Nekromanti Musik!

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Vad lyssnar ni på? Jag är en stor sucker för metal från 80-talet som Quiet Riot, Hurricane, Scorpions, Maiden, Priest, Metallica, Manowar, Krokus, Helloween etc..

Men i stort sett allt som har en gigantisk gitarrorgasm i sig eller ett episkt FIRE går långt med.

Just nu lyssnar jag på Hurricanes succé (eller det var iaf den som blev omtalad) platta från 88 'Over The Edge' och fan ta mig det är nog en av de bästa plattorna jag hört.

Smått förvånad över att den inte har slått större än vad den gjort.


Så.. er tur, bring your best! :gremlaugh:
http://open.spotify.com/album/77YuQI8JkZYkRiEqAWjLIx
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag lyssnar på:

1. Konstskoletjejer som sjunger med pipiga röster, så att de låter som poliser som försöker jaga nätraggande pedofiler.

2. Discomusik man inte skall dansa till, utan bara sitta och må dåligt till.

3. Stillsamma snubbar med skägg och gitarr, som tycker att de har jätteviktiga och känslosamma saker att berätta.

4. Knarkare som får inspiration till sina låtar av att sitta och lyssna på köksfläkten, vilket resulterar i märkliga kompositioner med hundra lager monotont, melankoliskt oväsen staplandes ovanpå varandra.

5. Dumskallar som tycker det är viktigare att se coola ut i läderjackor än att lära sig något sjätte ackord.

Typ.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag lyssnar till 99% på diverse metalband. Typ Iron Maiden, Opeth, Dark Tranquillity, Lamb of God, Iced Earth, Amon Amarth, Arch Enemy and the list goes on.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Orkar inte visa nån spotifylista nu (inte minst eftersom mycket jag lyssnar på inte finns där), men...

Punk av alla slag; oi och dis eller glad eller rock. Alla sorter går ner.

Rock; av den skramligare sorten helst.

Metal; allt utom growl. Orkar inte med growlande. För mig är texter viktiga, så jag vill höra dem.

Experimentella konstiga grejer. Negativland är favvosar.

Pop. En hel del gammal 80-talspop och sedan bakåt till åtminstone Beatles (älska white album). Och Lady Gaga.

Rap. Framför allt svensk politisk rap (gillar Sedlighetsroteln, Looptroop), men även The Street går an.

Klassiskt. Min första kärlek i klassisk musik var nog Chopin, men det finns mycket som är najs.

Progg. Blå tåget, nationalteatern. Sköna typer.

Digital hardcore. lolita Storm och Atarai teenage Riot.

Disco. Nuff said.

Rassemusik. För att det finns få saker som livar upp en löärdagskväll som skrålande rasister. Pluton Svea på svenska sidan (och andra, vars namn jag alltid glömmer), och framför allt Prussian Blue på den amerikanska. Prussian Blue kan vara det sämsta band jag hört i mitt liv. Deras första platta får ens öron att blöda. Vänjer man in sig i den så har den dock den egenskapen att all annan musik låter rätt OK...

Vad mer... vilken genre har jag glömt? Det är nästan bara techno jag aldrig riktigt tagit mig in i... Eller vänta, Aphex Twin kanske kan räknas åt technohållet? Och så gillar jag ju Justified Ancients of Mu-mu.

öh... OK, det kanske är lättast såhär; jag lyssnar på allt UTOM:

- RnB. Totalt menlöst. Bort ur min värld. (och då menar jag inte klassisk RnB utan den moderna dyngan)
- Rappare som inte har politiska texter.
- Kärlekspop.
- Per "borde skjutas" Gessle.

Öh, ja. Den listan blev faktiskt kortare...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Oj det är blandat.. men till exempel:

Det som britterna kallar progressive rock, som King Crimson, tidig Genesis, Emerson Lake & Palmer, The Mars Volta, Kansas, Camel och sånt...

70-tal: Roxy Music, Bowie med mera..

"Brittsk hippie-musik", som Mike Oldfields fyra första skivor (Tubular Bells, Hergest Ridge, Ommadawn, Incantations)

70-tals jazzrock, som Mahavishnu Orchestra och Return to Forever.

Olika slags hårdrock från diverse sub-grupper, både nytt och gammalt: System of a Down, Sabbath, Deep Purple, Metallica, Slayer, Candlemass, Judas Priest etc etc (listan är hur lång som helst)

En del 80-tal, som Joy Division, Ultravox, Simple Minds, Depeche Mode och liknade...

Diverse nyare "vanlig rock" som Glasvegas eller Danko Jones.

Diverse hiphop, helst brittisk eller fransk.

Ibland lyssnar jag på vanlig jävla pop.

Konstig musik är ofta bra.

Klassiskt såklart. Är svag för Wagner och Bach.

Philip Glass.

Pink Floyd.

Miles Davies. "Kind of Blue" är världshistoriens bästa skiva.

har säkert missat massor jag kommer på senare...

