Nekromanti Musköter

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Vad kan musköter tänkas göra för skada?

Och?

räknar man skadan som för vanliga kulor eller som hagel där skadan avtar med räckvidden?

/Martin
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige

Vad kan musköter tänkas göra för skada?


Mycket

Och?

räknar man skadan som för vanliga kulor eller som hagel där skadan avtar med räckvidden?

Vilka kulors skada avtar inte med räckvidden?


-roblin-
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Musköter i Eon? [NT]

Vadfalls?! /images/icons/shocked.gif

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
En gammal kinesisk förbannelse är "Må du leva i intresangta tider" i en av mina nyliga Eon kampanjer utsatte jag verkligen spelarna för denna förbannelse de fick se hur krut spred sig över mundana som en löpeld av förintelse och krig.
Bakgrunden som de var åskådare till var att NÅGRA tjuvar hade lyckats bryta sig in till ett av Dvärgarnas hemligaste alkemiska och smides ställen där upptäckte tjuvarna krut bomber och krut musköter samt böcker om HUR man bygger och använder dessa och vad deras effekt i strid är.
Dvärgan hade upptäckt och lärt sig använda krutet i gruvgångar i århundraden och hade utvecklat det som ett hemligt vapen att använda nästa gång alver eller tiraker ville kriga emot dom.
Tjuvarna stal hemligheten och jakten var i full gång spelarna fick se hur armer av dvärgar sprang runt och jagade tjuvar och lyckades tjälv komma över en av de stulna böckerna och Musköterna som tjuvarna hade stuligt.
Tjuvarna själv rymde sin väg delade upp bok bytet jagade av alla Mundans Dvärgar några sökte skydd bland Cirfalierna en hos Jargierna och en for hem till Thalamur där de raskt sålde krutets hemlighet.
Äventyrarna tog sin bok som de gjorde en kopia av och sålde till Alverna och tog resten hem till Takaloor ( de var tiraker )
Snart började kriget härja och länder skakades i strid när de som hade hemligheten anföll dom som INTE hade hemligheten.
Genom detta scenario kunde jag föra ut Musköt bössor som var i 1400-1500 tals nivå på utvecklingen direkt från början inte börja med 1100 tals hakbössor som var mer eller mindre en usel leksak. ( Även om jag lät Tirakerna börja med den nivån på kvaliten..

Magi visade sig vara ETT farligt vapen emot krut då magiker kan lätt tända eld på en tunna med krut på långt avstånd det ledde i min kampanj att många magiker blev plötsligt tvångsvärvade till olika armer och magisk forskning vart MILITÄR FORSKING magikerna fick plötsligt MER MAKT men samtidigt MINDRE RÖRLIGHET då de var livsviktigt att ha magiker som kunde MER än fiendens.

Användadet av magiker för att förstöra krut gjorde att gamla och lemmlestade soldater blev krutbärare behovet av våghalsiga krutbärare gör att även dessa får respekt och bra lön även bland människorna kallas de KrutTrokk även om de knappast kan kallas äkta kruttrokk.
och bland tirakerna uppfanns titeln KrutTrokk som nästan alltid är en Gurdh elit tränad på att spränga saker bära med sig krut till strids platsen och skjuta samt spränga. dessa KrutTrokk upptäckte att de kunde få en stor stark trukk att springa för livet bara genom att hålla i en tom/halvtom/full krut kagge och hålla en fackla emot stubinen denna skräckblandade respekt för de självmords benägna krutbärande sociopat gurdher gjorde att KrutTrokks vart en form av underbefäl bland Tirakerna.
KrutTrokk "Jag vill anfalla NU eller så spränger jag oss i luften"
OM KrutTrokken vart FÖR jobbig så avrättades han snappt men bra KrutTrokker är svåra att få tag i..
Bland Tirakerna i MIN kampanj så är det nästan bara Gurdher som VET hur man laddar Musköterna tirakerna själva skjuter gärna men vägrar ofta bära med sig kruthorn i krig då en elak magiker kan tända eld på det..

Magi
Ny effekt och nya besvärjelser.

Eld skimmer
Pyrotropi 1+ Räckvidd Avstånd, Varaktighet Momentan.
Eld skimmer skapar ett sväriskt moln av glöd inom 2 meters radie.
Molnet gör +1 i Smärta och Trauma per filament och har ett antändning värde på 2.
( Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1. Varm kraftig sol har ett Antändning värde upp till max 3 normalt är under 1 utom i öknar. )
Denna effekt kan få till och med krut förvarat i förseglade tunnor att explodera och gevär/kanoner att brisera.

