Nekromanti Musik och ödet?

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Har ni någon gång funnit er krocka med en viss sorts musikgenré som totalt fått er att se på musik på ett nytt sätt? Jag tror inte på ödet eller annat övernaturligt trams. Men den övertygelsen knakade lite i fogarna när jag upptäckte bandet Dragonforce.

Innan Dragonforce så var jag så otroligt ointresserad av musik. Jag avskydde allt, och då menar jag ALLT, och ville hellre lyssna på det underbara ljudet av tystnad (iofs är jag fortfarande ett stort fan av det bandet :gremgrin:). Men när jag hörde detta, enligt mitt tycke, fenomenalt sjukt bra band så bar det av till att jag tokrotade genom hela metalvärlden och upptäckte MASSOR jag gillade (det fanns. Deathmetal, Black Metal, Grindcore, Goregrind, etc.). Sen har jag även kollat utanför metalvärlden och upptäckt lite smått och gott ickemetal.

Men för att föra tillbaka tankarna till "ödet" och annat djupt, hade jag inte suttit uppe sent den kvällen och planlöst zappat till plektrum på ZTV, så hade jag varit precis lika avigt inställd till musik som jag var innan. Om det hade varit mer av en övergångsperiod så hade jag inte blivit så förvånad, men det här fallet var som att någon tryckte på en knapp.

Är jag ensam, eller har ni råkat ut för något liknande?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har väll fått nån liknande känsla.
Det var Wilper som droppade nån musiklänk på #rpgonline. Tror bestämmt det var Schandmaul.. Blev helfrälst på den sortens musik & därigenom fått lite ny trevliga aha-upplevelser.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
1996. Soundtracket till The Rock. Hans Zimmers mästerverk. Fick mig att inse att det är den nya tidens klassiska musik och fick mig att skaffa en enormt bibliotek med filmmusik och ett förändrat beteendemönster - numera kan jag i princip inte jobba/skapa utan filmmusik i lurarna.

Både Eon III och Noir har enormt mycket musik som en del av byggmassan.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tori Amos gjorde det för mig...

Innan Tori Amos så var jag en svartsmurf som i princip bara lyssnade på blipp-bloppig elektronika eller tung metal (ja, och the occational Mozartopera). Sedan råkade jag av misstag höra Crucify på MTV och bara stannade mitt i rummet och kände på tonåringars vis att någon äntligen förstod mig. Sedan öppnade jag dörren för mjukare musik också och blev mer av en allätare.

Nu kan jag öppna mig för det mesta.

Tack Tori!
 
G

Guest

Guest
Jag är väl inte på samma plan som er andra, jag har nästan alltid gillat nästan all musik, men den senaste tiden (8 månader) inte ens orkat sätta igång musik förutom om någon vill att man ska lyssna på något och då lyssnar man på det en gång (innan körde jag musik 24/7 ungefär) nu har jag hittat gruppen "403 forbiddena" och nu är man tillbaka med nästan tvångstankar om att sätta på musik... helt plötsligt saknar man sin trasiga mp3 spelare...

/Zorbeltuss som tittade på Nightmare City
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Depeche Mode och Judas Priest på mellanstadiet hade en ganska avgörande roll för mitt musiklyssnande. Något år senare blev ju Alice på tapeten igen och sedan blev det liksom bara mer och mer av herr Cooper...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Swing Girls

Jag har aldrig varit nån större fan av jazz. Allt detta ändrades när jag fick se filmen Swing Girls.

Filmen handlar om en skolklass tjejer som genom diverse olyckliga omständigheter lyckas matförgifta skolans ordinarie blåsorkester, och tvingas ta deras "jobb". Kruxet är att de är för få för att bilda blåsorkester, så de får bilda ett storband istället. Dessutom har ingen av dem nånsin tutat i ett instrument förut, men genom en kombination av tur, otur, jävlar anamma, ett vildsvin och onda mattelärare så lyckas de på något sätt lära sig att spela såpass bra att de vinner studentorkesterfestivalen.

Det är en feelgood-rulle, den klassiska ståryn "from zero to hero", och den utmärker sig också genom att tjejerna som spelar också tutar i sina egna instrument - och de är precis lika kassa som i filmen. Det vill säga, avgrundsusla i början och glada amatörer i slutet. Det är svårt för en ung och oerfaren skådespelare/musiker att spela musik och skådespela glad, och ändå strålar glädjen i musiken, och den smittar av sig!

Nu är jag såld på jazz.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tjejer som gillar tung metal och läser Nemi är av någon märklig anledning alltid mycket förtjusta i Tori Amos. Jag har aldrig träffat ett fan av Tori Amos som inte är tjej med hyllorna fulla av metal och Nemi-samlingar. Jag har hört din berättelse minst fem gånger tidigare.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Bach!!!

Jag saknade intresse för barockmusik som ung. Far uppfostrade oss barn med Tjajkovski, Chopin, Verdi och Mozart. Men som vuxen fick jag höra Brandenburgkonsert nr 5 och den var så vacker att jag tappade andan. Sedan dess är jag entusiastisk lyssnare av Bachs mästerverk. Jag förstår varför Sid Meier gjorde Bach-musik som ett av de mest kraftfulla civilisationsframstegen i Civ 1.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Det är förstås för att Nemi gillar Tori Amos :-D kan ju inte påstå att jag itne uppskattar alice cooperreferenserna :)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag trodde aldrig att könsrock skulle vara något för mig, men sedan hörde jag Ånkel Kånkels "gubbkuk av stål" och då var det som om någon vridit runt en nyckel till en ny värld, och...

---

Nä. Sedan jag började vara bäst så har jag alltid varit bäst. Men det fanns en tid innan det, då jag typ bara lyssnade på sånt som andra verkade lyssna på, sånt som man kunde nynna på, och sånt som hade roliga musikvideor.

Men sedan kom Beats International med Dub be good to me i Guns of Brixton-remixen. Med riktigt hög bas så hela rummet skorrar, så var det något helt nytt för mig; ett mörkare och sensuellare arrangemang än vanlig dansmusik. Det var den första låt jag enbart ville höra på riktigt hög volym.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Klyschvarning

Jag vet, jag är en vandrande kliche. :p

Men jag kan inte förneka mig själv genom att låtsas vara unik.


På ett mer seriöst plan så tror jag att det är för att många metaltjejer har erfarenheter av utanförskap, misshandel och trassligheter, precis sånt som Tori sjunger om med rösten vibrerande strax utanför hjärtmuskeln.

he said you're really an ugly girl
but i like the way you play
and i died
but i thanked him
can you believe that sick sick
holding on to his picture
dressing up every day
i wanna smash the faces
of those beautiful BOYS
those christian boys
so you can make me cum
that doesn't make you jesus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Klyschvarning

Men jag kan inte förneka mig själv genom att låtsas vara unik
Nejdå, du är en unik och speciell person, precis som alla andra. :gremgrin:
 
Top