Mutant: År Noll - SL-frågor

alto

Veteran
Startar en ny tråd här eftersom den andra jag drog igång nog börjat hamna lite för off topic.

Tänkte att jag kör vidare här och öppnar upp för att ställa lite mer löpande frågor kring MÅ0 och att spelleda det.

Till att börja med kom jag fram till en fundering idag gällande kartans storlek. Jag har hållit på och ritat upp en karta baserad på hemtrakterna men insåg att antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor. Finns det en rekommenderad storlek eller ett minimum som man bör hålla sig till?

Last edited:
Jag gjorde 20x30, för jag tror FLs exempelkartor har den dimensionen. Jag var orolig att skalan blev fel, då jag tror att mina rutor är närmare 1x1km, än 1x1 engelsk mil som min bok säger (engelska versionen), men det har gått bra.

Det känns som att min 20x30 karta är väldigt stor. Det går nog bra att minska dimensionerna. Du kan ju alltid lägga till mer karta senare om det skulle behövas.

I den svenska utgåvan är rutorna 1 km breda. Antar att de ändrade till miles på engelska för att jänkarna inte skall behöva tänka så hårt.
Lyckligtvis gjorde de inte samma med Dragonbane, där allt är i meter och kilometer. Och jag har inte hört några klagomål från övre Amerika!

Men, det är lite off-topic... :LOL:

antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor.
Det blir väl jättebra. Det är inte svårt att expandera kartan i den riktning som dina mutanter strosar iväg.

Här har du Alexander Wramlers översvämmade stockholmskarta till Mutant.

men insåg att antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor.
Nä, det tror jag inte. Svårt att säga med exakthet men när vi spelade Vägen till Eden under 15 möten skulle jag tro att gruppen inte utforskade mer 30-40 totalt. Efter ett tag började de prioritera ner upptäckande och använde istället färdiga rutter för att ta sig fram snabbare.

Last edited:
Jag har ju inte kunnat låta bli att pilla med att skapa en zonkarta för vår hemort, det sjönk ner ett helt gäng väldigt roliga timmar i att pyssla med den och det är inte helt färdigt än heller. Eftersom jag inte har den fulla regelboken kan jag inte verifiera om kartan uppfyller krav och rekommendationer, men jag hoppas att den är en någorlunda bra start. Att flytta runt saker på den är trivialt så det är lätt att stuva om så att det passar bättre efter behov.

Hur funkar det med kartan i Mutant - enligt storyn så är väl omgivningen okänd för RP men samtidigt ska det väl finnas andra zonstrykare på Arken osv? Det jag tänker på är främst hur många platser som är synliga för spelarna på kartan (jag tycker ju att det är kul att dom finns där, det ger ett incitament till att utforska och ta reda på vad dom olika mystiska platserna är för nåt, och kanske hitta nåt användbart på samma gång). Jag skulle kunna tänka mig att spelarna i ett tidigt skede får göra en mindre utfärd till närmsta sektorn eller två från Arken och där hitta en karta som den som jag länkar till, dvs med ett gäng platser utsatta, eller att dom på nåt vis får den i handen via nån SLP på Arken typ "Vår främste Zonstrykare Bjirn mötte sitt öde under sin förra utfärd, här är hans arv, kartan han vigde sitt liv åt, vårda den väl och lycka till".

Här kan ni kika på min work in progress, tar gärna emot tips på om ni har nåt kul att lägga till eller om nåt är suboptimalt:
https://drive.proton.me/urls/TH68C25W94#jT6sOD5JSRho

enligt storyn så är väl omgivningen okänd för RP
Jag beslöt att Arkens zonstrykare kände till bara ett par hexagoner mer i alla riktningar än andra innevånare. Så ingen hade jättebra koll. I Stockholms fall delas kartan av rätt breda sund, så zonstrykarna hade bäst koll i de riktningar de kunde promenera.

Jag beslöt att Arkens zonstrykare kände till bara ett par hexagoner mer i alla riktningar än andra innevånare. Så ingen hade jättebra koll. I Stockholms fall delas kartan av rätt breda sund, så zonstrykarna hade bäst koll i de riktningar de kunde promenera.
Ja exakt, så tänker jag också egentligen, förutom att då med den typen av karta som jag ritat upp så får spelgruppen ett gäng "points of interest" som ett arv från andra zonstrykare som då såklart har utforskat längre ut i Zonen. Men RP har får inte veta nåt mer om platserna än att dom finns på kartan helt enkelt, jag vet inte om det blir fel att tänka så, spontant tycker jag att det borde ge spelarna en känsla av att det finns mycket att ta reda på, och naturligtvis så är inte precis allt synligt på kartan, utan det kommer finnas mer överraskningar på vägen också.

Helt jävla underbar karta!! :love::love:
Tusen tack, jag är oerhört nöjd med hur det tar sig faktiskt, fick väldigt stark känsla av Fallout i det hela :)
Jag har även avsiktligt använt olika typsnitt på många av de utsatta platserna då jag tänkte att den här kartan gått i arv mellan flera zonstrykare som dött på kuppen, plus att jag tyckte att det blev rätt snyggt så :cool:

Min tanke är att det borde finnas lite mer grejer utsatta på öarna i skärgården eftersom jag tror att en hel del utforskande med typ båt borde ligga helt rätt i temat med tanke på att det är vid kusten.

Back