Nekromanti Mundanas storlek samt Consabers placering

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag inser att jag måste bli den första att skriva på det nya Eon-forumet, så lo and behold!

Jag är nyfiken på er inställning i följande två frågor:

- Är Mundana 'för litet'? borde avstånd i världen vara större? Går resor för fort? Vad finns det för fördelar och nackdelar med att Mundana är en såpass liten värld?

- Är Consaber felplacerat? Detta har diskuterats mycket förr (och har alltså sin grund i upplevd kulturell samhörighet mellan Consaber och Asharina, medan Thalamur kulturellt är mer...alien), men nu är frågan... aktuell igen. Borde Consaber och Thalamur byta plats? Finns det andra geografiska ändringar av inte allt för stor omfattning som hade varit viktigare? Vad vore fördelar/nackdelarna med att helt sonika swappa Thalamur och Consaber, och borde Alarinn isåfall följa med, så att léaramalverna hamnar geografiskt närmare alverna i Sunari?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag håller med Poseur lite om att det är synd att länderna är på ett pärlband på det sätt som de är, och att det gärna får tillkomma lite länder i mindre storlekar. Själva placeringen relativt varandra har jag aldrig funderat speciellt mycket över, men jag antar att det mejkar sense att byta plats på Consaber & CO och Thalamur.

Mundanas storlek har jag alltid tänkt lite som medelhavet med närmsta omnejd. Det räcker ganska bra. Man får plats med mycket på den ytan. Ska man göra det mycket större måste man antingen ha en massa enorma imperier överallt eller komma på hundratals nya länder.

OT: Om det här är aktuellt nu, betyder det att det är något ni vill finslipa/åtgärda innan Eon 4 kommer ut eller blir det till ett senare supplement?
 

Whotran

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
4
Att flytta Consaber/Tokon/Alarinn/Pereine/Colonan närmare Asharina-halvön känns nog som en rätt bra idé, men det för mig bara till den stora frågan om varför Thalamur är så radikalt annorlunda allting annat runtomkring sig. Finns det ens några gemensamma nämnare mellan Thalamur och dess grannländer? (Förutom matkulturen beskriven i Geographica Mundana då)

För den delen, så känns det också som att det finns alldeles för få nationer i kända Mundana... och alldeles för många stormakter.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Om man lägger ihop, Asharien, västmark, soldarn, damarien, jargien, cirefalska samväldet, thalamur, consaber, pereine, colonan, alarinn, drunok så är det uppskattningsvis lika stor yta som ; portugal, spanien, italien, schweiz, frankrike, tyskland, storbrittanien, irland, danmark, nederländerna och belgien.

Lägg därtill vildmark, västländerna, takalorr, övärlden och så vidare. Så storleksmässigt tycker jag inte att Mundana är alltför litet.
Det stora problemet är just placeringen och som så fint uttryckt av Björn, pärlband. Det är liksom lite tråkigt att vart man än ska åka så kan man göra det efter kusterna i stort sett.

Sedan som tidigare sagt, antalet länder är för få och i och med att det är så få länder så blir många utav dem för stora. Men såsom Neogames uttryckt det mer eller mindre ifrån första början, att det är vårt jobb som spelledare att fylla ut tomrummen.

Om man inte vill göra om kartan så finns det ju en del plats fortfarande för lite riken, ett rauniskt litet rike precis nordväst om Thalamur ser det ganska bördigt och passande ut. Området kring utmark skulle passa som någon form av "hedniska" småriken. Möjligen typ basserade på medeltidens Litauen. Området mellan Gordrion och Lotian skulle man kunna lägga in något också, möjligen en aningen mer utvecklad kultur baserad på kamorianerna eller så. Bara några spontana tankar. Helst av allt skulle jag nog vilja flytta om och placera in länderna i centrala mundana och så till det geografiska området i och kring Eldhavet, Dödens hav och Guld havet då den geografin ser så fruktansvärt badass ut. Ebhron vill jag jäääääättemycket kasta in mellan den halvcirkelformade bergskedjan och vindkusten då det området också ser så fruktansvärt jävla mega-awesum ut.

Damn...

