Mutant: År Noll - SL-frågor

alto

Veteran
Startar en ny tråd här eftersom den andra jag drog igång nog börjat hamna lite för off topic.

Tänkte att jag kör vidare här och öppnar upp för att ställa lite mer löpande frågor kring MÅ0 och att spelleda det.

Till att börja med kom jag fram till en fundering idag gällande kartans storlek. Jag har hållit på och ritat upp en karta baserad på hemtrakterna men insåg att antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor. Finns det en rekommenderad storlek eller ett minimum som man bör hålla sig till?

Last edited:
Jag gjorde 20x30, för jag tror FLs exempelkartor har den dimensionen. Jag var orolig att skalan blev fel, då jag tror att mina rutor är närmare 1x1km, än 1x1 engelsk mil som min bok säger (engelska versionen), men det har gått bra.

Det känns som att min 20x30 karta är väldigt stor. Det går nog bra att minska dimensionerna. Du kan ju alltid lägga till mer karta senare om det skulle behövas.

I den svenska utgåvan är rutorna 1 km breda. Antar att de ändrade till miles på engelska för att jänkarna inte skall behöva tänka så hårt.
Lyckligtvis gjorde de inte samma med Dragonbane, där allt är i meter och kilometer. Och jag har inte hört några klagomål från övre Amerika!

Men, det är lite off-topic... :LOL:

antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor.
Det blir väl jättebra. Det är inte svårt att expandera kartan i den riktning som dina mutanter strosar iväg.

Här har du Alexander Wramlers översvämmade stockholmskarta till Mutant.

men insåg att antalet sektorer kanske är lite lågt just nu med 24 x 17 rutor.
Nä, det tror jag inte. Svårt att säga med exakthet men när vi spelade Vägen till Eden under 15 möten skulle jag tro att gruppen inte utforskade mer 30-40 totalt. Efter ett tag började de prioritera ner upptäckande och använde istället färdiga rutter för att ta sig fram snabbare.

Last edited:
En vanlig regelfråga gäller vad den person kallas som ordnar med något att äta till en sittning i Mutant År Noll. Svaret är MATTANT.

Back