Musik vid spelbordet, tipstråd

När jag var ung körde jag musiken till Twin Peaks till ALLT vi spelade, och senare Thåströms musik till teatern Singoalla. Inte så att det blev lite tjatigt, eller passade dåligt till, vad vet jag, romantiska rymdscener... Men det var i alla fall MUSIK, så väldigt hög nivå på SL.
 
När jag var ung körde jag musiken till Twin Peaks till ALLT vi spelade, och senare Thåströms musik till teatern Singoalla. Inte så att det blev lite tjatigt, eller passade dåligt till, vad vet jag, romantiska rymdscener... Men det var i alla fall MUSIK, så väldigt hög nivå på SL.
Kan relatera till det där - särskilt Twin Peaks. Har en CD-skiva som är repig och utsliten pga. all rollspelsanvändning.
 
Dungeon synth passar ju super för OSR-spel, t.ex:
  • Mountain Realm
  • Witch Bolt
  • Old Tower
  • Vinterriket
  • Örnatorpet
  • Paysage D'hiver
MAB Music TTRPG har flera album med ambient musik, gillar särskilt Icewind Dale music

En ny bekantskap för mig är isländska cellisten Hildur Guðnadóttir som har gjort musiken till bla. TV-serien Chernobyl men hon har ett album som heter Without Sinking som ger en fantastiskt dyster stämning.
 
Denna är med på en playlist jag har igång när jag preppar Shadowdark-sessioner:

Jag rekommenderar Bandcamp för Dungeon Synth. Där kan man betala för albumen (nedladdning ingår) så att artisterna kan få en slant. Ett album kostar sällan mer än 30-50 kronor.
 
Jag rekommenderar Bandcamp för Dungeon Synth. Där kan man betala för albumen (nedladdning ingår) så att artisterna kan få en slant. Ett album kostar sällan mer än 30-50 kronor.
Hann faktiskt köpa Gremna-albumet innan du svarade - är inne i en väldig "vill spelleda Mothership"-period! Tipstack!
 
Hann faktiskt köpa Gremna-albumet innan du svarade - är inne i en väldig "vill spelleda Mothership"-period! Tipstack!
Ett otroligt album! Jag har det ofta på i bakgrunden när jag läser inkvistorhistorier och krim i Warhammer 40k-universat.
 
Kul tråd! Jag tänker att det beror lite på vilket spel och vilken setting spelarna befinner sig i.
Säg Sagan om ringen, där funkar enbart instrumental musik enligt mig, samma om man skulle lira Alien.
Skulle man där emot lira Marvel Multiverse så skulle ju rock, rapp eller pop funka hur bra som helst.
Går det inte att skapa en gemensam spotifylista med musik som skulle kunna användas under spelsessioner?
Min rollspelslista hittar ni här. Neotech
 
Musik är intressant och stämningshöjande när en hittar bra balanser för tema, personerna som deltar och settingen för rollspelet.
Jag tycker att all musik kan ha sin plats i rollspel precis som handouts, fysiska grejer m.m., beroende på scenen. Vart den utspelas, vilka är inblandade, vad som händer för på ytan och vad som händer under ytan. Det mesta ambient tycker jag funkar alltid, oavsett rollspel, det är något som flyter där i bakgrunden, inget påtagligt och samtidigt påverkar det, på ett bra sätt.
Jag uppleverar att jag nog har testat väldigt många sätt att sätta stämning med musik och grejer.

När jag spelledde WoD/ChroD, som tillsammans med de andra deltagarna växte till till sin egen grej. Då var ljud en viktig del. Jag brukade ha 4 ibland fler instanser av winamp, där en slinga med svag ambient/drone landskap sväva, med en knapp hörbar obehaglig vind gick på repeat. Sedan hade de andra instanserna förberett för olika platser som de ofta besökte eller nya. Det kunde vara Irländska puben i gamla stan, då spelades det irländsk musik. Gick de på klubb så spelades olika klubbmusik beroende på vad för typ av klubb, allt från pop till gabber techno. Försökte också hela tiden ställa in virtuella equlizers (heter så?) typ var de på warehouse rave så var ljudet inställt på arena, var de på konsert så användes inställning för det. Som sagt musiken/ljuden som spelades beroende på scenen. Gick de till en ölhall, pub, ute på gatan, parker. Spelades ljud sorl från andra människor, var de i skogen så blev det ljud från sådant. Den roligaste gången var efter jag var med och hade hand om ett Sabbat lajv session, då vår folk höll mässa i en ravelokal. Då tog jag med mig grejer som jag hade haft där hem till dit vi skulle spela. Det var strobb, laser och par lampor som blinka i takt med musik. Den sessionen skulle karaktärerna besöka sin släkting som var dj på ett stort event. Så när de kom dit drog jag igång ljud o ljus, det var precis så att de kunde prata med varandra, men ändå uppleva massiva intrycket. Det blev super lyckat.

