Nekromanti Mutant: År Noll Startbox - Vad tycker ni?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Ni som har kollat in startboxen, vad tycker ni om den? Vad är bra och vad är mindre bra med den?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag gav det en rejäl chans, men reglerna var allt för abstrakta och konstiga för att jag skulle trivas. Korten och spelmarkerna kändes som en onödig gimmick bara. Vissa gillar lådor. Jag är inget fan. Tycker det är rätt onödigt.

Spelvärlden verkade trevlig dock och de få reglerna kring basbyggande gillar nog de flesta. Jag vet att de gjort en BRP-variant som jag tror finns på nätet också. Den är antagligen ett bättre val.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Ond bråd död;n188835 said:
...reglerna var allt för abstrakta och konstiga för att jag skulle trivas.
Som referenspunkt, vad spelar du i vanliga fall? :)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
luddwig;n188837 said:
Som referenspunkt, vad spelar du i vanliga fall? :)

Knappt alls. Men jag föredrar trad framför indie/storynow. Mutant är väl mer det senare. En del jämförde det med apocalyps world. JAg kan helt klart se likheterna efter att försökt läsa AW, men jag har aldrig testat AW på riktigt.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag tyckte det var krångligt med alla skumma regler, som att man läker genom att kramas och äta burkmat och special tärningarna
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
MandaWall;n188843 said:
Jag tyckte det var krångligt med alla skumma regler, som att man läker genom att kramas och äta burkmat och special tärningarna

Precis.Inlevelsen bröts av såna grejer. Spelmekaniken tog över för mkt och orsakade konstigheter. Man var tvungen att dricka vatten om man blev för stressad, eller behövde ha sex/kramas för att man misslyckades med att pruta i affären. Men Storynow-folket kanske stör sig mindre på sånt.

Sen hade jag problem med att allt skulle improviseras samtidigt som man inte visste just nåt om världen. Hela den grejen med en okänd omvärld kändes väldigt krystad. De har alltså bott där i hela sitt liv utan att kollat vad som fanns bakom kullen utan för staden typ.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
luddwig;n188825 said:
Ni som har kollat in startboxen, vad tycker ni om den? Vad är bra och vad är mindre bra med den?
Startboxen specifikt, eller även MÅ0 i allmänhet?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Rymdhamster;n188845 said:
Startboxen specifikt, eller även MÅ0 i allmänhet?
Jag blev smått sugen på att köpa startboxen, läsa och testspela eftersom MÅ0 verkar vara ett uppskattat spel. Har dock noll (observera, avsiktligt försök till vitsigt ordval) koll både på spelet (förutom att jag är bekant med tidigare utgåvor) och på boxen (förutom att jag läst innehållsförteckningen) så om du har synpunkter på det ena eller det andra, låt höra!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Well, jag skulle säga att MÅ0 är ett spel där man spelar en bosättning, snarare än rollpersoner. Spelet har som uttalat mål (i alla fall det första, där man spelar mutanter) att rollpersonerna skall nötas ner och dö med jämna mellanrum. Och tanken är ju att rollpersonerna skall vara ganska slumpade, då man slumpar fram nya mutationer till dem under spelets gång, och byter ut de gamla man hade.

Så istället för att följa rollpersonernas utveckling följer man så att säga bosättningens utveckling.

Bosättnings- och utforskningsreglerna tycker jag dock är väldigt inspirerande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Rymdhamster;n188852 said:
Bosättnings- och utforskningsreglerna tycker jag dock är väldigt inspirerande.
Läste någonstans att reglerna kring Arken är bortbantade ur startboxen. Det vore i så fall en dålig sak.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
luddwig;n188858 said:
Läste någonstans att reglerna kring Arken är bortbantade ur startboxen. Det vore i så fall en dålig sak.
Ehh.. what? Inte om du med startboxen menar samma låda jag fick som crowdfunder.

