NYHET MUTANT: ÅR 0 blir figurspel!

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Tydligen så har Fria Ligan slagit sig in på brädspelsbanan. Mutant: År noll blir brädspel i Zone Wars. Ska även vara kompatibelt med rollspelet.
Ska tydligen, i Ligans anda, vara rätt nybörjarvänligt då gubbarna kommer färdigmonterad och delvis målade (s.k. sun-dropped).

Intressant detalj är att det är Andy Chambers, en av de gamla genierna från Games Workshop som är ansvarig. Chambers har bland annat skapat Necromunda.

https://www.kickstarter.com/project...-mutant-year-zero-multiplayer-skirmish-mayhem
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Och där var det backat. Nu är det sträckmålspepp - kom igen Psycho!
(I'm psyched)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Känns som en liten outnyttjad genre för figurspel också. Även jag som inte ens spelar Warhammer har koll på lite fler än bara det i fantasygenren. Men inget postap.

Bra skit.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Måste säga att jag blev lite besviken på att det var så få figurer. Hänger ju visserligen på att typ 40% är töjmål. Men känns lite starkt med 1000 kr för 12 gubbar (finns ju lite lull-lull runt omkring såsom markörer, tärningar etc. Men de är ju inte skälet till att jag skulle backa). Har dock förstått att det är rätt dyrt med just att producera figurspel.

Dock kul med kartongterräng! Känns hyggligt retro och passar nog bra till upplägget!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Måste säga att jag blev lite besviken på att det var så få figurer. Hänger ju visserligen på att typ 40% är töjmål. Men känns lite starkt med 1000 kr för 12 gubbar (finns ju lite lull-lull runt omkring såsom markörer, tärningar etc. Men de är ju inte skälet till att jag skulle backa). Har dock förstått att det är rätt dyrt med just att producera figurspel.

Dock kul med kartongterräng! Känns hyggligt retro och passar nog bra till upplägget!
14 gubbar nu. And counting. :)
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Jaha, man lämnar telefonen en liten stund och innan man visste ordet av var första sträckmålet upplåst. Bara för att man vänder ryggen till - ack, ack, ack.

Vad händer om jag går och lägger mig, sover en natt och vaknar igen - ett till upplåst? Två?!
Var är världen på väg egentligen? Undergången är nära, Katastrofen förestår.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,864
Location
Marjura
Jo, detta verkar riktigt lovande! Kul med färdig terräng, fina (ikoniska) figurer, underbar artwork (MÅ0), och att man kan köra 2-4 spelare, vilket är rätt sällsynt i skirmish tror jag.
Hoppas på en grid/hex-version som stretch också så man slipper mäta med linjal och hålla på. ;)

PS och några fler figurer, zongastar, kanske en landhajs/kolkmals tryne, etc.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Jag är lite förvånad att det inte har en solo/coop komponent för att öppna upp för spelgrupper som gillar att samarbeta.

Men det kanske kommer när de fått in lite monster-minis som stretch goals så att det finns nödvändiga artefakter i spelet.

Själv blev jag sugen på att ta några Napoleon-gubbar och göra ett människo-lag. Har dock inte backat än, får se om jag blir övertygad under resans gång.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Jag är lite förvånad att det inte har en solo/coop komponent för att öppna upp för spelgrupper som gillar att samarbeta.

Men det kanske kommer när de fått in lite monster-minis som stretch goals så att det finns nödvändiga artefakter i spelet.

Själv blev jag sugen på att ta några Napoleon-gubbar och göra ett människo-lag. Har dock inte backat än, får se om jag blir övertygad under resans gång.
MÅN utspelar väl sig i en så farlig värld att de nedfrusna människorna hålls i dvala av sina övervakare, men de hade också kunnat bli ett kul lag tror jag.

Och Dråparträd känns som ett rimligt lag också. De blir bra skurkar om man skall försöka göra ett solo/coop-spel av det hela i stil med Rangers of Shadow Deep, och EMRÅ är det precis vad man borde försöka göra.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Whohoo! Mera små gubbar!

Men kom igen, en halv mille till så får vi en landhaj! Då är jag tillfreds, allt bortom det är bonus ;)
 
  • Like
Reactions: abe

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Här har man legat i radioskugga några dar och inte bara har det blivit mer kartong i lådan, Ligan har också petat in ett extra etappmål - co-op!
Nu är det bara Landhajen kvar så kan de få skicka kitet i förtid - ta mina pengar! 😜
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Här har man legat i radioskugga några dar och inte bara har det blivit mer kartong i lådan, Ligan har också petat in ett extra etappmål - co-op!
Nu är det bara Landhajen kvar så kan de få skicka kitet i förtid - ta mina pengar! 😜
Lite oväntat med extra etappmål mitt i. Är ju visserligen ett fan av Co-op i brädspel men undrar lite hur det funkar när det ska designas som en efterhandskonstruktion.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Delmålet Solo/co-op passerat! Nu är det bara ett ynkans-pynkans delmål kvar så är lyckan all.
Landhaj! Landhaj! Landhaj! Landhaj!

(Nähä, ingen som vill ropa/peppa med mig... X)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
775
Delmålet Solo/co-op passerat! Nu är det bara ett ynkans-pynkans delmål kvar så är lyckan all.
Landhaj! Landhaj! Landhaj! Landhaj!

(Nähä, ingen som vill ropa/peppa med mig... X)
Ja, Kickstartern verkar tröska på lite sakta. Tror kanske inte man kommer nå alla delmål denna gång.
 
Top