Krutets Bane. [3]
Även känd som: Armens baneman.
Färdigheter: Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*1, Transformering (Ob2T6)*2, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6)
( Effekter som används: Eld skimmer, och Varsebli Metall i detta fall för att hitta svavel )
*1: Transformering till Geotropi. *2: Transformering till Pyrotropi.
Effekten det bildas glöd i varje samling krut inom 30 meter från magikern glöden har Antändning värde på 2.
(Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1)

Krut Vapen
Förklaringar. i vapen tabellen förekommer en del förkortningar och begrepp som förklaras här.
Vidare förklaring kan fås genom Neotech 2 regelsystem.
Kaliber: Vilken typ av Ammunition som vapnet är gjort för.
Avser kulans diameter mätt i millimeter eller i hundradels tum.
För Muskedunder används ett annat system
Räckvidder: De fyra maxavstånden alltid i meter.
Mag: Normalt bara en kula per laddning. och normalt bara en laddning. det finns dock gevär med flera pipor sen experimenterar Dvärgarna med ett gevär som har en Cylinder som innehåller upp till sju laddningar med kulor.
Laddning: ladd. Hur lång tid det tar att ladda vapnet.
EAB: Hur pålitligt vapnet är ett högt värde är bättre än ett lågt.
Rek: Rekylen hur kraftig rekyl vapnet har.
Tillbehör: Stödpinne för tunga gevär. Kruthorn.
Vikt: Oladdat vapen
Pris: Vapnets pris.

Pistoler
Flinlås
Typ Duellpistol Kaptenspistol Dvärgpistol
Kaliber 11,2 mm 15 mm 20
Räckvidd 5-15-30- 5-20-40- 5-25-45-
55-75 65-95 75-112
Mag 1 1 1
Ladd 5 sr 5 sr 5 sr
EAB 6 10 11
Rek 1 2 4
Vikt 1 1,3 1,5
Pris 1000 1500 1800
STYK 8 10 16
Fatt 1 1 1

Musköter
Flintlås
Typ Jaktgevär Musköt Tung Musköt Hyggel Studsare*1
Kaliber 11,6 mm 17 mm 26,9 mm 35 mm
Räckvidd 10-75- 10-100- 25-150- 50-150-
100-175 125-260 200-320 300-650
Mag 1 1 1 1
Laddning 8sr 8sr 8sr 10
Eab 10 9 10 12
Rek 2 6 8 5
Vikt 3,91 5,5 8,2 9,5
Längd
Utan stock 0,45 0,5 0,70 2,25
Med stock 0,95 1 1,2 2,75
Pris 1200 1900 2500 4000
STYK 9 12 15*2 15*3
Fatt 2 2 2 2
Mängd Krut 4,425gr 11,3 gr 53 gr 288,4 gr

*1
Hyggel Studsaren är den tyngsta geväret som finns den är tillverkad i syfte att döda monster på långt medel och nära avstånd. Den är cirka 2,25 lång. Hyggelstudsaren kan liknas med en bärbar kanon.
*2
Normalt används Bipod för att skjuta med en sådan bössa utan stöd STYK på 18. Bössan är ungefär 1,2 meter lång med stocken inräknad.
Detta gevär kallas även för Drakstudsare, MonsterStudsare, Jordbest slaktare, Vraak Studsare, Osv. Normalt krävs stöd för att skjuta med Hyggelstudsare
*3
Normalt används ett tripod liknande stöd när man skjuter. Utan stöd STYK på 25.

Pistol laddningar
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6
*1: Avser kulans Vikt om den är av bly.
Kaliber Skada Pris 25 st laddningar
11,2 mm [1]Ob2T6 15 Silver.
15 mm [2]OB3T6 25 silver.
20 mm [3]OB3T6+3 50 silver.

Gevärs Laddningar
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6
Kaliber Skada Pris 25 st Laddningar gram Krut/Vikt Kula
11,6 mm [2]Ob2T6 25 Silver. 4,425 gr/12 gr
17 mm [4]Ob3T6+2 35Silver. 11,3 gr/31,7 gr
26,9 mm [6]Ob4T6+2 45 Silver. 53 gr/41 gr
35 mm [8]Ob7T6 90 Silver 288,4 gr/316 gr
För att få reda på penetrerings värdet måste man först räkna ut rustningens SKY värde för att göra det krävs att man
1 har en kopia av NEOTECH2 och av EON samt KRIGARENS VÄG sen börjar man....
För enkelhetens skull så Kör jag med Eon regler för alla normala Hugg stick och kross vapen.. För enkelhetens skull har jag själv skrivit ner Rustningarnas SKY värde längst ner..
Genom att överladda eller underladda kan man öka vapnets skada men om man överladda så ökar även möjligheten för att en olycka ska ske.