Senaste är att jag utvecklat ett "guilty pleasure" för amerikansk radiorock från perioden 75-83 nånstans, som Journey. Skumt, nåt okreddigare finns inte. jag skyller på slutscenen i Sopranos.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert har fin smak tycker jag, utom kanske det där allra proggigaste. Och Journey är överhypade.

Senaste skivorna som råkat hamna hemma hos mig är
Oscar Linnros - Vilja bli
Van Halen - Diver Down
Blue For Two - The Complete Singles 1984-1997
Black Sabbath - Reunion
Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92

Jeklar vilken blandning! Åså var jag och kikade på The Arcade Fire i Dalhalla i veckan, vilket var fett. Tyvärr dök aldrig Bowie upp som här http://www.youtube.com/watch?v=1-wEBmLht5g
:gremfrown:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rising said:
Jag lyssnar på:

1. Konstskoletjejer som sjunger med pipiga röster, så att de låter som poliser som försöker jaga nätraggande pedofiler.

2. Discomusik man inte skall dansa till, utan bara sitta och må dåligt till.

3. Stillsamma snubbar med skägg och gitarr, som tycker att de har jätteviktiga och känslosamma saker att berätta.

4. Knarkare som får inspiration till sina låtar av att sitta och lyssna på köksfläkten, vilket resulterar i märkliga kompositioner med hundra lager monotont, melankoliskt oväsen staplandes ovanpå varandra.

5. Dumskallar som tycker det är viktigare att se coola ut i läderjackor än att lära sig något sjätte ackord.

Typ.
Jävligt bra lista, tycker om allt det där. Speciellt punkt fyra och fem. Men allt finns i min "skivhylla".
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Eh... allt möjligt, ingenting omöjligt? Att säga någonting meningsfullt om min musiksmak utan att skriva en uppsats är lite mer än jag klarar av... Såvida jag inte bara namedroppar en massa, men jag är emot namedropping... Det här är en hyfsat sammanfattad hårdrockslista (metal=hårdrock), det är bara AC/DC och Metallica som saknas. Och det kanske är lite för mycket fokus på korta låtar, men oh well.

I övrigt, om jag var tvingad att välja fem band som jag fick lyssna på resten av mitt liv (and ban everything else) så skulle jag välja Depeche Mode, The Cure, Genesis, Dire Straits och Fields of the Nephilim. Samtliga finns på Spotify. Tillsammans med hårdrockslistan så blir det en rätt bra sammanfattning om vad jag gillar musikaliskt. Be warned att Genesis ändrat sin musik rätt rejält över hela sin karriär (dom gick mer och mer och mer mot klassisk vers-refräng struktur på låtarna, speciellt mot mitten/slutet av 80-talet).

Übereil
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, det mesta som är metal, hårdrock, rock, blues, rock n roll, rockabilly, psyhcobilly, punk, progg... Ja, och så en del country, punk, oi, jazz och reggae också. Mycket går ner, men det mesta bottnar väl i hårdrock och blues.
Det ska svänga, det ska vara gött och det ska spelas på riktiga instrument.

... För att inte behöva skriva eller förbereda någonting i flera timmar så kan jag väl enklast räkna upp det som går hårt just nu: Motörhead, Metallica (men såklart bara 81-87), Rush, Led Zeppelin, Uriah Heep, Running Wild, Testament, The Dubliners, Nationalteatern, Volbeat, Satyricon, De Lyckliga Kompisarna, EAK, The Kristet Utseende och Tore Skogman (Thore Goes Metal är en väldigt najsig platta) :gremsmile:.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rassemusik. För att det finns få saker som livar upp en löärdagskväll som skrålande rasister. Pluton Svea på svenska sidan (och andra, vars namn jag alltid glömmer), och framför allt Prussian Blue på den amerikanska. Prussian Blue kan vara det sämsta band jag hört i mitt liv. Deras första platta får ens öron att blöda. Vänjer man in sig i den så har den dock den egenskapen att all annan musik låter rätt OK...
Hahaha!
Måste erkänna det jag med. Bland min punkalbum finns det lite Pluton Svea, Skrewdriver och dylika. Det är faktiskt som du säger. Å andra sidan finns det än mer hetsig vänster bland detta också. Fast iof så är jag ju i alla fall åt vänsterkanten. Rasseplattorna är väl mer ett hetsigt partyskämt. Nåväl, ska man dricka mycket bira så är det faktiskt så att det är de hetsiga skrålande extremisterna som gör musiken med rätta, anskrämligt dassiga svänget. :gremwink:
Jävligt dålig musik kan vara jävligt bra på sitt sätt...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
solvebring said:
Det ska svänga, det ska vara gött och det ska spelas på riktiga instrument.
wikipedia said:
A musical instrument is constructed or used for the purpose of making the sounds of music.
Med det i åtanke, vad är falska instrument?

