Nekromanti Musköter till eon?

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
Jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att lägga till Musköter och flintlåspistoler till eon? :gremconfused:

Tänk er om ni kunde få spela en liten grinig Dvärg med ett rejält muskedunder, eller en skarpögd alv som agerar pricksskytt (för er som lessnat på och ha bågar till varenda alv ni skapar).

Om det skulle vara möjligt så funderar jag på att skapa en liten modul om det... (om det inte redan finns en..) :gremtongue:

Små frågor:

* Vad skulle skadan räknas som? (hugg, kross eller stick)

* Hur mycket skada?

* Effekten mot rustningar...

* Hur lång tid bör det ta för att ladda om?

* Effekterna på vapenindustrin..

* Kanoner?

* Krutvapens egen fummeltabell?

* Effektivitet i olika väder..

* Effekterna på politiken...

* Eventuella konflikter som lär uppstå!

* Krutvapen + magi?

* De teknologiska framstegen, praktiskt möjligt?

* Hur mycket borde dom kosta?

* Vilka skulle ha möjlighet att ha tillgång till dessa?

Vad tror ni?

Ps: Dra gärna upp andra punkter som jag missat som kan vara viktiga.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag tycker krutvapen i eon kanske skulle vara kul

hade ideen innan jag köpte eon sen när jag såg alla vapen så lämmnade jag min krutvapen idee för det finns redan så mycket roliga vapen i eon

men jag tycker att krutvapen bordeinföras som typ frivilig regel och sedan lägga ut den på hemsidan (alltså att neo games gör reglerna efter spelledares diskutioner

desutom skulle det stå att regeln var frivlig och att dom inte rekomenderaratt man spelar med den

själv tycker jag att det skulle vara kul om kruttvapen är ovanligt (kanske bara dvärgar kan bygga dom)

tex i warhammer så lärde dom Empire att bygga kruttvapen
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Musköter till Eon som fantasy är en dålig ide tycker jag. Men musköter och kanoner till Eons sjöfart är utmärkt. Då vill jag helst se gamla rediga kanoner men gärna ganska få skjutvapen. Låt inte utvecklingen gått över flintlåset om inte ens hjullåset så att vapnena blir dyra, moderna och inte fullt så effektiva.

En ide är att saltpeter och svavel är en mycket bristmässig vara i Mundana och de bara går att få tag på i avlägsna gruvstationer uppe i norr där raunlänninganra härskar men inte har tillräckligt med kunskap för att utnyttja krutet. Kanoner görs framförallt till stora örlogsskepp eftersom krutet är så dyrt att bara en kung har råd med det används det knappast i stridigheter inom landet.

Jag vill helst se kanoner ute till havs men inte vis medeltida belägringar där katapulter och trebucheter gärna får dominera.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skeppsmonterade mörsare, kanoner och primitiva musköter och annat förekom ganska tidigt i Europa; mot slutet av 1300-talet, utan att inledningsvis förändra utvecklingen nämnvärt. Mer bärbara och lätthanterade krutvapen innebar däremot en fullständig revolution inom krigföringen, och på sikt hela samhället; som hade fått mycket grava konsekvenser också för Mundana. Man skulle däremot utan problem kunna införa krutvapen i ett tidigt och primitivt skede utan att förändra den officiella världsbeskrivningen alls särskilt mycket. Dynamiska, expansiva kulturer som Consaber och Cirefalierna hade förmodligen utvecklat teknologin väldigt fort och tagit språngsteg i utvecklingen mot ännu mer destruktiv krigföring. Det första som hade hänt vore såklart en kapprustning, där de båda försökte hålla jämna steg i att utrustna sina skepp med de mest effektiva kanonerna. Bara det i sig hade påskyndat krutvapnens utveckling ytterligare. Tirakerna vore nog inte heller sena att lägga beslag på uppfinningen, men överhuvudtaget hade de första krutvapnen framförallt förekommit på haven.

