En gammal kinesisk förbannelse är "Må du leva i intresangta tider" i en av mina nyliga Eon kampanjer utsatte jag verkligen spelarna för denna förbannelse de fick se hur krut spred sig över mundana som en löpeld av förintelse och krig.
Bakgrunden som de var åskådare till var att NÅGRA tjuvar hade lyckats bryta sig in till ett av Dvärgarnas hemligaste alkemiska och smides ställen där upptäckte tjuvarna krut bomber och krut musköter samt böcker om HUR man bygger och använder dessa och vad deras effekt i strid är. 
Dvärgan hade upptäckt och lärt sig använda krutet i gruvgångar i århundraden och hade utvecklat det som ett hemligt vapen att använda nästa gång alver eller tiraker ville kriga emot dom. 
Tjuvarna stal hemligheten och jakten var i full gång spelarna fick se hur armer av dvärgar sprang runt och jagade tjuvar och lyckades tjälv komma över en av de stulna böckerna och Musköterna som tjuvarna hade stuligt.
Tjuvarna själv rymde sin väg delade upp bok bytet  jagade av alla Mundans Dvärgar några sökte skydd bland Cirfalierna en hos Jargierna och en for hem till Thalamur där de raskt sålde krutets hemlighet. 
Äventyrarna tog sin bok som de gjorde en kopia av och sålde till Alverna och tog resten hem till Takaloor ( de var tiraker )
Snart började kriget härja och länder skakades i strid när de som hade hemligheten anföll dom som INTE hade hemligheten.
Genom detta scenario kunde jag föra ut Musköt bössor som var i 1400-1500 tals nivå på utvecklingen direkt från början inte börja med 1100 tals hakbössor som var mer eller mindre en usel leksak. ( Även om jag lät Tirakerna börja med den nivån på kvaliten..
Magi visade sig vara ETT farligt vapen emot krut då magiker kan lätt tända eld på en tunna med krut på långt avstånd det ledde i min kampanj att många magiker blev plötsligt tvångsvärvade till olika armer och magisk forskning vart MILITÄR FORSKING magikerna fick plötsligt MER MAKT men samtidigt MINDRE RÖRLIGHET då de var livsviktigt att ha magiker som kunde MER än fiendens.
Användadet av magiker för att förstöra krut gjorde att gamla och lemmlestade soldater blev krutbärare behovet av våghalsiga krutbärare gör att även dessa får respekt och bra lön även bland människorna kallas de KrutTrokk även om de knappast kan kallas äkta kruttrokk.
 och bland tirakerna uppfanns titeln KrutTrokk som nästan alltid är en Gurdh elit tränad på att spränga saker bära med sig krut till strids platsen och skjuta samt spränga. dessa KrutTrokk upptäckte att de kunde få en stor stark trukk att springa för livet bara genom att hålla i en tom/halvtom/full krut kagge och hålla en fackla emot stubinen denna skräckblandade respekt för de självmords benägna krutbärande sociopat gurdher gjorde att KrutTrokks vart en form av underbefäl bland Tirakerna.
KrutTrokk "Jag vill anfalla NU eller så spränger jag oss i luften" 
OM KrutTrokken vart FÖR jobbig så avrättades han snappt men bra KrutTrokker är svåra att få tag i..
Bland Tirakerna i MIN kampanj så är det nästan bara Gurdher som VET hur man laddar Musköterna tirakerna själva skjuter gärna men vägrar ofta bära med sig kruthorn i krig då en elak magiker kan tända eld på det..
Magi
Ny effekt och nya besvärjelser.
Eld skimmer
Pyrotropi 1+ Räckvidd Avstånd, Varaktighet Momentan.
Eld skimmer skapar ett sväriskt moln av glöd inom 2 meters radie. 
Molnet gör +1 i Smärta och Trauma per filament och har ett antändning värde på 2.
( Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1. Varm kraftig sol har ett Antändning värde upp till max 3 normalt är under 1 utom i öknar. ) 
Denna effekt kan få till och med krut förvarat i förseglade tunnor att explodera och gevär/kanoner att brisera.