(Kan folk inte bara säga att dom inte gillar elektronisk musik! Varför detta behov av att försöka nergradera elektronisk musik till något som egentligen inte är musik?)

solvebring said:
Metallica (men såklart bara 81-87)
Intressant nog lyssnade jag på Black Album igår och tänkte på att det förmodligen är deras mest underskattade album (eftersom alla säger att det bara är ett sellout album och att det därför inte räknas). Att allt efter Black Album är skit kan jag skriva på, men just Black Album är ett riktigt bra album. Det är kanske inte lika ösigt som deras tidigare album, men av deras tidigare albums så är det å andra sidan bara ...and Justice for all som har lika fantasifulla arrangemang och melodier (fan att ingen satte på Jason Newsteds bas under inspelningen av ...and Justice for all!).

IMO, givetvis. Det är bara det att alla verkar dissa Black Album, och jag tycker det känns som dissen bara grundas i fördomar.

Übereil
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Med det i åtanke, vad är falska instrument?

(Kan folk inte bara säga att dom inte gillar elektronisk musik! Varför detta behov av att försöka nergradera elektronisk musik till något som egentligen inte är musik?)
För att elektronisk musik är... taffligt och halvhjärtat. Det är som att spela rollspel via Skype. Visst, det blir en rollspelssession, men känslan saknas. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Intressant nog lyssnade jag på Black Album igår och tänkte på att det förmodligen är deras mest underskattade album (eftersom alla säger att det bara är ett sellout album och att det därför inte räknas). Att allt efter Black Album är skit kan jag skriva på, men just Black Album är ett riktigt bra album. Det är kanske inte lika ösigt som deras tidigare album, men av deras tidigare albums så är det å andra sidan bara ...and Justice for all som har lika fantasifulla arrangemang och melodier (fan att ingen satte på Jason Newsteds bas under inspelningen av ...and Justice for all!).
För min del ska Metallica thrasha. De ska piska balle med morgonstjärnor. I och med Cliffs död så slutade man thrasha av någon anledning. And Justice For All och framåt är inte vad jag söker i Metallica eller vad Metallica står för enligt mitt tycke. Jag vill ha Kill 'em All och Master Of Puppets. Det är bra Metallica enligt mig... Eller rättare sagt, det är Metallica enligt mig.

Resterande material är något halvklinkande fjoll som föds ur en hoper föredettingar som tycker synd om sig själva, aldrig tycks kunna bearbeta sin gamla bassists död och för den delen inte kan lära sig att komma överens.
... Enligt mig alltså. :gremsmile:
... Sorry, det där var jag bara tvungen att lägga till. Fast skit i det, det har inte så mycket med musiken att göra.

Förövrigt dissar jag inte deras plattor musikaliskt sett. Jag dissar dem soundmässigt. Jag säger inte att deras melodier och slingor är dåliga, tvärtom om. Däremot är det så jävla mesigt och omformat från det som jag vill ha att jag lika gärna skulle kunna lyssna på Takida eller något annat skit.
Jag vill ha det jag fått tidigare. Köper jag en chipspåse som istället är fylld med jordnötter blir jag pissed off. Det var inte det jag ville ha. :gremwink:
Kort och gott, jag håller mig till den perioden där de är vad jag gillar med dem.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
solvebring said:
För att elektronisk musik är... taffligt och halvhjärtat. Det är som att spela rollspel via Skype. Visst, det blir en rollspelssession, men känslan saknas. :gremwink:
You've been listening to the wrong electronic music, me thinks... Ingen känsla alls? How about this? Nåt måste du väl känna?

solvebring said:
Kort och gott, jag håller mig till den perioden där de är vad jag gillar med dem.
Fair enough. Vad tycker du om Megadeth förresten (innan Countdown to Extinction möjligen innefattat Countdown to Extinction, givetvis :p)?

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
solvebring said:
För att elektronisk musik är... taffligt och halvhjärtat. Det är som att spela rollspel via Skype. Visst, det blir en rollspelssession, men känslan saknas. :gremwink:
Det var det töntigaste jag hört. Kan du inte nöja dig med att du inte uppskattar elektronisk musik?

Det är lite som de som tycker att kollagekonst inte kräver någon konstnärlig ådra eller arbete. Trams, rent utsagt förolämpande. Eller som de som hävdar att digitalt fotografi "inte är riktigt fotografi".

Det är inte taffligt. Det är inte halvhjärtat. Det är andra verktyg, det är allt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Med det i åtanke, vad är falska instrument?

(Kan folk inte bara säga att dom inte gillar elektronisk musik! Varför detta behov av att försöka nergradera elektronisk musik till något som egentligen inte är musik?)
För att elektronisk musik är... taffligt och halvhjärtat. Det är som att spela rollspel via Skype. Visst, det blir en rollspelssession, men känslan saknas. :gremwink:
Skärp dig. :gremgrin:

Att kalla band som Tangerine Dream eller Kraftwerk för "taffliga" är bara ignorant.

Dessutom är exempelvis St. Anger ett bra album, även om Metallica-tradionalister inte fattar det. Och dens svarta skivan är en av de bästa rockskivor som gjorts.
 
Top