Å andra sidan, i mer statiska och stagnerade kulturer, finns det gott om exempel från vår värld hur man gör fantastiska uppfinningar som inte nämnvärt leder till någon större förändring. Kina är såklart typexemplet; kineserna uppfann i stort sett alla de saker som i europeérnas händer förändrade världen för alltid: kompassen, tryckpressen, krutet. I Kina, däremot, hade man tryckpressar i hundratals år, gjorde fyrverkeripjäser och enkla eldrör med krut i sedan åtminstone 1100-talet, men ändå skedde ingen industriell revolution. Varför så inte skedde är förstås ett spörsmål som oräkneliga historiker slitit sitt hår över, men faktum kvarstår: Kina såg i stort sett likadant ut anno 700 som anno 1300, trots uppfinningar som krutvapnen. Så, i en snarlik kultur i Mundana, kanske Mûhad eller Menon-Aun, hade man lugnt kunnat införa hyfsat avancerade skjutvapen utan några större efterföljder, så länge de fortfarande vore så otympliga att bågar behöll sina fördelar i krigföringen. Mûhadinerna vore kanske lite för konservativa för att se och utnyttja de nya möjligheterna; beridet bågskytte är därtill så starkt förknippat med den lokala krigarkulturen. Ett större problem i sig vore isåfall att förklara varför krutvapnen inte spritt sig till östra Mundana; givet hur liten världen är, vore det sannolikt att så skulle ske väldigt fort. Men mûhadinerna har suttit och tryckt på många hemligheter förr: sidentillverkning, papperstillverkning, Qaynan-stål...om de gjorde så också med krutet, kan det ha tagit ett par hundra år tills cirefaliska spioner lyckades sno receptet. Sedan tog förstås cirefaliernas kanontillverkning fart; men det var kanske bara ett par år före Mundanas nuvarande? Då har vi genast ett intressant scenariouppslag där sabrierna i sin tur hört talas om cirefaliernas nya vapen och försöker lägga beslag på hemligheten.

- Ymir, inte så negativ till krutidén, dvärgar med muskedunder är bara så...yeah.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Det enda jag skulle tänka mig är att en lite smått tokig dvärgmagiker har gjort ett pulver som är bundet med thermotropi eller liknande. Sen så råkade han bara hitta ett stor, grovt somdiarör, som någon hade smit en botten på. Den tyckte han var lämpligt att fylla halvfull med thermopulvret och stoppa i diverse metallklumpar, bestick, säktor, hammare, stenar, hjälmar och en brinnande fackla. Då blev halva fästet ännu dövare... men det fick iaf ett nytt lufhål.

Alltså, inga kontrollerade skjutvapen utan hellre krut och rök för den självmordsbenägne :gremgrin:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag tycker att om det skall införas så passar de ju på havet och ingen annanstans.
Kannoner är mer känsla än katapulter och kastmaskiner, men jag nöjer mig fortfarande med iden utan krutvapen och gillar det ändå.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Spelade en ganska flummig kampanj där vi blandade Neotech och Eon... Shadowrun på Neo... Sedan insåg vi att det faktiskt var lättare att spela Shadowrun...

Hursom var det väl inte helt omöjligt att konvertera regler spelen emellan.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag tycker inte att krutvapen passar in i Mundanas värld...men visst cirefalierna,sabrierna eller zoloddvärgarna skulle säkert kunna komma fram till något krutliknande.

Själv så tycker jag att krutet skulle förstöra hela Eon känslan som iallafall jag har...
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Om du är ute efter regler för krutvapen kan du ju försöka konvertera Neotechs skjutvapen system. Träfftabellen bör egentligen kunna användas rakt av eftersom människo hroppen inte förändrats det minsta då det gäller motståndskraft mot kulor. Även reglerna för kroppsskydd kan i princip konverteras till Eon, de också.