REGLER:
Svårigheter för att skjuta.
På grund av att siktsystemet inte är helt utvecklat så blir det svårare att skjuta
Kort blir Ob2T6+1T6 Medel Ob3T6+1T6 Långt Ob4T6+1T6+2 Mycket långt Ob5T6+2T6
( sista tärningen är ej Ob det ska symbolisera de att ofta så snurrar kulan ut snett ur pipan. )
När man ska skjuta måste man ha två olika sorters krut med sig laddningens kornkrut som ska fylla 1/3 till 1/4 av pipans längd sen fänkrut som ska tända eld på allt.
Båda krut sorterna är lättantändliga och känsla för vatten och är svartkrut som ger mycket rök och smuts som måste borstas bort från vapnet.
Krut rester kan göra att bössan blir för trång för kulan saltpetern och svavlet i krut resterna kan även på skynda rost och förstöra vapnet.

Krut bomb Skada Expl Skada spliter Vikt Pris
Liten K+Ob2T6 H+Ob1T6 0,5 100
medel K+Ob4T6 H+Ob2T6 1 200
Stor K+Ob6T6 H+Ob3T6 2 400
Glöm bort huset: K+Ob10T6 H+Ob5T6 4 800

Rustnings Material.
Se tabell N2-112 och Tabell KV-10 i Krigarens väg.
Pansar typ Hugg Kross Stick SKY BRYT Vikt ( i Kg )
Vadderat tyg 2 3 1 0 10 0,12
Läder Mjukt 3 4 3 0 14 0,15
Läder, Härdat 5 6 5 1 15 0,30
Nitläder 7 5 4 1 14 0,40
Päls 2 3 2 0 13 0,15
Fjällpansar 8 5 5 2 15 0,45
Plåt 13 9 14 3 20 0,60
Somdiaplåt 15 11 14 5 20 0,60
Siluna 6 4 6 2 12 0,30
Ringbrynja 10 1 4 0 17 0,425
Tunnplåt 7 5 7 2 16 0,475
Tjockplåt 26 18 28 5 24 1,25
Alvglas 13 11 11 6 20 0,40

Utrustning.
Kläder Pris Vikt
Vapen bälte 6 silver 0,1 kg
tjockt bälte av läder som man
kan sticka ner två flintlåspistoler i.

Vapentillbehör Pris Vikt ( Kg )
Kruthorn ( 8 laddningar) 4 silver 0,2
Sprängkagge ( 8 laddningar 8 silver 4
( Spräng kaggen är en liten kagge förstärkt med tunnband av stål på utsidan om krutet exploderar ska kaggen hålla för explosionen )
Rengörings utrustning 5 silver 0,5

Källor
Författare Namn Bokförlag
Josef Alm Eldhandvapen 1 Rediva
William Reid VAPEN GENOM TIDERNA Wahlström & Widstrand Stockholm
flera olika Neotech Neogames..


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Musköter i Eon? [NT]

även ´jag tycker det låter helt vansinning att ta med muskisar... hela poängen förloras ju... den bastante kraggbarbaren kommer framspringade mot den lille och utterst klene gûrdslaven. Men gûrden tar fram en fet djävla Ak47 och brassar sönder den store och strake kraggbarbaren. Slut på historien.

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Re: Musköter i Eon [NT]

Jag skulle snarare vilja säga att de blir så här:

Den bastanta Kraggbarbaren kommer fram rusande mot den lille och ytters klena gûrdslaven. Men gûrden överaskar Kraggbarbaren och tar fram en flintlåspistol och träffar Kraggbarbaren i sidan. Kraggbarbaren grämer sig lite men fortsätter lungt fram mot gûrden med sitt stora feta svärd medan Gûrden frenetiskt försöker ladda om sin pistol.

/Ashaslättens betvingare
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hyggelstudsare [NT]

tvärt om i min kampanj så fick barbar folken det HÅRT sedan upptäckte några av dom att det faktist fanns något som kallades Hyggelstudsare en OTROLIGT stor Musköt specialbyggd för att skjuta monster och så tung att man måste nästan Truk för att orka använda den utan Monopod stöd..

Kan tänka mig Gurdh greppa flintlås pistolen ladda febrilt medans Kragg barbaren trycker ner en krut kagge i Hyggelstudsarens pipa siktar och skjuter...



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: Hyggelstudsare [NT]

om man ska ha med skjutvapen kan man lika gärna göra såhär:

Den stora feta Kraggbarbaren kommer och går i dalen när han plötsligt stannar för att klia sig på pungen och *PANG!!*
Den lilla gurdhslaven med kamoflagekläder som låg på en kulle och bara råkade vara expert på att konvertera olika vapen hade gjot ett sniper-rifle (eller något dylikt) som skulle tästskjutas..

