Musik vid spelbordet, tipstråd

När jag var ung körde jag musiken till Twin Peaks till ALLT vi spelade, och senare Thåströms musik till teatern Singoalla. Inte så att det blev lite tjatigt, eller passade dåligt till, vad vet jag, romantiska rymdscener... Men det var i alla fall MUSIK, så väldigt hög nivå på SL.

När jag var ung körde jag musiken till Twin Peaks till ALLT vi spelade, och senare Thåströms musik till teatern Singoalla. Inte så att det blev lite tjatigt, eller passade dåligt till, vad vet jag, romantiska rymdscener... Men det var i alla fall MUSIK, så väldigt hög nivå på SL.
Kan relatera till det där - särskilt Twin Peaks. Har en CD-skiva som är repig och utsliten pga. all rollspelsanvändning.

Dungeon synth passar ju super för OSR-spel, t.ex:
  • Mountain Realm
  • Witch Bolt
  • Old Tower
  • Vinterriket
  • Örnatorpet
  • Paysage D'hiver
MAB Music TTRPG har flera album med ambient musik, gillar särskilt Icewind Dale music

En ny bekantskap för mig är isländska cellisten Hildur Guðnadóttir som har gjort musiken till bla. TV-serien Chernobyl men hon har ett album som heter Without Sinking som ger en fantastiskt dyster stämning.

Denna är med på en playlist jag har igång när jag preppar Shadowdark-sessioner:

Jag rekommenderar Bandcamp för Dungeon Synth. Där kan man betala för albumen (nedladdning ingår) så att artisterna kan få en slant. Ett album kostar sällan mer än 30-50 kronor.

Jag rekommenderar Bandcamp för Dungeon Synth. Där kan man betala för albumen (nedladdning ingår) så att artisterna kan få en slant. Ett album kostar sällan mer än 30-50 kronor.
Hann faktiskt köpa Gremna-albumet innan du svarade - är inne i en väldig "vill spelleda Mothership"-period! Tipstack!

Hann faktiskt köpa Gremna-albumet innan du svarade - är inne i en väldig "vill spelleda Mothership"-period! Tipstack!
Ett otroligt album! Jag har det ofta på i bakgrunden när jag läser inkvistorhistorier och krim i Warhammer 40k-universat.

Kul tråd! Jag tänker att det beror lite på vilket spel och vilken setting spelarna befinner sig i.
Säg Sagan om ringen, där funkar enbart instrumental musik enligt mig, samma om man skulle lira Alien.
Skulle man där emot lira Marvel Multiverse så skulle ju rock, rapp eller pop funka hur bra som helst.
Går det inte att skapa en gemensam spotifylista med musik som skulle kunna användas under spelsessioner?
Min rollspelslista hittar ni här. Neotech

Back