För mer regler om krutvapen och möjligt krut (skada, pris etc) rekommenderar jag Players Handbook till Dungeons & Dragons. Där står ganska mycket. Man får ju givetvis lite problem då man skall konvertera Wizards of the Coasts d20 system till Eons ob6t6 system, men jag har lyckats alldeles utmärkt med att konvertera regler från D&D så det bör inte vara allt för mycket trubbel.

Jag kommer inte att införa krutvapen i mitt Mundana. Jag tycker precis som många andra att detta skulle förstöra Eons medeltids-monster-drakar fantasy kännsla.


/Carnin - föreslår
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
För en sådär tre år sedan postade jag några regelförslag till krutvapen här på forumet du hittar dem : Här , känn er fria att korpa om ni så önskar.

Sen tycker jag att krut passar bäst som en tirarkisk uppfinning, då får man dessutom en viss spärr mot att de sprids alltför fort, nämnligen "civiliserad" arrogans, vilken crifalisk kapten vill besudla sitt skepp med tirarkvapen?
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
En liten idé...

Det var nog det bästa jag har läst iden här tråden, ärligt talat. Inte bara för det var riktigt j-a kul utan också en bra idé, jag funderar, eller funderade, på hur t.ex. dvärgarna skulle fixa fram krut (jag vet inte ens själv hur det framställs :gremblush: ) och så kommer du med den briljanta idén att det var termotropiskt pulver. Här är min utveckling av din idé: En dvärgamagiker funderade på hur han skulle samla in pengar eftersom att livet som magiker inte var särskilt ekonomiskt (nu komer jag inte ihåg vad dvärgamagiker eller magiker överhuvudtaget får pengar ifrån eftersom att jag inte har läst en enda EON bok sen sommarlovet), så han tog lite grus som han hiattade för att "fippla" lite med det. Han krossade gruset till pulver och testade att "greja" till det med termotropi (som sagt så har jag inte läst en enda EON bok på ett tag så jag kommer inte riktigt ihåg reglerna för allt). Han fick fram ett svagt rödlysande pulver som såg riktigt vackert ut. Han testade att sälja det och det fanns många köpare, rika köpare. När en brand bröt ut i fästet och elden kom in i deras hus så blev det en stor smäll och husen jämnades med marken. Dvärgamagikern lade i hop två och två och kom fram till att det antagligen var hans pulver som orsakade explosionerna. Nån vecka senare när han hade framställt mer pulver så tog han lite lite grann och lade på sitt skrivbord. Han tog en tändsticka (om detta finns? annars något annat som brinner som är mindre än en fackla) och lade på pulvret. Pulvret exploderade (inte så himla ljudligt eftersom att det bara var en liten dos) och skrivbordet fick en stor svart fläck på sig ocg magikern fick lite svedda ögonbryn. Han gick då till en smed och bad om ett rör som var runt en meter lång och fem centimeter i diameter och ett litet hål i botten. Smeden blev lite förbryllad men gjorde som magikern hade sagt, han får ju ändå betalt. När detta var klart så stoppade magikern in en liten stubin i hålet och hällde ned pulvret i "mynningen" så att tio centimeter var fyllt. Han kom då på att han inte hade något att skjuta iväg så han gick tillbaks till smeden och bad om att få köpa små överblivna metallklumpar. Nu blev smeden ännu mer förbryllad men frågade inget utan sålde sina metallklumpar. Magikern lade ner metallklumparna i "mynningen" och bar ut sin konstruktion ur fästet och testade utanför. Han vilade röret mot en sten så att den riktades mot skogen. Han tände sedan på stubinen och och tog skydd, han visste ju hur farligt pulvret var. Efter ett par sekunder small det och man kunde höra hur en massa trädgrenar bröts av de små metallklumparna och magikern visste, att han hade uppfunnit något revolutionerande!

Denna "saga" går självklart att utveckla och jag skulle gärna skriva mer men jag har onte i händerna och jag vill ge er andra där ute en chans att fullfölja/ändra min historia :gremtongue:

//Kanturi, "hjälper" sina forna kamrater...
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Ett jättebra boktips!

