Musik vid spelbordet, tipstråd

verlandes.

rollspelskollektivet
Räknas det här:
3126894.jpg

Bo Hanssons Sagan om Ringen skiva på CD.
Tänkte att vi kan ha en tipstråd om musik som passar vid spelbordet!

Jag är själv rätt dålig på att komma ihåg bakgrundsmusik, men det har händer. En kompositör jag tycker enormt mycket om är amerikanska John Luther Adams och hans stycke Become Ocean har jag ibland använt under lovecraftska mysteriespel.

Last edited:
När jag har spellett Alien så har jag med framgång använt mig av musik av minimalisterna Arvo Pärt och Philip Glass. Deras musik är en lysande illustration av en kall, svart, enorm, oförlåtande rymd som inte bryr sig ett spår om människans existens men ändå inte försitter en chans att göra henne så illa den bara kan. Exempel nedan.

När jag har spellett Alien så har jag med framgång använt mig av musik av minimalisterna Arvo Pärt och Philip Glass. Deras musik är en lysande illustration av en kall, svart, enorm, oförlåtande rymd som inte bryr sig ett spår om människans existens men ändå inte försitter en chans att göra henne så illa den bara kan. Exempel nedan.

Glass är ju även en betydelsebärande del av Battlestar Galactica, så sci fi-konnotationen är ju där!

Jag har spelat en hel del instrumentell dark jazz såsom Bohren & der Club of Gore, Dale Cooper Quartet, Heroin and your veins, The Mount Fuji Doomjazz Corporation, The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, mfl.

Jag rekommenderar Dark Piano av Myuu! https://www.thedarkpiano.com/

Kult-scenariot Dolt under ytan är skrivet till det. Bör också spelas till musiken. Fantastisk för att skapa obehag snarare än adrenalinpumpande skräck.

För övrigt rekommenderar jag alla att ha två ljudspår igång samtidigt. En med musik, och en med en ambient ljudmatta. Om äventyrarna är fast i Vildhjärta kan det passa med lite regn i skogen på YouTube parallellt med den musik du vill ha. Det gör överraskande mycket för inlevelsen. Tycker jag i alla fall. :)

Som en person med tinnitus, så säger jag att det ska vara lågmäld musik som inte är för skrällig/brusig. Det är kul att höra vad som sägs också.

Mina tips: Filmmusik, datorspelsmusik, MacBeth (Laibach) och vad som helst med 2 Steps from Hell (seriöst, tror inte han gjort något som inte passar, testa!). Alla dessa funkar bra som stämningsfull bakgrundsmusik.

Enkelspårig som jag är så har ju 99% av mitt spelledande senaste decenniet-ish bestått av Call of Cthulhu, Delta Green och Mothership.
Till Call of Cthulhu satte jag för säkert 6-7 år sedan ihop en playlist med blandad darkjazz och ambient som jag använt sedan dess. Den är 4 timmar lång och jag brukar ha på den på shuffle i bakgrunden när jag spelar CoC i 20-tals miljö, tanken är att ge något av en noirkänsla. Då den fått över 1200 följare på spotify så antar jag att den iaf är hyffsad, själv har jag inte tröttnat på den än även fast ambitionen från början var att fortsäta bygga på den.

Den heter The Call of Cthulhu Sessions och hittas här för den som är intresserad:

Till Delta Green och Mothership tycker jag inte noirig mörkerjazz riktigt har passat, därför har jag använt playlisten Dan's Dark Ambient som jag tycker är en riktigt välskapad lista och förmodligen min mest lyssnade playlist på spotify då jag lyssnar på den regelbundet även utanför rollspelande. Den funkar också strålande att bara ha på shuffle i bakgrunden, jag är inte den typen av SL som försöker multitaska som DJ.

Den kan man lyssna på här:

Edit:

En lista jag gillar men aldrig har haft i bakgrunden till spel, men som nog funkar bra om man vill spela något Cyberpunkigt, ärlistan med det väldigt tydligt förklarande namnen Ambient Synthwave/Spacewave. Det är också en välkomponerad och trevlig lista, den hittar man här:

Min erfarenhet är att undvika för känd filmmusik bara som rycker spelarna ur inlevelse. Dvs inte Conan o LotR till andra fantasyspel… men givetvis funkar Alien till Alien, Blade Runner till det osv.
Bäst är dock mer ambienta ljudmattor eller okända låtar som passar stämningar i sessionen.

Back