/Poseur vill ha bättre photoshop skillz och hela den stora mundanakartan på en högupplöst bild-fil.

Poseur said:
Om man ber Neogames jätte, jätte, jätte snällt, nu när det är ett nytt forum och allt kanske vi snälla Eon-spelare kanske med god vilja få en högupplöst bild på hela den stora, globala, Mundana-kartan som man skulle kunna klippa och klistra och leka med? :)
Ymir said:
Jag ska se vad jag kan göra, men räkna inte med att den kartan ens existerar i hög upplösning.
Poseur said:
Om ens kartan existerar i den upplösningen den är trykt på skulle jag bli väldigt happy joy!
Ymir said:
det verkar tyvärr väldigt problematiskt att få tag i någon som helst version av den stora kartan; den tycks ha förkommit på Neogames. Jag kommer fortsätta jaga den, en vacker dag hittas den säkert i någon form.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har mycket lite erfarenhet av Mundana så jag har egentligen inget att komma med, men jag vill ändå påpeka att geografisk närhet bara är en faktor som spelar in för att länder ska ha liknande kultur. Det finns många exempel från vår egen värld där länder har både språk och kultur gemensamt med varandra, trots långa avstånd, medans de har noll och intet gemensamt med sina grannar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, det -finns- möjliga och inte helt orimliga sätt att förklara Thalamurs kultur, även med landets nuvarande placering. Det bästa av dessa är det som föreslagits av Pendragon, det vill säga historiska kopplingar till cirefalierna och Raon-riket i Caserion. Sedan betonas det ju hela tiden i Thalamur-modulen att Thalamur bär upp ett arv från Danarth, som inte alls odlades på samma sätt i Östcolonan (dvs Consaber). Det är snarare Consaber som arguably borde ligga närmare Jargien och Asharina; hur kom det sig att Daaktron fick rot i Consaber men inte Thalamur, som den rimligtvis måste passerat på vägen, liksom?

Problemet som jag upplever med storleken är inte att länderna är för små, även om länder som Asharien, Jargien och Mûhad lätt hade kunnat vara dubbelt så stora utan att det vore orimligt, utan att det kända Mundanas minmiala storlek visavis resten av världens oändliga ödemarker gör att det blir jättesvårt att spelleda episka resor. En pilgrimsfärd genom Jargien tar liksom bara en bråkdel av tiden det tog IRL att vandra längst Jakobsleden, och en seglats till Stora Arkipelagen är över så fort att den aldrig hinner bli episk. Grejen är ju dock att det på andra vis kan kännas befriande och skönt oklyschigt med en fantasyvärld som är väldigt liten, då det dels minimerar transportssträckor, och dels är en kontrast till andra fantasyvärldar typ Faerûn som prompt ska vara skitstora. Med andra ord är jag kluven till hela storleksproblematiken; basically önskar jag att så mycket ödeland inte byggts in i Mundana från början, i synnerhet, som Poseur just säger, de geografiskt skitkoola områdena runt Eldhavet etc (jag vill även slå ett slag för den askoola landtungan som sticker upp i väster från Mundanas motsvarighet till Antarktis). I kontrast till mer geografiska problem vore Mundanas storlek i sig ju dock helt löjligt enkelt att åtgärda; man bara dubblar alla avstånd på kartorna och multiplicerar alla befolkningssiffror med X.

Björn: Vi kan väl säga som så att detta bör ses i ljuset av rent hypotetisk diskussion om vilka eventuella ändringar som vore möjliga/önskvärda att göra i Mundana inför nya versioner av Eon. ^___^
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
På ett rent hypotetiskt plan skulle inte Mundana må dåligt av att flyttas runt lite. Till typ Eldhavet etc. området :wink:

Men just storlek på saker och ting har jag personligen inga egentliga problem med. Ibland tycker jag att det är lite litet, ibland är jag nöjd med avstånden. Det stora hela är såpass få länder, och att de är så långt ifrån varandra, på led alltså. Länderna hade behövt ha fler grannar.
Sedan känns det lite lame måste jag ju erkänna när de fetaste länderna i Eon, som man får känslan är liksom skitfeta är typ i Egyptens storlek och plötsligt blev saker och ting inte lika episkt storleksmässigt.

