Nekromanti Musik

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..så farligt var det ju inte.
det är väldigt opersonligt. han kunde ha valt ett annat nick så att han slapp vara så personlig, men nu gjorde han inte det så han får skylla sig själv!
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Jojo... det är bara att tanka hem MAME och ljuga om vilka rommar man verkligen äger, så får man tag på en massa bra musik... Eller nja... Man får tag på en par bra kompositioner som har framförts via sämsta möjliga medium (läs Nintendo-synth).

<blockquote><hr>Har (med hjälp av Save/Load State) klarat av hela Lifeforce Salamander på ett (1) liv<hr></blockquote>för att citera Rushdie: I bow to the superior man /images/icons/grin.gif
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Ja, dumma jag som inte väljer ett anonymt webbalias så att jag kan kasta ur mig en massa skit utan att behöva vara nervös för mothugg...

Jag använder mitt eget namn av den enkla anledning att jag uttrycker mina egna åsikter. Jag står gärna för vad jag säger. Tolkar jag ditt uttalande rätt om jag läser in att du tycker att jag får skylla mig själv om jag blir påhoppad av denna anledning?

Inledningsvis lackade jag ur helt enkelt för att jag är synnerligen trött på människor som skaffar sig självbekräftelse genom att hacka ned på andra människors musiksmak; att dessutom göra det med ett inlägg som inte ens försöker hålla sig inom den svenska grammatikens lagar gör att nämnde debattör framstår som betydligt dummare än han förmodligen är.

Jag kunde självfallet ha uttryckt mig mer diplomatiskt, och hade också gjort så om den inledande tonen hade satts till en mer kompromissfylld nivå. Själv gör jag mitt bästa för att inte dissa andra människors smak; det står vem som helst fritt att lyssna på allt från Slayer till Einsturzende neubaten även om jag inte gör det. Jag lovar att inte starta någon korkad forumtråd om hur mycket Pantera suger som Neotechmusik bara för att jag inte lyssnar på dem.

Har min poäng gått fram? Om du vill ta upp saken till diskussion så är du välkommen att replikera - här eller via epost. Förutsättningen är att vi skippar personliga påhopp och illa underbyggda uttalanden; jag tar inte någon dylik skit från någon - allra minst en anonym postare på ett rollspelsforum.

Mvh,

Jerry
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
MAME, vad är det för något?

Jag skulle nog vilja ha några fler ROM:ar... de jag har är rätt tråkiga /images/icons/smile.gif.

/Seinet Wintermute - Sitter i skolan och pluggar INTE matte (som han borde)
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
MAME (och mer Copyright) [ot]

Multi-ArcadeMachine Emulator.

Ett fint litet program som emulerar de gamla 5kr-slukande åbäkena som stod lite här och där förr i tiden, och som nu bara hittas på riktigt obskyra platser (vänthallar?) och i omoderna arkadhallar.

Problemet med MAME ligger i ROM-filerna man behöver för att spela spelen... För att citera FAQen:<blockquote>ROM images are a different matter. Many ROM sites have been politely contacted by ROM copyright-owners and asked to take images offline. At the time of this writing, however, no site has been LEGALLY shut down, or prosecuted.

Nintendo's opinion about ROMs' legality is clear: They think ROM images are illegal under any circumstances. (Of course, this means that Capcom is committing a crime by selling its own ROMs with Hanaho and the HotRod Joystick control panel.)

Possessing ROM images of circuit boards you do not own may constitute a copyright violation, much like copying a friend's game or audio CD rather than buying it. This is still a legal gray area; possession of such ROMs will not necessarily lead to legal prosecution. In any case, you are responsible for your own actions. No one connected with the MAME Project is responsible if you get in trouble. :?)</blockquote>Men för dig som vill vill vandra i denna grötiga gråzon finns Arcade ROM Despository som, om inte annat är en trevlig nostalgitripp...
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Mmm, så ditt inlägg var helt oskyldigt och inte alls influerat av din musiksmak? Du hasplade ju ur dig en massa om hur dum man var om man påstod att Depeche Mode var nintendosynthar och varför man inte skulle kalla dem för det, och sedan skriver du att man ska göra vad man kan för att inte dissa andras musiksmak. Om detta innefattar att inte slå ner på folk som missuppfattat ens favoritband så har du misslyckats.
Men nu för jag ju OT-disskusionen vidare, vilket är väldigt dumt. Men om du har lust kan ju jag avslöja vad jag heter så jag också är berättigad att haspla ur mej en massa om vad jag tycker.
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Jag har spelat in ett band på Matrix-soundtracket och Quake-musiken, där jag på ena sidan har slammer-hårdrock med Manson, Rammstein och Sonic Mayhem (Quake2-musiken)
och mer house och så på andra sidan, för att man enkelt ska kunna hitta passande musik för khyberpunk (house-sidan)
och shoot-em-up-trams (slammer-sidan).
Har tänkt att göra samma sak med fantasymusik.
Nalle
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Titta hit! Läs mitt inlägg!

