Nekromanti Musik

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
[fråga] är det endast jag som anser att dålig nintendo-synth som depeche mode INTE passar det minsta in till neotechs värld..?

när vi lirar så kör vi med musiken från syndicate wars (pc-spelet), ghost in the shell och akira.... vid strid så blir det musiken från klassikern carmageddon och sen lite tyngre trash-metal, som slayers nyare och liknande saker.. låtar från issues-skivan med korn stämmer rätt bra in med... danzigs satans child 666 passar rätt bra in med.. åtminstone en del låtar... bara man inte berättar namnet på skivan för spelarna så är det lugnt... satans child 666... den där danzig låter verkligen som nån finnig 15-åring som vill verka tuff genom att rita pentagram i matteboken... =)
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Vid senaste N2-äventyret jag spelade (vilket för en gångs skull hade lite riktig cyberpunkkänsla inbakat och inte alls var något shoot-em-up-nonsens!) slängde jag i mitt ex av Nils Petter Molvaers debutskiva "Khmer". En instrumental mix av jazz, house och... nordafrikansk folkmusik? Passade faktiskt oerhört bra in. En hel del långa uppbyggande passager som bidrog till spänningen tillsammans med levande ljus och en kolmörk landsbygd utanför fönstren.

Bästa stämningen jag känt under ett N2-äventyr hittills! Men det var nog å andra sidan mer SLs förtjänst än skivans...!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
I mitt kommande äventyr jag skall leda kommer musiken till stor del bestå av stycken från dataspelet Wizardry 8 samt operastycken framförda av Sarah Brightman. Och kanske en del från den lysande filmmusiken från The Watcher, skapad av Marco Beltrami.

Opera i stridsscenerna ger nog en rätt ... udda känsla.

Om det blir bra så har jag just fixat en konventsäventyr till Gothcon också. ,-) Jag skall nog kunna vara spelledare. Med musikanläggning. =)
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
smak [ot]

<blockquote><hr>Och kanske en del från den lysande filmmusiken från The Watcher, skapad av Marco Beltrami<hr></blockquote>...hoppas du menar Score och inte Soundtrack... För det senare är ju bara skåpmat, och inte särskilt spännande sådan... /images/icons/tonguea.gif

MKSF(r) slår till igen

Men det är klart, i allmänhet brukar filmmusik vara mycket lämplig, då den är gjord för att ge en viss stämning - vi använde musiken till Strange Days till leda, och så fort vi slutar bli illamående av att höra den kommer den nog användas igen.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det finns många saker som behövs för att få till stämning. Musiken är en sak, men det kan vara vilken musik som helst och ändå skapa stämning....
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
jo, att lägga till riktigt udda musik är ett MYCKET fint val... exempelvis när man mitt i en eldstrid trycker på "louis armstrong - A kiss to build a dream on"..... helt underbart sjukt... mitt inlägg var mer en nerklankning på synth, alla snackar om att industrialsynth och alla annan synth också iof ska passa så bra... depeche nämns bland annat.. jag skulle inte annat än skratta om man i en strid trycker på en depeche-låt... tyvärr, men så är det...

för övrigt är det synd att filmmusik ofta ändrar tempo och stil under ett spår... jag vill ha kontroll över vilken sinnesstämning musiken kan ge ganska exakt.. sleepy hollow är ett bra exempel.. för övrigt, någon som vet om soundtracket till lotr är vettigt till rollspel.. blev så betagen av fotot under filmne, så jag kunde inte tätnka så mycket på musiken.. den fanns bara där och gjorde allt ännu mer perfekt.. (förutom den löjliga scenen när legolas tar tag i gimlis skägg... hur i #¤¤# kunde jackson göra en så stor miss som att ta med ett "happy-family-och-hejdlöst rolig familjekomedi-skämt" i den scenen..????)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja.
Jag har då aldrig hört någon föreslå en DeMo låt i en strid.
Däremot flinns det fler låtar av DeMo som skulle funka vid andra tillfällen.

industrialsynth vet jag ju inte vad du menar med.
Däremot finns det ju en ganska stor mängd band i yahoo.coms industrial dance katalog som fyller alla tänkbara n2 scenarion. ALLA.

Men om man inte är intresserad av musiken så kommer det antagligen vara konstigt och störande under spelet.
Och vill man ha en störande effekt som stressfaktor elelr liknande så har jag betydligt bättre tips. Det krävs en döv person för att tänka klart om man spelar merzbow - spectrum ripper p8.