Då är det mer sannolikt att de saknas i den senare upplagan med hårdpärmar. Men jag kan inte se något vettigt motiv för det heller.

Vad gäller själva reglerna -

Jag förstår var ni kommer från, ni som klagar på konstiga tärningar o. dyl. Jag är också uppfödd på en diet av BRP och simulationism. Jag ogillar alla tärningspölar på såväl matematiska som filosofiska principer.

Men nu har jag provspelat litet MUÅ0 (Genlab Alfa för att vara exakt), och tja... det stör mig inte längre. Jag har väl lärt mig att "stop worrying and love the bomb." Man måste grokka att system av den här typen inte har ett-till-ett korrespondens mellan spelmekanismer och fysikens lagar i spelvärlden som sitt mål. De är till för att väcka en känsla. Exempelvis: vad man måste göra för att läka trauma av olika slag. Det viktiga med detta är att det är en resurshantering som ger en känsla för resurssnålheten som karaktärerna lever under, inte någon slags "realism".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
luddwig;n188858 said:
Läste någonstans att reglerna kring Arken är bortbantade ur startboxen. Det vore i så fall en dålig sak.
Oj, ja de var i alla fall min största behållning från när jag fundade första boxen.

Nå, vidare saker. Man slumpar som sagt mutationer och de kommer förändra sig under spelets gång, så du kan inte riktigt bygga en karaktär kring ett koncept.

Du kan sen inte bara använda dina mutationer hur som helst, utan du måste samla ihop särskilda poäng först som du sedan använder för att aktivera dem. Varje gång alltså, inte bara första.

Tärningsslagen känns som att de är konstruerade för att endast slås nån gång ibland, när det är riktigt dramatiskt. Samtidigt tycker jag att det är mycket i böckerna som säger åt en att slå stup i kvarten. Och eftersom slagen är svåra att lyckas med, och innebär hälsorisker för rollpersonen känns det lite motsägelsefully och oklart.

Och som tidigare nämt är tanken i spelet att du typ ska improvisera fram alla äventyr och händelser, så när de säger att du får äventyr eller "en fet kampanj" så får du bara den grundläggande strukturen. Resten får du göra själv.
 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
Det stämmer att Arkens uppbyggnad och utveckling är borttagen ur den senaste Startboxen. Alltså den boxen som kom i samma veva som Maskinarium.

// G
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
MÅ0 Startbox är helt enkelt MÅ0 light. Grundregler, några karaktärstyper att spela och en bra äventyrssvit. Rent tekniskt så kan man spela länge med bara detta men (om man gillar spelet) så kommer man vilja ha alla regler.

Om det är så att du inte vet vad MÅ0 är så är nog det här fel forum att fråga i, då, hmm, ...

Men om jag nu ska säga något mer om MÅ0 så: Det använder delar utav originalmutantsettingen (zondelen och delvis bakgrund) men då det utspelas långt innan originalmutant (och MUA för den delen) så är självklart inte sådant som Pyrisamfund med. Idén med spelet är att setting byggs upp allteftersom. Spelarna bygger upp sin byggd (Ark) och kommer att möta andra Arker (och andra grupperingar). Arkdelen dock finns inte med i Startboxen.

Spelet använder tärningspöl och är väldigt enkelt och abstrakt uppbyggt. Det är byggt på att alla, inte bara SL är delaktiga i berättandet.

Startboxen innehåller brickor, kort och specialtärningarna. Brickor används till att sköta tillgång mat, vatten och patroner med. Det är ganska smart system då man i andra spel suddar, suddar, suddar så slänger man i MÅ0 bara en bricka i en skål (vi har skålar där spelarna slänger brickor i). Enklare bokföring m.a.o. Kort är ännu smartare. Kort används till mutationer och artefakter. Ett bra sätt att slippa låta spelare bläddra i böckerna för de har glömt hur en mutation fungerar eller du som SL slipper bläddra när en spelare (eller du själv) behöver veta hur en artefakt fungerar. Brickor och kort är givetvis inte nödvändiga med de snabbar upp spelet och gör så att man kan fokusera på spelet i stället för bokbläddring och bokföring.