Jag gillar musiken från Matrix. Jag kanske är ensam om detta då den mest lämpar sig för shoot-em-up-trams som någon sa tidigare, men det finns ju en hel del tuffa house-låtar för riktig khyberpunk. T.ex. Spybreak (Short One) och Clubbed to Death (Kuruyavadetnuhette remix). Annars har vi ju alltid Marilyn Manson till striderna, och Rammsteins "Du Hast", men den är inte så bra tycker jag. Till tyngre cyberpunk kan man ta Monster Magnet "Look to your orb for the warning" och Rob Zombie låten "Dragula" remixad.
Plus en låt med mina favoriter-Rage against the machine. Inte så bra till rollspel men helt underbara att lyssna på (IMHO).
Min signatur kommer förresten från den låten.
Nalle
 

Jerry Sköld

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
70
Mmm, så ditt inlägg var helt oskyldigt och inte alls influerat av din musiksmak?

Influerat av min egen musiksmak, ja. Annars hade jag nog låtit saken bero. Oskyldigt?

Du hasplade ju ur dig en massa om hur dum man var om man påstod att Depeche Mode var nintendosynthar och varför man inte skulle kalla dem för det, och sedan skriver du att man ska göra vad man kan för att inte dissa andras musiksmak.

Att anse att Depeche Mode har Nintendosynthar är inte ett omdöme, det är ett felaktigt antagande. Att anse att deras musik är lika dålig som Nintendomusik är en åsikt - knappast relevant till Neotech, men ändå något som det står vem som helst fritt att tycka.

Om detta innefattar att inte slå ner på folk som missuppfattat ens favoritband så har du misslyckats.

Om man väljer att kasta ur sig ogenomtänkta uttalanden, så kan det hända att man blir rättad. Jag hackade här inte på någons musiksmak; vem som helst får tycka vad som helst, så vitt mig anbelangar. Mitt problem gällde helt enkelt det faktum att någon kände sig tvungen att på ett osakligt och okunnigt vis kasta skit på (bland annat) min musiksmak.
(T ex Nintendo-jämförelsen eller antagandet att DM skulle kunna vara "industrisynth". )

Detta innebär inte att den inledande postaren är fullständigt intelligensbefriad; jag har ingen aning om hans personliga kvalite´ter. Allt jag säger är att hans uttalande var både felaktigt och fruktansvärt oartigt.

Om han istället hade valt att formulera sig i stil med "Har någon förslag på stämningsmusik till N2 för den som inte uppskattar synthmelodier?" så skulle jag inte ha haft något problem alls. Jag tycker bara att man kan försöka ha mer respekt för andra människors åsikter.

Om du tittar på vad jag har skrivit, så har jag kritiserat hur folk har lagt fram saker, så väl som rena sakfel i deras anföran - jag har aldrig och kommer aldrig att förvägra någon rätten att skapa sig sin egen smak.

(Jag har t om hunnit med att bli rättad, apropå Nintendos fyra ljudkanaler; det är sådant som händer och ingenting att tjura över. Jag har helt enkelt lärt mig litet till.)

Som det knappast har förbigått någon så uppskattar jag DM - de är inte mina favoriter, men musik som jag av och till finner stort nöje i att lyssna till. Andra må lyssna till andra grupper eller artister, och det är dem väl förunnat. Själv lyssnar jag inte på death metal (t ex), men jag känner mig av inet av den anledningen tvungen att omtala den musikstilen som "brölsång av inkompetenta mongon" eller något lika tafatt. Bara för att jag inte uppskattar den musikstilen innebär det inte att de som utövar dem är talanglösa eller okunniga.

Håll kritiken saklig.

Nu kan det väl knappast vara någon som missuppfattar vad jag försöker säga?

(Jo, jag tog rejält illa upp för det personliga påhoppet tidigare - förhoppningsvis behöver vi inte se något mer dylikt i framtiden.)

Men om du har lust kan ju jag avslöja vad jag heter så jag också är berättigad att haspla ur mej en massa om vad jag tycker.

Det här uttalandet hade säkert haft en poäng om du hade uppgett ditt namn efteråt. Jag har inte gått in för att hacka på att folk använder alias; det var det barnsliga uttalandet om att jag fick skylla mig själv för att jag använde mitt eget namn som retade mig. Comprende?

-Jerry
 
Top