Anyways det var lite rant.

Nu spelar jag ofta dark ambient, drone, ritual. Till skräck och rymd settings. Spelar 20-30 tals jazz till CoC när det är passande till scenerna, innan de går över till vansinne. Till DG har jag blivit inspirerad of Black Lodge Game, som jag nu helt glömt bort vem artisten är. Asså det är så grym album. Det är typ 20-30 jazz, första låten är som vilken skön jazzig låt som helst. Men ju längre in i albumet en kommer så händer något, det är fortfarande 20-30 jazz, men börjar sublimt knappt märkbart men långsamst så blir låtarna mer och mer skeva. Typ toner tappas bort, kommer tillbaka, någonstans i en låt skevar ett instrument för sig själv. det hela är en slags musikmässig tolkning av demens om jag inte helt missminner mig, riktigt kuslig.
 
Musik är intressant och stämningshöjande när en hittar bra balanser för tema, personerna som deltar och settingen för rollspelet.
Jag tycker att all musik kan ha sin plats i rollspel precis som handouts, fysiska grejer m.m., beroende på scenen. Vart den utspelas, vilka är inblandade, vad som händer för på ytan och vad som händer under ytan. Det mesta ambient tycker jag funkar alltid, oavsett rollspel, det är något som flyter där i bakgrunden, inget påtagligt och samtidigt påverkar det, på ett bra sätt.
Jag uppleverar att jag nog har testat väldigt många sätt att sätta stämning med musik och grejer.

När jag spelledde WoD/ChroD, som tillsammans med de andra deltagarna växte till till sin egen grej. Då var ljud en viktig del. Jag brukade ha 4 ibland fler instanser av winamp, där en slinga med svag ambient/drone landskap sväva, med en knapp hörbar obehaglig vind gick på repeat. Sedan hade de andra instanserna förberett för olika platser som de ofta besökte eller nya. Det kunde vara Irländska puben i gamla stan, då spelades det irländsk musik. Gick de på klubb så spelades olika klubbmusik beroende på vad för typ av klubb, allt från pop till gabber techno. Försökte också hela tiden ställa in virtuella equlizers (heter så?) typ var de på warehouse rave så var ljudet inställt på arena, var de på konsert så användes inställning för det. Som sagt musiken/ljuden som spelades beroende på scenen. Gick de till en ölhall, pub, ute på gatan, parker. Spelades ljud sorl från andra människor, var de i skogen så blev det ljud från sådant. Den roligaste gången var efter jag var med och hade hand om ett Sabbat lajv session, då vår folk höll mässa i en ravelokal. Då tog jag med mig grejer som jag hade haft där hem till dit vi skulle spela. Det var strobb, laser och par lampor som blinka i takt med musik. Den sessionen skulle karaktärerna besöka sin släkting som var dj på ett stort event. Så när de kom dit drog jag igång ljud o ljus, det var precis så att de kunde prata med varandra, men ändå uppleva massiva intrycket. Det blev super lyckat.

Anyways det var lite rant.

Nu spelar jag ofta dark ambient, drone, ritual. Till skräck och rymd settings. Spelar 20-30 tals jazz till CoC när det är passande till scenerna, innan de går över till vansinne. Till DG har jag blivit inspirerad of Black Lodge Game, som jag nu helt glömt bort vem artisten är. Asså det är så grym album. Det är typ 20-30 jazz, första låten är som vilken skön jazzig låt som helst. Men ju längre in i albumet en kommer så händer något, det är fortfarande 20-30 jazz, men börjar sublimt knappt märkbart men långsamst så blir låtarna mer och mer skeva. Typ toner tappas bort, kommer tillbaka, någonstans i en låt skevar ett instrument för sig själv. det hela är en slags musikmässig tolkning av demens om jag inte helt missminner mig, riktigt kuslig.
Min coolaste session var när jag hade ett rollspelsevenemang i samarbete med Kulturskolan. Jag var spelledare i en helt mörklagd "black box", endast en ljuskägla över spelbordet.

Under hela spelet fanns det en ljud- och ljuskille som med oerhörd fingertoppskänsla skapade stämning med både musik, ljud- och ljuseffekter.
 
Back
Top