Nekromanti Musik och ödet?

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Då får jag väl vika in med lite av motsatsen här. Lyssnar på Tori Amos just nu men känner inte att detta är bätre än mycket annat.

Nu är jag förvisso allätare från starten och spelar (och lyssnar) på allt från Chopin och Vivaldi till Kent och Eurovisionlåtar vidare till Metallica Apocalyptica och you name it.

Nemi är kung och långt hår, läderkläder, svarta plagg i stort, drakar och medeltid är min sak här i livet men Tori Amos är, för min del, varken till eller ifrån.

Alltså är jag klyscha, med ett litet undantag.

Och ja, jag har rött hår också. :gremgrin:
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Original drum and bass music!

Ja, bas är för mig kanske den viktigaste komponenten i musik. Ingen reggae-session är bra om den inte har bas så tung att musiken slår mot en som en slägga. Första gången jag verkligen föll för musiken var när jag hörde en dubversion där basen först skalats av för att sedan bli låtens fokus i strikkly Tubby-style. Musikalisk katharsis. Även fast jag fortfarande lyssnade på hiphop, jazz och funk så hade nu reggae blivit mitt forté.

Man har varit lite svältfödd på det i Stockholm tyvärr. Bra reggaespelningar där ljudsystemen verkligen har sina egna ljudsystem med fokus på basen. Lyckligtvis har Tesfa-sound med den duktiga Jakob i fronten börjat hålla danser nu.

Ett klipp från filmen Babylon där Sound System-legenden Jah Shaka figurerar ungefär en minut in;
http://www.youtube.com/watch?v=3P6Qhq0W8jc

 
Top