En annan sak när väl ämnet är uppe, kartprojektion är väl inget som Eon-skaparna riktigt har tänkt på, eller? Jag vet inte, men det känns inte som det och det skulle ju möjligen kunna skapa en del intressanta tankar.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Tycker den modifierade kartan ser bra ut :wink: Den hjälper också till att bryta den linjebaserade placeringen av alla länderna genom att nu så blir den sabriska halvön tillgänglig för hela östra Asharina med ett litet sund. Dock så bör Tokon & Alarinn flyttas norrut mot Mitheraskogen - det "vanliga" Consaber kanske kan få bre ut sig där istället. Förrutom att alla länderna är placerade likt en linje är de också isolerade. Damarien och Jargien har ingen större väg som förbinder dem, istället ligger där en stor urskog med tillhörande fet flod. Lägg sedan också till Khazimbergen och det ogästvänliga Västmark som isolerar länderna, asharinaländernas isolation kan väl också förklaras med dess minimala befolkningar som måste hållas borta från monsterjargien(Soldarn = 62.000 invånare vs Jargien = 134.000 soldater :confused:)

Men dessutom måste också Colonan & Perine få byta plats till Thalamurs västkust, om man skall göra en sådan här ändring, Dessutom skulle, som det nämns, ett flertal riken extra behöva uppstå. Om man exempelvis tar Kamor - exakt hela landet ockuperas av vildar med huggtändera, försvann verkligen hela Radh-Kamra bara sådär likt Edron? Dessutom ligger cirefaliska kolonin Gordrion i Nordväst tillsammans med ett Drezinfäste som verligen ligger ute i ingenstans.:eek:
En möjlighet vore kanske att skapa en stor bukt vid Caserion och Thalamurs gränser som löper in till ett litet innehav likt Svarta havet - men som kanske sträcker sig bortåt Kamor. Om raunlänningarna abrupt flyttas norrut kan ett flertal Europeiska riken skapas längs och kring detta innehav som sträcker sig likt en flod norr om Drunok. Något Rysslandrike, Nederländerna, Tyskromerskt, nåt-annat kan få läggas där.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tokon&Alarinn skulle möjligen må bra av att flytttas upp lite, möjligen att lägga Alarinn horisontelt ovanför Tokon .så att säga. Damn Pereine, flyttade jag inte det? Damn, det var min tanke iaf, men Colonan ligger på västsidan om man tittar noga. Jargien skulle anitngen kunnas styckas upp i mindre länder typ som Tysk-romerska riket, men jag avvaktar modulen innan jag funderar något stort om jargien. Damariens grej är väl att vara isolerat, men skulle fortfarandekunna haft lite mer grannar än Skitmark i syd och Vampyrälskogen i norr...
Något som man måste ta i beaktningen anser jag då är alla dvärgafästen, som borde utgöra mindre suvräna riken vartenda ett utav dem som små schyssta dvärgiska statsstater.

Kärlekscraft said:
En (icke-?)radikal egen-idé vore kanske att låta en helt ny landmassa resa sig upp från havets botten - söder om Thalamur - mellan Consaber & Asharina. Såsom det ser ut nu måste man ändå åka båt om man skall någonstans, så varför inte en helt ny liten "kontinent" som är Europeisk inspirerad, skulle kunna förklara den felande länken med Consaber och dess Daakkyrka. Dessutom ligger nästan halva av det 'civiliserade' Consaber ute på ön Danbréann.

Så varför inte slänga in en till landmassa mellan Thalamurs Dubaral och Colm/Danbréann, vi har ju också den sjunkna kontinenten samt Stora Arkipelagen - vad gör lite fler "öar", inkränktar inte hela alltför mycket på redan etablerad canon - såvida man ger dessa nya länder lite icke-interventionisk utrikespolitik.
Ymir said:
Stora arkipelagen får rejält många invånare i Demografica Mundana. Detta öppnar upp för min spelgrupps version av Arkipelagen som hypotetiskt kan tänkas bli officiell nån gång; den har åtminstone åtta olika riken, beroende på hur man räknar; Fraktionens öar, Gorzarzynernas öar, Drottning Nardas rike, Diemedéernas välde, De yttre öarna, Tumar-konfederationen, Mjini, Nor-Hema, plus då Sinadera som är ett tirakvälde.

