Nekromanti Musik

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klassik musik funkar ju alltid. Iaf att ha i bakrunden.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Soundtracks:

Gladiator
Mannen med Järnmasken
Klassisk Musik t,ex Wagner
Jarre

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Det tycker INTE jag

Klassisk musik är IMHO inte särskilt bra fantasymusik. Antagligen eftersom den mesta musiken är från renässansen och framåt, och det kan ju inte sägas vara den tidsperiod som oftast finns i fantasyvärldar. Folksånger och sådana där instrument med en monoton underliggande ton är mer min melodi.

/Horus - RIP Blümchen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det tycker INTE jag

"Antagligen eftersom den mesta musiken är från renässansen och framåt, och det kan ju inte sägas vara den tidsperiod som oftast finns i fantasyvärldar."

Säg det till soundtracken i Dragonheart, Willow, Lionheart, Ivanhoe, Ladyhawke, Excalibur med flera medeltidsinspirerade fantasyfilmer. Inte nog med att musiken i många av dem är inspirerad av klassisk musik (huvudsakligen från romantiken - bitar i Willow luktar Tjajkovskij lång väg!), i åtminstone ett fal är det klassisk musik som använts. Och Ladyhawke går ännu längre från tidsenlig musik - där är det Alan Parsons Project som står för popiga tongångar samtidigt som Rutger Hauer svingar svärd och skjuter armborst.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Det tycker INTE jag

Hörreni soundtracken i Dragonheart, Willow, Lionheart, Ivanhoe, Ladyhawke, Excalibur med flera medeltidsinspirerade fantasyfilmer:

NI DÖDAR MIN FANTASYSTÄMNING, HÖR NI DET!

/Horus - RIP Blümchen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det tycker INTE jag

<I>NI DÖDAR MIN FANTASYSTÄMNING, HÖR NI DET!</I>

Lite svårt för oss andra att säga <I>vad</I> din fantasystämning är i så fall...
Min egen fantasystämning kopplar jag mest med gamla Rush- och Marillionalbum från mitten av 80-talet, för det var vad som alltid gick på skivspelaren hos vår SL när vi lirade Rolemaster.  Shadow World och Fugazi; oslagbar kombination. (-:

--
Åke
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Re: Det tycker INTE jag

Fantasy är nästan aldrig tidstypisk.... Få spel håller sig till en speciel miljö eller teknologisk miljö framför allt i vapen och rustningsväg och bör inte heller göra detta....
Desutom så anser jag nog att musiken kommer i två former, musik med avsikten att spegla världens musik stil eller som bakgrunds musik alla filmer.... Jag föredrar nog oftast bakgrunds musik....
Desutom vart drar du gränsen vid klassisk musik... jag tycker nog att medeltida folkmusik tex räknas dit :)

And
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Morsning

Brukar använda det mesta i musikväg som bakgrunds musik tom speedmetal o tung industri funkar, annars blir det väl mest klassiskt.

Alla pastoral sviter brukar gå hem, Carmina Burana är en höjdare när det är nåt lite pampigare som händer typ torneringar eller så, det mesta av Bethoven funkar, svansjön är ok, Per Gynt utan sång är alltid en höjdare, Wagners ringar, Händels fireworks o water musik, Bach o Mosart har en hel del.

Personligen gillar jag inte när det är för mycket flygel i musiken men tunga orglar är helt på.

Sen finns det en massa folkrock som funkar typ Sorkar o Strängar, Steeleye span mfl.

Dougald
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Interplay har släppt soundtracket till det eminenta CRPG:t Icewind Dale. Det är den CD som jag tror skulle passa allra bäst till rollspelsmusik.
Den kostar $9.95, men tyvärr tar FedEx $35(!) för att frakta till Europa. Sök efter den på Interplay's webstore (http://www.interplay-store.com/homepage.html).

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Re: Warcraft II...

Om inte jag minns fel så är väl den musiken i .midi format, det går ju inte att spela i en CD spelare...

Men jag har ju kanske fel...

"Amän hörru, faktiskt!"
 

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Re: Warcraft II...

Jo, man får den i midiformat om man installerar spelet, men den måste finnas som cd spår också för den går att spela i en cd spelare.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
rollspelsmusik forum

skulle vara bra om något sådant fanns, det kommer ju hela tiden upp massa trådar om rpg musik på nästan alla forum, så varför inte sammla alla dessa?

/King Kromm
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Njaaa

Forum tycker jag verkligen inte. Men en databas med så-in-i-helvitte mycket musik och betyg skulle vara mycket bra!



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Njaaa

Jag har en databas över alla skivor som är med i Codex...

chrull
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Blizzard

Blizzard överhuvudtaget har bra musik, Starcraft har väl också spår (om man spelar något mer futuristiskt)

Så det så!
 
Top