Du ska få ett bra boktips som behandlar det mesta om vapnens utveckling på Tellus. Där finner du massa bra om både armborst , krutvapen eller svärd. Framförallt så är den bra när det gäller att jämföra olika teknologinivåer. Om man har denna typ av hillebard så har krutvapnen hunnit hit o.s.v.

Boken heter Vapnens historia och är skriven av Olle Cederlöf. Detta är en gammal bok, men finns i ett nytryckt exemplar.

/D
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
Re: Låter möjligt egentligen..

Ska kolla om den boken finns hos vår bibbla...

Det verkar ju vara möjligt att ha krutvapen till eon, om man bara finar till det lite..

http://www.deviantart.com/deviation/23916739/
En liten bild jag gjorde då jag funderade över detta ämne...
Tänk er en leram alv med en bysse... :p

Att teknologin i fråga inte borde ha överträffat flintlåstet håller jag med om. men jag undrar, men vilka andra sorters krutanordningar hadde dom kommit på före.

Fast att tirrakerna ska ha patent på det hela, nja jag vet inte, hadde dom inte kunnit ha gjort en "piratkopia" som dom gjorde med cirefaliernas Cofarz? (tirakälskare, jag ber om ursäkt.. :p)

Dvärgarna låter mest troligt att dom skulle ha kommit på det före. tänk er... en grinig Ghor Dvärg med REJÄLT muskedunder...

En sak till, har ni sett Ghiblis anime, Princess Mononoke?
Där hadde dom bysser som hette duga!

Angående fummel, det borde ju finnas en risk att vapnet exploderar om man sköter det fel.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: En liten idé...

Måste säga att jag är anti mot krut/krutvapen i EON...

Sedan så skulle bara en dvärgamagiker jag känner till ens komma på tanken att alstra termotropi, eftersom dvärgamagiker i allmänhet endast använder elementkrafterna.
Och dvärgen jag nämde tidigare kan inte ens alstra termotropi.

Termotropi skulle man nog inte kunna få att explodera, för detta krävs nog pyrotropi alternativt ataxatropi.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Låter möjligt egentligen..

Dvärgarna låter mest troligt att dom skulle ha kommit på det före. tänk er... en grinig Ghor Dvärg med REJÄLT muskedunder...

För mig låter det väldigt standard att låta dvärgarna ha patent på det hela, eller bara vara de mest framstående. Det enda jag kan komma på nu är väl Blizzard som låter dvärgarna vara tydligt framstående på den punkten. Kanske stämmer med vissa delar av D&D också. Själv skulle jag helst undvika det, fast det kanske är svårt när Eons dvärgar redan är så framstående i grannområden som mekanik, ånga och tryckpress (eller misstar jag mig här?).
Nästan fint av Target att låta de bärbara skjutvapnen gå till något annat än dvärgarna i Chronopia.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Låter möjligt egentligen..

Att teknologin i fråga inte borde ha överträffat flintlåstet håller jag med om. men jag undrar, men vilka andra sorters krutanordningar hadde dom kommit på före.

Fast att tirrakerna ska ha patent på det hela, nja jag vet inte, hadde dom inte kunnit ha gjort en "piratkopia" som dom gjorde med cirefaliernas Cofarz? (tirakälskare, jag ber om ursäkt.. :p)

Dvärgarna låter mest troligt att dom skulle ha kommit på det före. tänk er... en grinig Ghor Dvärg med REJÄLT muskedunder
Dvärgar känns nästan som de minst troliga uppfinnarna, krutvapen är smutsiga, oberäknerliga, potentiellt förrödande men osökra att använde, det låter mkt mer som tirarkiska vapen än dvärgiska dito. Dessutom är krut dumt att använde under jord med tanke på hur mkt rök och gaser som skapas när det brinner.
 
Top