Andra tänkbara nya riken signerat undertecknad är Cermira, som tagits upp tidigare på forumet, och ligger mellan Asharien och Mithera, samt Karanthos, som är en cirefalierstödd, religiöst avvikande jargisk utbrytarstat på ön utanför Kamor. Dessa länder är likt de i Stora arkipelagen designade med utgångspunkt i att vara så icke-konfliktande mot etablerat canon som bara mänskligt möjligt, typ. Vad mer officiellt material anbelangar kommer kommande moduler med viss sannolikhet att introducera Karagistan, som är ett mindre hövdingavälde på det bördiga området nordväst om Ghalden i Tarkas, och Yonggurla, som är en stadsstat i Tarkas styrd av före detta edronitiska satraper. Asharina och Rhung-Alari är väldigt mycket svårare att introducera nya oberoende statsbildningar i, då dessa områden redan blivit utförligt beskrivna i utgivna böcker.
Kärlekscraft said:
Precis, men NU gäller det inte Stora Arkipelagen utan nordliga Mundana. Att etablera en ny landmassa har stor potential och skulle lösa en hel del problem, iochmed att Asharina har hänglås på sig förrutom Cermira.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Till att börja med skulle jag hellre vilja se lite fler >icke < europeiskt inspirerade stater. Jag ser hellre nya stater med indisk eller kinesisk inspiration. Tycker vi har europeiska stater så det räcker. Jag är väldigt sugen på att spelleda en upptäckarexpedition mot öster. Tänk om man kan hitta en nekrokrati där folket lever väl och i harmoni :) /Buscha som gillar goda necromancers ;)
Ymir said:
Länder med indisk och kinesisk inspiration finns ju redan i viss mån (Ebhron, Menon-Aun, Mûhad, Eumo), mest att de inte fått någon modul än...
Kärlekscraft said:
Tvärtom, vi behöver FLER europeiskt-inspirerade stater.
WhiteWolf said:
Det är väl okej men då måste dessa kinesiska/indiska kulturer placeras VÄLDIGT långt bort från Asharien och Jargien.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag är lite kluven till Mundanas storlek. Dels är det skönt att man kan ta sig mellan olika platser relativt snabbt. Å andra sidan blir det inte så många riktigt episka resor. Fler länder tycker jag mest att det är ett behov av i västlanden. Mûhad är väl det enda "riktiga" landet där. Momolan är ju typ några stadsstater och stammar, och Eumo är ännu vildare. Tycker det saknas en till större makt där som Mûhad kan ha konflikter med så att det inte alltid bara blir Jargien.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är inte så att man ska ta det ett steg längre och byta landmassa i stort. Eldhavet har ju föreslagits och den bifogade bilden har ungefär samma yta som klassiska Mundanakartan (och roterad). Hur vore det om man flyttade alla länder till den här regionen, lät havet vara ett ordentligt innanhav a la Medelhavet. Givetvis med tillägg i geografi så att Melorion kan vara ett örike och att det finns en Sunari-skog etc.

(sen är detta steg inte långt ifrån att göra en helt ny karta, men men...)
Poseur said:
Härligt! Även om det inte exakt var den geografiska placeringen jag var ute efter, jag hade också velat ha med den där ön/kontinenten i Guld-&Dödens hav.
 

Attachments

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag hade gärna sett att världen blev lite större. Fler länder österut hade inte skadat heller. Gärna många små länder!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag tycker det största problemet är "fantasy"-problemet.

Dvs att staterna, fast de ligger grannar med varandra, delar typ ingenting kulturellt eller politiskt. Helt olika stadsmakter i Asharien, Drunok, Västmark och Jargien. Å andra sidan kanske det hade varit tråkigt med 12 stycken Consaber och Soldarn.
Ymir said:
när Eon kom verkade detta problem väldigt litet, då det på den tiden var cirka 1000 ggr värre i andra rollspel *hostDoDhost*. Tyvärr har Eon inte åldrats så väl in this regard...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Poseur;n1327 said:
Huruvida Mundana är för litet eller inte så anser jag att det är helt okej men lite väl tomt på länder, några till hade verkligen inte skadat. Det som är tråkigt är snarare Mundanas geografi med alla länder liggande på ett band efter varandra, jag hade hellre klumpat ihop länderna så de fick fler grannar.

