Nekromanti Mutant: År Noll Startbox - Vad tycker ni?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Så, nu har jag beställt nya startboxen. Ska bli intressant att ta en närmare till på MÅ0. Om jag inte gillar reglerna kan jag gissningsvis stjäla över en del av kampanjmaterialet till gamla Mutant. Hur som helst kändes 139 kr ytterst överkomligt. :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Är det någon som vet vilka regler som används för återhämtning av Skada/Stress i Startboxen (och eventuellt nya upplagan av M0)? I de ursprungliga reglerna behöver man en ranson mat/vatten per poäng skada/stress, men i de engelska reglerna så krävs en ranson för att läka all trauma av relevant sort.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Som jag fattar det är Hårdpärmsversionerna utökade mot första boxen, inte tvärt om. I stora helheten ska de dock vara väldigt lika fast med uppdaterade regler i Hårdpärmsversionerna.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag gillar det, är inte mitt rollspel-of-choice förvisso men det är ett bra "utfyllnadsrollspel", inget jag skulle köra något längre i. Men något enkelt att spela medan man håller på och planerar en ny kampanj i något annat rollspel
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Staffan;n189678 said:
Är det någon som vet vilka regler som används för återhämtning av Skada/Stress i Startboxen (och eventuellt nya upplagan av M0)? I de ursprungliga reglerna behöver man en ranson mat/vatten per poäng skada/stress, men i de engelska reglerna så krävs en ranson för att läka all trauma av relevant sort.
I både regelboken (hårdinbunden) och i spelarboken (som kommer med startboxen) står att man får tillbaka en poäng av skada/stress per ranson. Sid 109 resp. sid 49.

/j
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Skulle rekommendera dig att köpa hela spelet istället för startboxen, då får du med allt som har med bygget av Arken och alla hot-kort osv. Startboxen är mer en teaser till det riktiga spelet i mina ögon. Men oavsett tror jag att ni kommer att ha kul, MÅ0 är ett väldigt bra spel, med mycket stöd för att slänga ihop en kort kampanj väldigt snabbt och enkelt.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Såg nu att hela spelet inkl kort och tärningar var ganska dyrt, ca 800 spänn så då kanske det är bra att testa med startboxen först.
Här är länken till "hela" spelet, om det är av intresse: http://frialigan.se/produkt/forbesta...ll-zonpaketet/

Kort och tärningar ingår tydligen i startboxen, så då behöver du bara köpa till kampanjboken och regelboken för att ha "hela" spelet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
vandraren;n193639 said:
Såg nu att hela spelet inkl kort och tärningar var ganska dyrt, ca 800 spänn så då kanske det är bra att testa med startboxen först.
Jag bestämde mig för att börja med startboxen som jag hittade för lämpliga 139 kr. Har inte hunnit grotta ner mig i den ännu men den ser då klart trevlig ut i hyllan. Om det sedan blir något vi spelar får jag väl komplettera med övriga böcker. Har faktiskt redan sneglat på Det Döda Blå som jag tycker verkar innehålla ett intressant kampanjkoncept.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag tycker personligen att det är lite för mycket grejer att hålla koll på. Spelmarker och MP och olika tärningar.
Föredrar antingen vanliga T6or där det inte spelar roll vilken tärning som visar vad eller BRP-systemet.
Gillar tanken med MP. Det ger bra balans. Men är ibte säker på att det funkar ur ett spelarperspektiv.

Sen gillar ju jag tanken på karaktärsutveckling. Här är som sagt mer ark än karaktärer som utvecklas.
Lite bättre hållbarhet och frihet med BRP-systemet där. Så det är att föredra.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Drey;n193670 said:
Vart hittade du den för 139kr?
Plusbok har det priset. Men kräver abonnemang enligt gammal bokklubbsprincip.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
PAX;n193672 said:
Plusbok har det priset. Men kräver abonnemang enligt gammal bokklubbsprincip.
Precis. Dock en gratis prova på-vecka då man får köpa en till två produkter.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Letar man lågt pris kostar den nu 229 på Webhallen. http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/245463-mutant_ar_noll_startbox

Vad jag tycker om den? Den funkar väl som just startbox, men lite tunn efter ett provspel. Bara 4 yrken, t ex. Inga ark-byggar-regler, vilket nog kan vara bra, iofs. De tre scenariona har jag inte fördjupat mig i.

Till ovanstående pris (även om det inte är 139) är den ju oerhört prisvärd, nästan värt det bara för en snygg låda till de vanliga böckerna :)
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
hakanlo;n193708 said:
Letar man lågt pris kostar den nu 229 på Webhallen. http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/245463-mutant_ar_noll_startbox

Vad jag tycker om den? Den funkar väl som just startbox, men lite tunn efter ett provspel. Bara 4 yrken, t ex. Inga ark-byggar-regler, vilket nog kan vara bra, iofs. De tre scenariona har jag inte fördjupat mig i.

Till ovanstående pris (även om det inte är 139) är den ju oerhört prisvärd, nästan värt det bara för en snygg låda till de vanliga böckerna :)
Jag tycker även att lådan i sig har ett stort värde eftersom du kan ha tärningar, kort och pluttar i den från andra expansioner.

/j
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
hakanlo;n193708 said:
Till ovanstående pris (även om det inte är 139) är den ju oerhört prisvärd, nästan värt det bara för en snygg låda till de vanliga böckerna :)
Jag köpte den av just den anledningen. Stor låda med Simon Stålenhags fantastiska homage till den lila boxen, utrymme till fullständiga regelböckerna och fler tärningar och kort.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
hakanlo;n193708 said:
...lite tunn efter ett provspel. Bara 4 yrken, t ex. Inga ark-byggar-regler...
Om lite provspelande ger mersmak får jag väl köpa regel- och kampanjböckerna. Just arkbyggarreglerna skulle jag gärna bekanta mig med. Dom verkar intressanta. Och som flera nu påpekat: boxen är grymt snygg. :grin:
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Nu har vi spelat Mutant: År Noll i några timmar. Vi använde Startboxen för att komma igång snabbt. Ett stort plus för Startboxen, är foldrarna med de olika sysslorna. I dem står det mesta som spelaren behöver veta och det går väldigt kvickt att skapa en rollperson. Sedan var det bara att kasta sig in i händelserna kring M/S Rosella (eftersom vi bor nära Kapellskär, kändes det naturligt att det är just Rosella som blivit till en Ark). De fick prova på några strider, lite problemlösande och fick använda flera av sina färdigheter. Mutationerna blev det mer begränsat av. När en av rollpersonerna försökte använda sitt förhöjda luktsinne, gick det i baklås och kunde inte användas mer under speltillfället. Lite antiklimax.

Jag tycker att systemet fungerade förvånansvärt bra. Visst blev det en hel del system och kanske inte så mycket känsla, men så tycker jag det är med alla system i början. När SL och spelare kan reglerna utantill och slipper slå i böckerna, är det mycket lättare att börja spela. Med Mutant: År Noll tror jag den övergången kommer att komma tidigt.

Nackdelen med Startboxen är att den (av nödvändighet) täcker ett ganska smalt område. Arkbyggandet är en viktig del av M:Å0 för att spelarna ska få en känsla för spelvärlden och de som rör sig i den. Men som inkörsport är den perfekt!
 
Top