Krutets Bane. [3]
Även känd som: Armens baneman. 
Färdigheter: Alstra Ataxatropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6)*1, Transformering (Ob2T6)*2, Besvärjelse (Ob2T6), Besvärjelse (Ob2T6)
( Effekter som används: Eld skimmer, och Varsebli Metall i detta fall för att hitta svavel )
*1: Transformering till Geotropi. *2: Transformering till Pyrotropi.
Effekten det bildas glöd i varje samling krut inom 30 meter från magikern glöden har Antändning värde på 2.
(Krut har Ob1T6-3 i svårighet för antändning minst 1)
Krut Vapen
Förklaringar. i vapen tabellen förekommer en del förkortningar och begrepp som förklaras här.
Vidare förklaring kan fås genom Neotech 2 regelsystem.
Kaliber: Vilken typ av Ammunition som vapnet är gjort för. 
Avser kulans diameter mätt i millimeter eller i hundradels tum. 
För Muskedunder används ett annat system
Räckvidder: De fyra maxavstånden alltid i meter. 
Mag: Normalt bara en kula per laddning. och normalt bara en laddning. det finns dock gevär med flera pipor sen experimenterar Dvärgarna med ett gevär som har en Cylinder som innehåller upp till sju laddningar med kulor.
Laddning: ladd. Hur lång tid det tar att ladda vapnet.
EAB: Hur pålitligt vapnet är ett högt värde är bättre än ett lågt.
Rek: Rekylen hur kraftig rekyl vapnet har.
Tillbehör: Stödpinne för tunga gevär. Kruthorn.
Vikt: Oladdat vapen
Pris: Vapnets pris.
Pistoler 
Flinlås
Typ		Duellpistol	Kaptenspistol	Dvärgpistol
Kaliber		11,2 mm	15 mm		20
Räckvidd	5-15-30-	5-20-40-	5-25-45-
		55-75		65-95		75-112
Mag		1		1		1
Ladd		5  sr		5 sr		5 sr
EAB		6		10		11
Rek		1		2		4
Vikt		1		1,3		1,5
Pris		1000		1500		1800
STYK		8		10		16
Fatt		1		1		1
Musköter 
Flintlås		
Typ 		Jaktgevär	Musköt	Tung Musköt	Hyggel Studsare*1
Kaliber		11,6 mm	17 mm		26,9 mm	35 mm
Räckvidd	10-75-		10-100-	25-150-	50-150-
		100-175	125-260	200-320	300-650
Mag		1		1		1		1
Laddning	8sr		8sr		8sr		10
Eab		10		9		10		12
Rek		2		6		8		5
Vikt		3,91		5,5		8,2		9,5
Längd 
Utan stock	0,45		0,5		0,70		2,25
Med stock	0,95		1		1,2		2,75
Pris		1200		1900		2500		4000
STYK		9		12		15*2		15*3
Fatt		2		2		2		2
Mängd Krut		4,425gr	11,3 gr	 	53 gr		288,4 gr	
*1
Hyggel Studsaren är den tyngsta geväret som finns den är tillverkad i syfte att döda monster på långt medel och nära avstånd. Den är cirka 2,25 lång. Hyggelstudsaren kan liknas med en bärbar kanon.
*2 
Normalt används Bipod för att skjuta med en sådan bössa utan stöd STYK på 18. Bössan är ungefär 1,2 meter lång med stocken inräknad.
Detta gevär kallas även för Drakstudsare, MonsterStudsare, Jordbest slaktare, Vraak Studsare, Osv. Normalt krävs stöd för att skjuta med Hyggelstudsare
*3 
Normalt används ett tripod liknande stöd när man skjuter. Utan stöd STYK på 25. 
Pistol laddningar 
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6 
*1: Avser kulans Vikt om den är av bly.
Kaliber		Skada		Pris 25 st laddningar
11,2 mm	 [1]Ob2T6	15 Silver.
15 mm		 [2]OB3T6	25 silver.
20 mm		 [3]OB3T6+3	50 silver.
