Nekromanti Musik Till UA

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Jag skulle gärna se lite tips om musik till Mutant UA!
Själv har jag kommit fram till att peppsperson kan ge en skön känsla av "Lant" mysighet som ibland kan stämma bra in till mutant men till striderna och dylikt har jag inte funnit något passande.!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, kan mycket väl tänka mig att spela Rammstein & sådant musik.. Elelr varför inte lite Depeche mode...
Eller så kan du ta en till på Krilles filmrecensiondtatabank, eller hur det nu stavas... :gremblush:
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Ursäkta mig men din musiksmak får mig att känna dagens lunch i halsen. Vet du inget annat passande en massa blipblop?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Johodå... :gremgrin:
Det var bara de grupper som poppade upp i skallen först. Va´kan man annars tänka sig för musik... kan tänka mig lite Iron Maiden, Deep Purple eller nått sådant.
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Inte för att vara sådan...
Det tycks vara så att våra musik stilar inte riktigt hänger ihop.
Men men tack för hjälpen...
Det verkar inte som om någon kan ge lite vetigt musik! :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Appappapp och FMRDB!

"Det verkar inte som om någon kan ge lite vetigt musik!"

Appappapp! Inte den tonen, tack! Det finns inte någon "vettig" musiksmak, bara mer eller mindre likriktad smak. Istället för att klaga på att Johan K har "fel" smak, ge exempel på vad du är ute efter istället.

Och förresten, här nedan är adressen till Filmmusiksrecensionsdatabasen:

http://home.foxtail.nu/fmrdb.asp

Du kan ju alltid se om den smaken passar dig.
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Re: Appappapp och FMRDB!

Jag ber om ursäkt. Jag kunde ha brukat bättre ord en så..
Jag ser gärna reggea eller liknande.. Problemet ligger i att man måste ha bra passande musik för strid..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Appappapp och FMRDB!

"Jag ser gärna reggea eller liknande.."

Heh, då kan jag tänka mig att tysk mjukindustri inte faller dig i smaken.
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Re: Appappapp och FMRDB!

Nä exakt..
Jag lyssnar iförsig på en del "värre" musik men det blir mest i crust, hardcore och punk hållet!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Appappapp och FMRDB!

"Jag ser gärna reggea eller liknande.. Problemet ligger i att man måste ha bra passande musik för strid.. "

Vad du behöver, min gode man, är lite dancehall av det argare slaget. Leta upp låtar som handlar om att skjuta homosexuella eller att bränna vita på bål, de brukar vara hardcore som fan. Tips: Spragga Benz - Bad Man Anthem

Fast det kanske inte är särskilt svensk landsbygd förstås... någon arg hiphopgrupp från någon stad i mellansverige? Mat Åt Far?

Kanske lite euforisk åttiotalspop av Hellströmskt märke? Florence Valentin-EPn kanske är något? Det är dock en aning för glatt att fajtas till?

Nej, nu har jag bestämt mig, du måste ha en kombination av alltihop: Sedlighetsroteln!
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Re: Appappapp och FMRDB!

Låter bra har en del plattor av dem..
Men men... Tack för hjälpen!
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Appappapp och FMRDB!

Fast det kanske inte är särskilt svensk landsbygd förstås... någon arg hiphopgrupp från någon stad i mellansverige? Mat Åt Far?

Varför inte Frotté. Med låttitlar som "hiphop-bönder", "Den stora daldansen" och "dubbelpipa" kan man inte gå fel. Annars så är ju allas vår Peps Persson given för den lantliga känslan.
Eller varför inte Chilly & Leafys låtar "jaskabara" och "vart ska du ta vägen". Fungerar skitbra till strid.

Fast om jag själv ska välja lämplig musik till Mutant U:A så skulle jag nog använda mig av 30-tals jazz. Eventuellt lite 50-tals med Miles Davis. Passar perfekt på något av Hindernburgs snabeljazz-syltor. För lite finare kretsar skulle jag använda klassiks musik. Kanske lite opera.

Kanske lite euforisk åttiotalspop av Hellströmskt märke? Florence Valentin-EPn kanske är något? Det är dock en aning för glatt att fajtas till?

Förmodligen lite för glatt. Men textrader som "allt dom bygger upp ska jag riva ner" kanske fungerar. Var för övrigt och såg Love Antell för några veckor sedan här i Sundsvall. Han var ju faktiskt hur rolig som helst. Borde inte fullängdaren komma snart förresten?

Willie - som är glad att det finns åtminstone en till på forumet som gillar bra musik
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Appappapp och FMRDB!