Vill man spela en seriös kampanj med MÅ0 så är regelboken och kampanjboken ett måste. Startboxen innehåller lite xtra lullull som är bra att ha och man kan som sagt spela spelet med startboxen. Startboxen är m.a.o. en s.k. Starter som finns till andra större spel som gör att man kan komma igång och man slipper köpa en hel massa böcker om det visar sig att man inte gillar spelet.

Och som kommentar till att man "helar" om man kramas, ja, om man har skador på grundegenskapen Känsla, d.v.s. man mår dåligt så är det väl logiskt att man "helar" den typen av skada med att umgås (fungerar temporärt med sprit också).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag tyckte personligen reglerna var ganska så lätta att förstå och använda och kör dem gärna när jag ska köra något som är med "enklare" regler, istället för typ Eon, Mutant Chronicles eller annat. Speciellt trauma-systemet tycker jag om. Normen i rollspel för sociala konflikter är "Rulla bluffa" "Lyckas" "Han tror på dig", medan stridsregler är komplicerade åtta-stegs-proccesser för att räkna ut om du träffade han i lilltån eller stortån.

I det här rollspel är sociala konflikter faktiskt satta ihop med regler som påminner mer om (förenklade) stridsregler med konsekvenser, helning av skador, etc. Spelet kör i grunden rätt så liknande regler som Svavelvinter, vilket jag tycker är helt okey även om jag vanligtvis föredrar regler av typen Eon.

Jag fick dock min box via kickstarter, så jag vet tyvärr inte vad som är i den lilla boxen.

Att "kramas" för att hela någon som tog "skada" vid tex. en dålig förhandling är ju lite upp till SL känner jag. Det är lite som att du inte kan läka en blödning med en skalpell, även om det teoretiskt sett är ett helningsföremål. Spelare och spelledare får ju använda sin egen beslutsförmåga här kan jag känna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Galten;n188900 said:
Det stämmer att Arkens uppbyggnad och utveckling är borttagen ur den senaste Startboxen. Alltså den boxen som kom i samma veva som Maskinarium.

// G
Aha. Det är alltså inte den boxen som jag har, då.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Fenhorn;n188901 said:
Om det är så att du inte vet vad MÅ0 är så är nog det här fel forum att fråga i, då, hmm, ...
Jag tycker att det är precis rätt forum att fråga i. Det är trots allt här jag hänger ibland och har lite koll på folk så att jag kan bedöma svaren. Tycker också att jag fått bra svar. Både ris och ros. Om jag frågat på Fria Ligans eget forum hade jag antagligen fått mer djupgående men troligtvis också mer positiva svar. Även negativa synpunkter är dock intressanta om de är motiverade. Att MÅ0 är lite mer indie och kör med tärningspölar skrämmer mig inte. Vad jag däremot känner mig lite skeptiskt till är vissa termer/ordval i spelet men det är gissningsvis något jag kan komma över. Hur som helst, tack allihop för era svar.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag har inte kollat in startboxen specifikt men har väl hyfsat bra koll på vad som ingår i den. Som redan nämnts i tråden så är tanken med den att vara ett MÅ0-light. Därmed finns inte alla regler med i den (exempelvis de nämna reglerna för Arkbygge). Det finns med ett par färdiga så kallade "zonsektorer", som är en färdigskriven äventyrsplats med krokar och SLP:er. Dessa kan byggas ihop till en minikampanj. Är man intresserad av MÅ0 verkar den vara ett prisvärt alternativ. Men man får ju som sagt inte med hela regelsystemet.