Consaber är definitivt felplacerat. Eller snarare Consaber, Tokon, Colonan Alarinn och Pereine, vilka man borde typ spegelvända.

Typ något i den här stilen mer, väääääldigt snabbt klippt o klistrat.

[URL]http://imgur.com/CMfpjpo[/URL]



/Poseur som är tvåa på att skriva i nya Eon-forumet då.
Det här arrangemanget borde ju göra konflikten mella cirefalierna och Consaber mycket värre. Caserion och Consaber gränsar till varandra och bådas fartyg måste trängas på det trånga havet mellan de båda länderna och Asharina. I och med att cirefalierna dessutom kontrollerar Colm som ligger väldigt bra till för att ha kontroll över sundet vid Jarneviken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Här är två hembyggda men fina kartor som löser Rhung-Alari-problematiken på radikalt olika sätt. De har båda väldigt olika och komplicerade pros/cons, som jag inte riktigt orkar ta upp just nu, kartorna får tala för sig själva så länge. Gilla?






Kärlekscraft said:
#1 På den första kartan kommer Thalamur - och då framför allt ön Dubaral & huvudstaden An-thalamur ligga väldigt nära Ebhrons nordliga spets. Implikationerna blir krigsrisk mellan de två magikratierna där Thalamurs huvudstad ligger pyrt till vid eventuell konflikt, involverat med flottligt blixtkrig samt att, som det nämns i modulen, så ligger redan Thalamurs egen huvudstad lite 'off'. Ungefär som att flytta huvudstaden från Stockholm till Umeå och Stockholm ligger redan lite fel[Hej Göteborg!]. Läget blir väldigt isolerande mot resten av riket och omvärlden, förrutom Ebhron då.

#2 Är karta nr.2 från min idé om en extra landmassa? Borde inte också platsen där Consaber låg, användas till nåt annat rike? Nackdelen här blir att Tokón & Alarinn frikopplas från Consaber och blir mer eller mindre till självständiga 'barbarriken'. Dynamiken försvinner med eventuellt uppror och krigsvägran p g a kungen vägrar svära trohet till drakens tron. Speciellt när ett nytt krig stundar mot Thalamur och Tokóns 72.000 klankrigare behövs. Alla tankar på en "FREEEDOOMMM!"-kampanj grusläggs också. http://www.youtube.com/watch?v=rxZcHUhQNXo
Ymir said:
ja, alltså, implikationerna av karta #1 blir självfallet att Thalamur historiskt haft starka intressen i nordvästliga Ebhron, och antagligen att Danarth bestod av Thalamur och norra Ebhron, istället för Thalamur, Caserion och Asharien. An-Thalamurs placering blir då en artefakt av det förflutna, likt Alkarzan i Mûhad eller Istanbul och Köpenhamn IRL. Det förändrar Mundanas geostrategiska läge väldigt radikalt, men gör å andra sidan Ebhron mindre isolerat och mer delaktigt i Corinth Mundanas historia, vilket är väldigt koolt.

Karta #2 är designad för att bryta så lite mot canon som möjligt; inga nya länder. Den ger dock både Consaber och Colonan lite större utrymme att röra sig med. Den spännande ögruppen där Urma Breánn förr låg kan förstås användas till nån sorts småfurstendömen om man vill.
Kärlekscraft said:
Karta #1 kommer dock förändra Mundanas historia rätt kraftigt, för om det gamla Danarth & Colonan låg i Thalamur + Norra Ebhron kommer det innebära att provinsen Nevo som sedan blev Asharion som sedan blev Asharien kommer att ha en annan historia. + Det gamla Ramora(Soldarn) får en annan historia, som att det var en Jargisk general som grundade en dynasti(efter ett korståg) och västmark var en gång del av Soldarn(se provinsen:Östmark). Vad händer då med den Samoriska Läran?