"Fast om jag själv ska välja lämplig musik till Mutant U:A så skulle jag nog använda mig av 30-tals jazz. Eventuellt lite 50-tals med Miles Davis. Passar perfekt på något av Hindernburgs snabeljazz-syltor. För lite finare kretsar skulle jag använda klassiks musik. Kanske lite opera."

Instämmer och på cafe R-bajter bör ju Peps Högstandard vara en given hit. Sedan kan jag tycka att Maidens run to the hills är passande låt när motormarodörena kommer åkandes eller annan passande hårdrock.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Appappapp och FMRDB!

Sedan kan jag tycka att Maidens run to the hills är passande låt när motormarodörena kommer åkandes eller annan passande hårdrock.

Klockrent! Även om jag egentligen inte gillar hårdrock.

Willie
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
om du inte redan gjort det, kolla in 'The Mutant recordings' hos Dexter Jones' Circus Orchestra, de är specialskrivna för just Undergånges Arvtagare och helschyssta även om de kanske inte har tempot och pulsen jag själv vill ha i en strid - men textrader som 'throw your bullets at me and you get hell in return' är klockrena. Just The forbidden Zone och Soul Within är väl bäst, men deras andra låtar har ungefär samma stämning och sound.

This is how it goes in the forbidden zone -
you may cry for help but man, you're all alone.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
när jag läser M:UA får jag alltid en tjock känsla av att det ska vara instrumental musik. Trip-hop eller hiphop i stil med Dj Krush, Dj Shadow (speciellt) eller kanske rent av dub om du nu vill ha reggae-känslan.

Det trip-hoppiga soundet är nice för det är smutsigt som tusan och dessutom är väldigt organiskt och tungt ofta men då känns det som om man kan få det mycket smutsigare och organiskt med dubmusik. Jag vill dock verkligen slå ett slag för Dj Shadow som håller både lugna och höga tempon grymt bra. Exempelvis fungerar låten organ donor från hans fenomenala skiva Endtroducing hur bra som helst för strider.

Här följer lite skivtips och motiveringar:

<font size="4"> Instrumental hiphop </font size>


Dj Shadow - Entroducing
Smutsigt, vackert, ödmjukt och smarrigt som din grannes tonårsflicka.


Dj Krush - Meiso
Det är smutsigt och ibland svävar han ut i för dystra stycken. Fungerar nog lika bra till post-apo som till smutsig cyberpunk.


UNKLE - Psyence Fiction
Vettifan om det är optimalt egentligen. Antingen är det perfekt eller så går det bara lite haltande. Det beror på vad man har för bild av M:UA och för smak.

<font size="4"> Triphop </font size>


Massive Attack - Mezzanine
Det är tungt och dovt med en grym Horace Andy på många låtar (måste rekommendera hans klassiska Studio One-skiva vid namn Skylarking. UNDERBART).


Massive Attack vs. Mad Professor - No Protection
Dubbigt och tungt. Karmacoma-remixen är en mördande. All killer no filler-album.

<font size="4">Dub me ah Jamaica</font size>


Yabby You - Jesus Dread
Mannen som ersatte Jah Rasta, Haile Selassie, med Jesus i rastafarianism gjorde även den tyngsta duben. Kolla in.


Alpha & Omega - Dub Philosophy
Riktigt tung dub som känns kvav och sensimilla-luktande. Deliver me from my enemies, jah! Svingrymt.


Lee "Scratch" Perry - Superape
Smutsigare än smutsens smuts med smuts i smutsen och smuts till.. eller något. Galningen (bokstavlingen talat) Perrys bästa skiva. Har även ett spår med the dreadest deejay, Prince Jazzbo, på.

Blev mest reggae eftersom du verkade vilja ha det i ett av dina inlägg lite längre ner. Hoppas tipsen var till någon hjälp iaf. Duppy conqueror hjälper aldrig, men jag gör.
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Re: Appappapp och FMRDB!

Jovisst jazz funkar skit bra, men stämmer inte riktigt lika bra in i strid!
 

Brutalt

Veteran
Joined
2 Nov 2003
Messages
18
Location
Pirit
Re: Appappapp och FMRDB!

Det blir väll att handla skivor.. Sen ett annat kruks är att sätta in musiken precis vid rätt tillfäle och med rätt volym..
 

McDermott

Veteran
Joined
4 Nov 2003
Messages
3
Location
Kungens kurva
Peps Persson funkar skitbra, precis den stämningen man vill ha när man spelar Mutant U.A ,,

Striderna är lite knepiga, man har ju inte riktigt den metalstämmningen som i Neotech 1 & 2 men jag tycker att Curtis Mayfield och sugerhill gang funkar skitbra =)

Hoppas tipsen funkar..

/McDermott
 
Top