Angående MÅ0 har vi nu spelat cirka tjugo spelmöten med de vanliga reglerna sedan första grundboxen kom ut och börjar närma oss slutet på kampanjen som finns med i den. Det är utan tvekan en av de bästa kampanjer vi spelat i den spelgruppen och kanske inte så mycket tack vara Ligans settingbygge utan mer tack vare den insats som alla spelare haft i spelet. De har fått vara med och hitta på SLP:er som de hatar och älskar och har fått bygga upp Arken både rent bokstavligt och politiskt från ingenting till där den är idag. Mina spelare har ingen aning om vad "tradspel" är och har aldrig rört ett indiespel och jag som SL spelleder det hela på ett traditionellt sätt, spelandet är närmare DoD än AW om vi säger så. Men så finns det ett par småsaker i regelsystemet, som att ens rollperson ska ha en dröm, en SLP de hatar och vill skydda, och dessa småsaker har haft stor effekt på hur gruppen spelar. Och tröttnar man på fisktanksspelet och intrigerandet i Arken beger man sig ut i zonen på expedition för att utforska forntidens lämningar. Jag kan inte så mycket om tidigare Mutantspel själv men har förstått att det finns en hel del saker som hintar till material från tidigare utgåvor av spelet och det är säkert kul för en person som är insatt.

Reglerna kan man såklart tycka olika om, men de har för det mesta funka bra hos oss. Balansen i tärningspölarna är bra, det är nog det mest balanserade pölsystemet jag använt (vi spelade Fantasy! tidigare och jag slet nog loss allt hår på huvudet över det systemet). Indieinfluenserna som folk nämner ovan finns absolut där, men det är på ett ganska försiktigt sätt får jag ändå säga som hängiven indiespelare. Det finns tydliga influenser från spel som Apocalypse World och MÅ0 går att spela mer åt det hållet men det går också att spela på ett rätt traditionellt vis. De här markerna och korten som de talas om är inget krav, det går fint att spela utan. Själv gillar jag dem jättemycket, korten innehåller ju regelsammanfattningar relevanta för den mutationen/prylen/etc. vilket minskar regelboksbläddrandet, markerna gör bokföringen enklare.

Jag förstår att jag nu låter som någon på Ligans eget forum men det är klart att jag inte tycker allt är fantastiskt med spelet. Ska jag nämna några saker jag gärna hade ändrat på är det till exempel:
- Regler för zonkrälande. Dessa tycker jag inte riktigt funkar så bra som de är skrivna. Jag kör mycket friare när RP är ute i zonen. Skulle jag göra om kampanjen skulle jag lägga upp det mer som ett OSR-hexcrawl med utplacerade punkter och grupperingar och mycket slumptabeller.
- Regler för vissa sysselsättningar, främst Skrotskalle och Boss. Det är jättekul att RP kan vara bossar men reglerna för att kommendera sitt gäng funkar inte så bra som det är skrivet nu (vet att dessa gjorts om i en utgåva av spelet, vi har bara tillgång till första versionen). Skrotskallen behöver styras upp lite så att man balanserar mellan extremerna att spelaren måste säga att hen letar skrot konstant och att hen kan bygga mäktiga artefakter obegränsat. Hade gärna sett någon tydligare struktur för artefaktbyggandet och resurserna som behövs till det.
- Skulle gärna sett en lite tydligare start på kampanjen med lite mer bakgrundsinfo för SL. Slutet på kampanjen är riktigt bra men början hade gärna fått ha lite mer kött på benen (man kan ju såklart hitta på själv och det gör man redan till stor del i gruppen men det hade varit skönt att få en del grundläggande frågor besvarade).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
kloptok;n188955 said:
...vi spelade Fantasy! tidigare och jag slet nog loss allt hår på huvudet över det systemet...
Med tanke på att vi kört 20 spelmöten med (ett iofs bitvis rätt husreglat) Fantasy! utan att någon blivit skallig så är pölarna det sista jag oroar mig för. Bra svar f.ö. Att arbeta in ett inslag av OSR-hexcrawl låter intressant.
 
Top