 
Gevärs Laddningar 
Förklaring: [Penetrerings värde]2T6 
Kaliber		Skada		Pris 25 st Laddningar	gram Krut/Vikt Kula
11,6 mm	[2]Ob2T6	25 Silver.		4,425 gr/12 gr
17 mm		[4]Ob3T6+2	35Silver.		11,3 gr/31,7 gr
26,9 mm	[6]Ob4T6+2	45 Silver.		53 gr/41 gr
35 mm		[8]Ob7T6	90 Silver		288,4 gr/316 gr
För att få reda på penetrerings värdet måste man först räkna ut rustningens SKY värde för att göra det krävs att man 
1 har en kopia av NEOTECH2  och av EON samt KRIGARENS VÄG sen börjar man.... 
För enkelhetens skull så Kör jag med Eon regler för alla normala Hugg stick och kross vapen.. För enkelhetens skull har jag själv skrivit ner Rustningarnas SKY värde längst ner..
Genom att överladda eller underladda kan man öka vapnets skada men om man överladda så ökar även möjligheten för att en olycka ska ske.
REGLER: 
Svårigheter för att skjuta.
På grund av att siktsystemet inte är helt utvecklat så blir det svårare att skjuta 
Kort blir Ob2T6+1T6 Medel Ob3T6+1T6 Långt Ob4T6+1T6+2 Mycket långt Ob5T6+2T6 
( sista tärningen är ej Ob det ska symbolisera de att ofta så snurrar kulan ut snett ur pipan. )
När man ska skjuta måste man ha två olika sorters krut med sig laddningens kornkrut som ska fylla 1/3 till 1/4 av pipans längd sen fänkrut som ska tända eld på allt. 
Båda krut sorterna är lättantändliga och känsla för vatten och är svartkrut som ger mycket rök och smuts som måste borstas bort från vapnet.
Krut rester kan göra att bössan blir för trång för kulan saltpetern och svavlet i krut resterna kan även på skynda rost och förstöra vapnet.
Krut bomb		Skada Expl	Skada spliter	Vikt	Pris
Liten 			K+Ob2T6	H+Ob1T6	0,5	100
medel 			K+Ob4T6	H+Ob2T6	1	200
Stor			K+Ob6T6	H+Ob3T6	2	400
Glöm bort huset:	K+Ob10T6	H+Ob5T6	4	800
Rustnings Material. 
Se tabell N2-112 och Tabell KV-10 i Krigarens väg.
Pansar typ		Hugg	Kross	Stick	SKY	BRYT	Vikt ( i Kg )
Vadderat tyg		2	3	1	0	10	0,12
Läder Mjukt		3	4	3	0	14	0,15
Läder, Härdat		5	6	5	1	15	0,30
Nitläder		7	5	4	1	14	0,40
Päls			2	3	2	0	13	0,15
Fjällpansar		8	5	5	2	15	0,45
Plåt			13	9	14	3	20	0,60
Somdiaplåt		15	11	14	5	20	0,60
Siluna			6	4	6	2	12	0,30
Ringbrynja		10	1	4	0	17	0,425
Tunnplåt		7	5	7	2	16	0,475
Tjockplåt		26	18	28	5	24	1,25
Alvglas 		13	11	11	6	20	0,40
Utrustning.
Kläder			Pris		Vikt
Vapen bälte 		6 silver		0,1 kg
tjockt bälte av läder som man 
kan sticka ner två flintlåspistoler i.
Vapentillbehör		Pris		Vikt ( Kg )
Kruthorn ( 8 laddningar)	4 silver		0,2
Sprängkagge ( 8 laddningar	8 silver		4	
( Spräng kaggen är en liten kagge förstärkt med tunnband av stål på utsidan om krutet exploderar ska kaggen hålla för explosionen )
Rengörings utrustning	5 silver		0,5
Källor 
Författare	Namn					Bokförlag
Josef Alm 	Eldhandvapen 1 			Rediva
William Reid 	VAPEN GENOM TIDERNA 	Wahlström & Widstrand Stockholm 
flera olika                               Neotech                                                        Neogames..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>