Let's face it,
Gemini rocks..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vad fan...

...har detta med EON att göra? Ok, du kanske inte vet det så jag säger det rakt ut: I mundana skall det icke finnas sådant som krut. Vissa kättare (som hatten/images/icons/wink.gif) har infört krut men eftersom JAG VET VAR DU BOR HATTEN(not)!!! så kan vi snälla EONspelare lugna ner oss. Tycker inte det riktigt passar med EONs värld. Eftersom jag tycker så skall du icke få sådan information från mig. Så det så.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Vad fan...

Ur rent historiskt perspektiv så känns det ändå som om det borde finnas krut i Mundana..

Fodde
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Varför KRUT INTE ska finnas..

Okej som ni säkert har listat ut har jag inget emot Krut i Mundana /images/icons/cool.gif men tänkte ge er som ogillar krut lite byggmatrial till era åsikter mitt sätt att djävlas med dom som är på min sida och gillar krut och eon.
Orsaken att jag gör sådant hemskt är att jag har läst <A HREF="http://www.narbonic.com/" target="_new">http://www.narbonic.com/</A> Först en förklaring OM krutet historia grymt förenklat och förkortat..
*harkel*
Uppfinningar kommer ur behov och varför behövs krut ?
Till och börja med så upptäckte de att man kunde göra explosioner som kan avnändas för att imponera på andra alkemister någon stans i gamla kina men rätt snart upptäckte någon att man kunde skrämma häster och då hästar var ett vital del av alla kavaleri så hade man ett vapen.
Sedan så upptäcktes att större mängd krut kunde förstöra saker och de första granaterna flög från kastmaskiner emot fienden sedan genom att propa bambu rör fyllda med krut tjära och annat branfarligt hade man de första eldkastarna ur dessa bambu rör kom de första kanonerna och skjutvapnena så småningom.
De första krutet som utvecklades var primitivt det var "Träkol saltpeter och svavel" som blandas genom att de hade stött till tunnt pulver och blandats jämt problemet med detta krut var att träkol är lättare än saltpeter och saltpeter är lättare än svavel. Det betyde att om krutet stod still för länge blev det uppdelat i tre sektioner krut/saltpeter/svavel och vart totalt värdelöst.
Till och börja med så löstes problemet med att kaggarna vändes på och vrides samt packades tätt men det skött endast upp problemet tills kornkrut uppfanns.
Genom att blöta ner krutet ofta i alkholol haltiga drycker ( vatten duger ) och sen värma upp krutet till vätskan kockat bort och det blir en stor hård kaka av allt ( Under uppvärmningen kan krutet explodera ) som man sedan krossar..

NU TILL EON KRUT..

I Eon stötte alkemisterna som uppfan krutet på konkurans genom magikernas stora förmågor som kom de första typerna av krut att verka odugligt och värdelösa i jämförelse med en magiker förmåga det i kombination med att de ledande inom Mundask alkemi VAR magiker fick krutet att föra en okänd tillvaro..
Hos dvärgarna som är kraftigt magisk kunniga lär krutet som redskap ha varit känt men under svår konkurans emot magiker som kan spräka berg och forma sten.

Så praktiken är en av Mundans krut värsta fiender men det finns giviet viss andra.

Magin offensiva förmåga en tunna med krut är en explosion som väntar på att inträffa detta är i kombination med magiker som har förmågan att kasta eldbollar eller värma upp föremål på avstånd livsfarligt då krutet lätt kan fås att explodera och förinta allt..
Krut är farligt för användaren då en fiende kan lätt få allt att låta *PANG*

Sociala orsaker.
Mundana är en glestbefolkad värd där få storskaliga krig har pågått om vi bortser från Tirakkrigen och Alv VS Dvärg krigen.
Det i kombination med liten folkmassa har gjort att den tekniska utvecklingen inom förintelsa områdena har varit frånvarande men liten folkmassa och gott om vild mark har inte varit den enda orsaken.
I generationer har Människor och Tiraker sett hur Alver och Dvärgar gång på gång slår dom i det tekniska och hantverkar områderna det i kombination med att både Alver och Dvärgar lever i generationer och kan under sina långa liv utveckla en hantverkarskicklighet som vida överträffar allt en människa eller Tirak någon sin klarar av under sina korta liv.
Denna känsla av underlägsenhet hos mundana människan har gjort att de flesta anser att hantverk och tekniska uppfinningar är något som människan/tirak KAN lära sig men aldrig lika BRA eller DUKTIGT som en Alv eller Dvärg klarar av Det har gjort att yrken som krigare och politiker där människor kan tävla på lika eller överlägsna vilkor har blivit de områdena som många av mundanas smarta individer söker sig till då de redan från början vet att Alver/Dvärgar har en fuskig övertag med sina långa liv så varför ens försöka !