Annorlunda musik är bra. Jazz och blues kan funka mycket bra. Klassisk musik funkar också i många tillfällen. så länge man håller sig borta från Carl Orffs Carmina Burana som används alldeles för ofta...

Filmmusik är det bästa. eller musik till dataspel.

LOTR är bra. DEn musiken är grymmt bra. men jag får inte starka neotech vibbar av den om jag säger så. men till nästa WoT eller D&D möte så kommer nog den snurra några omgångar.

Men själv orkar jag inte ofta byta musik under spelets gång. vi brukar fastna så mycket i spelandet så vi glömmer vad som pågår runt omkring oss. så länge musiken inte byts fatalt. Jag minns en gång när vi missade att ta bort lite låtar från playlisten när vi la upp bra musik till ett D&D pass (conan, sleepy hollow, krull och annan b-fantasy eller lätt skräckfilms musik) och helt plötsligt hör någon hur PST/Q berättar om hur han hänger efter spårvagnen i navelsträngen.


det spelar ingen roll vad andra säger. Tycker ni inte om det så är det FEL. och då får man lösa det på annat sätt.

chrull
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
puh!

Det finns hopp alltså, även för Marco /images/icons/grin.gif

Synd bara att just scorarna (ehm... vad 17 ska man översätta det med... filmorkestrering? tema?) brukar vara så mycket svårare att få tag på. Det går ju att nätbeställa från märkliga affärer ibland, men i många fall verkar det som de struntar helt i att släppa scoren och bara försöker pracka på oss sountracket.

Dumma dumma filmbolag
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Måste nog säga emot chrull... LotR-musiken är bra, men om du inte tar och redigerar varenda ljudspår på CDn (försök inte göra detta med era snattade MP3or, folks... kvalitén går ännu mer åt skogen än den redan är då /images/icons/grin.gif) och sedan bränner en ny, kommer du få just det problem du pratar om - stämningen i musiken är inte konstant över ett och samma spår.

Det verkar ganska vanligt nu för tiden. Exempelvis skulle man vilja sno stridsmusiken ur Gladiator, men tyvärr gå spåret efter kanske 6-7min över från "great battles" till "enya-smör", vilket kan vara olämpligt... Nä tacka vet jag Conan på repeat!

Däremot fungerar LotR utmärkt som allmän bakgrundsmusik då den inte innehåller några nämnvärda teman eller ledmotiv, utan just en generell epic-story-stämning (vilket gjorde att den i min mening inte alltid passade i filmen /images/icons/hairy.gif, där teman hade gjort sig bättre).
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: smak [ot]

Portishead är en fruktansvärt bra grupp! : )
Deras skiva kan med fördel användas som bakgrundsmusik till lugnare delar i ett Neotechäventyr eftersom det är lågmält men ändå suggestivt och annorlunda.

Men smaken är förstås olika.

PS. ikväll ska det liras Avalanche!
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Frontlinjen ...

Jag brukar varken spela Neotech eller använda mig av bak-
grundsmusik, men jag tänkte ändå tipsa om ett par band – då
jag hoppas ha ett hum om vad som passar. Först och främst
borde Front line assembly fungera ypperligt till ett cyberpunk-
spel. Deras senaste skiva, Epitaph, rekommenderas starkt.
Även Covenants album United states of mind torde fungera
utmärkt. En nackdel kan vara sången, men då den är hyfsat
diskret, och texterna dessutom passande, borde det inte vara
något större problem.
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Motfråga: Är jag den ende som tycker att det finns en plats för versaler och korrekt interpunktion i foruminlägg?

Allvarligt talat så är detta en ren och skär smakfråga, som om nu ingen hade varit slug nog att gissa sig till det. Att kalla Depeche Mode för dålig Nintendo-synth är dock så pass färgat av din personliga smak och brist på kunskap att det är sorgligt. Den gruppen består av ett par av de mest rutinerade synthmusiker som världen har att erbjuda i dag; det står dig fritt att ogilla den musikgenren, men att jämföra det med Nintendos 2-kanalers Casiohyss är bra korkat.

Depeche Mode är fö pop-synth, medan industrisynth spelas av företrädare som Nine Inch nails, Front 242 och Godflesh; samtliga dessa grupper kan bidra med ett fulländat cyberpunkaktigt stridssoundtrack, i mitt tycke. Slamrigt, rått och brutalt.

