligen sagt någon gång att det vore dags med ett omtag för Mutant, tänker det är mest rimligt att hänga på vågen av uppdaterade regler som de kört nu (Alien: Evolved, The one ring som exempel).
Regelversionen vore nog den minst säljande aspekten av ett nytt Mutant-spel.

Frågan är vad (om något) som skulle kunna bli en bra uppföljare till Mutant Hindenburg. Rent setting-kronologiskt så har jag svårt att se vart det skulle kunna ta vägen på ett bra sätt. En Mutant 2 variant med militära hightech vapen, livsfarliga sportbilar och "Den flygande Holländaren" hoppas jag inte det blir. Är personligen även lite skeptisk till en Mutant 2089-fortsättning även om en slags fabelbaserad cyberpunk känns ganska unikt (kanske just för att det är en dålig idé? :) ).

Frågan är vad (om något) som skulle kunna bli en bra uppföljare till Mutant Hindenburg. Rent setting-kronologiskt så har jag svårt att se vart det skulle kunna ta vägen på ett bra sätt. En Mutant 2 variant med militära hightech vapen, livsfarliga sportbilar och "Den flygande Holländaren" hoppas jag inte det blir. Är personligen även lite skeptisk till en Mutant 2089-fortsättning även om en slags fabelbaserad cyberpunk känns ganska unikt (kanske just för att det är en dålig idé? :) ).
Skulle personligen vara intresserad att se Fria Ligans version av Mutant '89.

Regelversionen vore nog den minst säljande aspekten av ett nytt Mutant-spel.
Det tror jag du har rätt i, men något likt TS upplevelse, så upplever jag produktlinjen ganska svår att få grepp om. Så jag hade ett försök till samlat grepp över produktlinjen som inte omvandlar men piffar, samlar och omstrukturerar. Men det finns nog mer kreativa och lukrativa idéer att göra av det inser även jag🙂

Det som behövs är en exakt nytryckning av Mutant 1984-boxen (med både de orangea och lila formulären inslängda).

Jag skriver just nu ett brev med adress Frihamnen och frågar.

Det som behövs är en exakt nytryckning av Mutant 1984-boxen (med både de orangea och lila formulären inslängda).

Jag skriver just nu ett brev med adress Frihamnen och frågar.
Emmaboda kommun borde bygga ett stort monument över Biobunker VII!

Kanske det hade varit intressant att backa bandet ännu längre än post-apokalyps och istället ha en pre-apokalyps setting: "Mutant Pre-Zero"

Apokalypsen med enklavskrig och röda pesten har alltså ännu inte hänt eller är precis på väg att hända.

EDIT: Jag ser kampanjen framför mig. "Mutant: Undergångens förlöpare"

Håller nog med. Samtidigt ser jag inte Mutsnt 2089 som en fortsättning på den gamla linjen annat än till namnet.

Men ett renodlat cyberpunk-action-spel? Varför inte. Lite som denna idén.

Det vore roligt att se med de fraktionerna som hänger med till efter katastrofen.

Vet inte om du egentligen bett om allt detta, men ändå. Den interna och utgivningsmässiga kronologin blir.

0. Mutant 1 och 2. Ångpunk i Pyrisamfundet. Utkom på 1980-talet. BRP.

1. Undergångens arvtagare. En slags reboot på ovan. I grunden samma-ish världsbygge men med ett helt annat helhetsgrepp. Utkom på 2000-talet (och gjordes av folk som idag delvis ingår i Fria Ligan). BRP. Ligan som fortfarande licenserar varumärket har gett ut nytryck av vissa av dessa böcker.

2. Mutant År noll. Du har ju koll på grundlådan. Samhället nyligen efter katastrofen och det som föregick Pyrisamfundet (möjligen långt före). Byggs ut med modulerna Genlab Alpha (djumutanter), Maskinarium (robotar), Elysium (enklavmänniskor, icke-mutanter) och Ad Astra (rymden). Utkom på 2010-talet.

3. Mutant Hindenburg. Som sagts en inomvärldslig uppföljare till Undergångens arvtagare, utspelar sig några årtionden efter bara. Dock År noll-motor (i praktiken samma regler som #2). Utkom 2020.
Nice! Stort tack för genomgången, det uppskattades definitivt. Har Genlab Alfa på ingång också, men känns som att ifall man vill spela lite mer seriöst så borde jag få tag i regelboken och kampanjboken för att få hela grejen istället för det nerbantade som är i startboxen?

borde jag få tag i regelboken och kampanjboken för att få hela grejen istället för det nerbantade som är i startboxen?
Javisst, det finns massor av bra grejor i dem. Däremot behöver du inte de senare boxarna, de är egna spel.

Back