Krut vapen då ?
Genom att konkuransen som krutet får från magi och lång liv så utvecklas teckniken att göra krut långsamt och till och med kan bli stillastånde eller bortglömt då alkemisten upptäcker att: "okej det kan säga *PANG* men uj va liten effekt totalt värdelöst vilken magiker som helst kan göra en störa *PANG bara genom att vifta med handen, Dessutom så åldras detta krut så detär värdelöst.. "
Och vipst så struntar man i krutet dess förmågor och kapaciteter döms ut redan på förhand och en av tankarna kan vara så simpla som: "Hade det varit användbart hade Alver eller Dvärgar redan använt det". kan leda till att krutet döms att ligga i en låda ytterligare några tusen år utan att utvecklas..



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Neogames säger:

Kommer ni att införa krutvapen i Eon?

Det har vi inte planerat att göra. Vi tycker inte att det är den
typen av fantasy som Eon skall representera och att man kan
spela och ha roligt utan krutvapen.




// Slut.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Varför då?

Iofs kan man ju slå fram det på alkemi, men det kan ju tolkas som farligt fummel och förkastning av detta farliga recept. Liten förklaring varför krut borde finnas, bitte.

// Slut.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Musköter, lite kommentarer

Jag har svårt att tro att det skulle vara dvärgarna som utvecklade krutvapnen. Dvärgar är ju mest kända för att vara stockkonservativa.
Men om det är så att någon dvärgklan undviker att ha med magi och göra så kan det vara så iaf.

Det enda land i mundana som jag kan tänka mig skulle utveckla krutvapen är faktiskt Asharien. Jargien är också tänkbart men den typen av polisstat brukar inte vara så vänlig mot uppfinnare (krut= skumt, säkert ont, korsfäst...). Thalamur, Consaber och Cirefalien har alla mäktiga magikersällskap som knappast skulle uppskatta konkurransen från krutet.

Sen en liten not om Hattens regler: vapnen (framförallt de långa vapnen) har för bra räckvidd och för hög eldhastighet, däremot är skadan på kort håll alldeles för låg.

/Henrik
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bah -Du pratar!

Så du tycker att den fysiskt starkaste alltid borde vinna?
Hmmm, lite fascistiskt va? Näh, skoja bara.. /images/icons/wink.gif

Det är ju klart att skjutvapen inte passar in om man vill ha hacka-hacka-hack stämning, men jag skulle inte ha något emot lite äventyrande i ett krut-välsignat mundana.

Och rent objektivt får jag nog kritisera logiken också:
Om gúrden nu har tillräckligt med pengar för att köpa skjutvapen, så har han nog en klumpig musköt, och inte en AK4. (Vad kom den ifrån?) Dvs, svårt att sikta, och missar han är det kört.. Om gúrden skulle ha en AK4 så skulle säkert kraggen ha en skottsäker väst.. /images/icons/tongue.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Brassa med musköt?

"även ´jag tycker det låter helt vansinning att ta med muskisar... hela poängen förloras ju... den bastante kraggbarbaren kommer framspringade mot den lille och utterst klene gûrdslaven. Men gûrden tar fram en fet djävla Ak47 och brassar sönder den store och strake kraggbarbaren. Slut på historien."

...tja, jag har sett två muskötliknande historier som man har någon möjlighet att "brassa sönder" med. Den ena är i "Lone Wolf and Cub"-serien (manga eller spelfilm - välj själva), och den fyllde en hel barnvagn (och var rejält orealistisk, men rätt ball). Den andra är musköter som de används i verkligheten - dvs ska man kunna brassa sönder något så krävs ett kompani om hundrafemtio muskötskyttar.

Musköter är annars kända för att man skjuter ett skott och sedan springer som fan åt andra håller och hoppas att man är snabbare än motståndaren, eftersom det tar två evigheter att ladda om härket. Brassa med ett sådant vapen är liksom omöjligt om man inte har ett kompani.

Till det kommer intressanta problem som till exempel att härket väger hur mycket som helst, och dessutom inte tål fuktigt väder. Du vill inte veta vad dimma gör med svartkrut, liksom.

Alla dessa nackdelar åsido, har du någonsin skjutit med ett svartkrutsvapen? Det är fanimej nästan lika ball som sex!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top