Vilken musik passar? Om vi hoppar över det där lilla förbehållet som kallas "personlig smak" (och skippar det där med pubertala påhopp på andras musiksmak en gång för alla?) så beror det nog på vilket NeoTech du spelar. Som andra forumdebatter har påvisat, så har folk markant olika åsikter om vad spelet bör handla om.

För brutal strid så uppskattar jag tidigare nämnda grupper, samt en hel del av Marilyn Manson:s skränigare alster. Rob Zombie (såväl som hans tidigare projekt White Zombie), Frontline Assembly, Slipknot mfl. fungerar också utmärkt.

Till underground-klubbscenen passar Depeche fint, liksom Portishead (som jag gillar stort), Regular Fries, The Fifth Element-soundtracket (med pratbjäfset bortredigerat) samt en massa dance som t ex Faithless och the Chemical Brothers.

För allmän stämning har jag ännu inte hittat något som slår kombinationen Ghost in the Shell/The Rock-soundtracken.

Mer tips uppskattas alltid, men påhopp undanbedes. Skaffa ett liv.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
<blockquote><hr>Motfråga: Är jag den ende som tycker att det finns en plats för versaler och korrekt interpunktion i foruminlägg?<hr></blockquote>ja absolut varför skulle vi använda sånt det förstör ju bara stämningen av glada dattanirdar som leker rollspelare eller tvärt om och så kan vi ju bara inte ha det eller hur /images/icons/grin.gif
<blockquote><hr>...men att jämföra det med Nintendos 2-kanalers Casiohyss är bra korkat.<hr></blockquote>Nåja, nu skall inget ont sägas om Nintendomusik. Även om verktygen de hade till hands för att få fram musiken inte var de bästa, skall det inte förnekas att vissa av de tidiga verken till dataspel är rena mästerverk. Om du vill ha något förvånansvärt bra att lyssna till, som du kanske kan använda i rollspel också, skall du försöka få tag på Londonfilharmonikernas tolkningar av klassiker som Mario Bros, någon av Outrun-låtarna (Magical Music Shower tror jag det var) m.fl.

Gammalt hederligt blipp-blipp kan låta tjäklarns bra med rätt instument...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hehe... bara för att återuppleva lite skön Nintendomusik så drog jag igång emulatorn och laddade Section-Z-Romet, det är rätt schysst musik i början på det faktiskt.

Sedan tror jag väl att det var hyffsad musik till Metroid också, eller var det "bara" spelet som var stenhårt där? /images/icons/smile.gif

/Seinet Wintermute - Har (med hjälp av Save/Load State) klarat av hela Lifeforce Salamander på ett (1) liv
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
"Motfråga: Är jag den ende som tycker att det finns en plats för versaler och korrekt interpunktion i foruminlägg?" -> uppenbarligen.

"Allvarligt talat så är detta en ren och skär smakfråga, som om nu ingen hade varit slug nog att gissa sig till det. Att kalla Depeche Mode för dålig Nintendo-synth är dock så pass färgat av din personliga smak och brist på kunskap att det är sorgligt. Den gruppen består av ett par av de mest rutinerade synthmusiker som världen har att erbjuda i dag; det står dig fritt att ogilla den musikgenren, men att jämföra det med Nintendos 2-kanalers Casiohyss är bra korkat."

sammanfattning: du borde kanske inte vara så jävla übermench, eller?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Nintendo!

Motfråga: Är jag den ende som tycker att det finns en plats för versaler och korrekt interpunktion i foruminlägg?

Inte alls.

(...) att jämföra det med Nintendos 2-kanalers Casiohyss är bra korkat.

Fyra. NESen:s ljudchip hade fyra kanaler. /images/icons/wink.gif Och även om 8-bitars sinus- och triangelvågor inte kanske är de vackraste ljuden som kan framkallas, så ska det sägas att gamla nintendospel är en ren guldgruva vad beträffar bra musik. Visst, som överallt annars finns det en del skit där också, men många stycken får helt nytt liv med lite större arrangemang och då lyser deras genialitet igenom.

Jag har för övrigt som en liten hobby att planka och arrangera nintendomusik, och har även spelat in några nya arrangemang på min dator:

Batman

Metroid

Castlevania IV (visserligen SNES, och inte mitt arrangemang, men jag spelar bas)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hm.

Ska vi se det här som ett personligt påhopp?

Visst. Han själv kanske inte var snällt. men jag förstod i alla fall vad han menade.

Det här inlägget fyller ingen som helst funktion annat än att reta och provocera. Sluta med det.

chrull
 
Top