Dessutom blir Cirefaliernas kultur annorlunda om de inte får sin beskärda dos av grekiskt inflytande som det gamla Colonan var baserat på.
Poseur said:
Jag måste säga att jag gillar #1 bäst, men det kommer nya problem med det, typ Danarth/Thalamurs inblandning i Ebhron, which i don't really fancy med mina idéer om Ebhron. Och andra sidan får Consaber svårare att söka sig till Ebhron, vilket dock inte är negativt men till skillnad från Thalamur har ju dem en havsgående flotta.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
När det gäller storlek så uhm, jag har aldrig nogrannt kollat igenom det, tycker dock det är en oerhörd brist på kulturer och nationer i allmänhet, jag vill ha fler länder, gärna spridda på inspirationskartan, och att många länder får marginaliserade kulturer och folkslag, jag vill ha mina samer basker och krimgoter.

/Luna Lovegood
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vore det liksom helt omöjligt och stick i stäv med Eon att bara lägga in nya länder ( ja det går fucking emot redan etablerat material) men att utöka världen sker ju alltid och så även i Eon. Way back in time fanns inte mycket beskrivet. Lyckas man bara få in lite mer landmassa någonstans eller flyttar "centrala" mundana så har man möjligheten att rita in lite nya röda linjer och skriva in nya länder. Kanske skriva ett par meningar om dem, eller göra en faktaruta om vart o ett av de nya länderna. Men fortfarande lämna "vita områden" på kartan för spelledare att fylla ut eller så.
Ymir said:
från ett officiellt perspektiv är man öppna att lägga in nya länder där det inte konfliktar så mycket med gammalt material, dvs, i Mundanas periferi, och det finns ett visst missnöje med att man ursprungligen gjorde Mundana så vansinnigt ödsligt. Nya riken i Jargien-Asharina-Rhung-Alari-regionen känns däremot mer skeptiskt.
Björn Wärmedal said:
Å andra sidan så är det typ... 7-8 år sedan det kom ut en landsmodul sist?

Om Eon 4 ändå kommer att stuva om regelsystemet så skulle jag väl säga att ni kan rita om hela Mundana också. Total reboot. Jag menar, förhoppningen är väl ändå att få in nytt blod i hobbyn och nya spelare till Eon? Om man *bara* var ute efter att blidka oss gamla gamar så skulle man ju snarare släppt en bunt fler moduler och skitit i att förändra regelsystemet.

Är jag för radikal nu? WoD kunde göra det, och DnD har gjort det flera gånger. Skriv om skiten, vet ja :)
Ymir said:
men DoD och WoD har en gigantofantiskt mycket större fanbase och marknadsapparat, och deras nysatsningar har delvis varit misslyckanden; för WWs del är alla fortfarande så kåta på gamla WoD att inget säljer så bra som deras diverse jubileumsutgåvor, och i DoDs fall så förlorade de en massa av sin fanbase till Pathfinder. Det är definitivt så att nu om någonsin har Neogames chansen att fixa gamla misstag och problem med Mundana, och det kommer ju göras också, men Eon IVs regelsystem i sig är så radikalt annorlunda från Eon IIIs att bara det i sig är tillräckligt för att antagligen göra många fans upprörda; om man dessutom skrev om hela settingen från grunden hade man riskerat att alierna en stor del av fanbasen, och det har Neogames inte råd med då det fortfarande finns en backlogg av äldre moduler som man hoppas kunna sälja slut på. Hade det varit för tio år sedan vore det en annan femma, då var Eon basically det enda vettiga fantasyrollspelet på den svenska marknaden, men nu har både Järnringen och Fria Ligan multipla standard-fantasyspel som konkurrerar med Eon om spelarna.
Glasgow_kiss said:
Om jag inte minns fel så läste jag i "Legender & Hemligheter" (ta mig inte helt på orden det var minst 5 år sedan jag spelade och läste modulen) att var 10,000 år så inträffar en "domedag" där gudarna och demonerna slåss om herraväldet över Mundana.

Skulle inte detta vara en ypperlig anledning till att möblera om världskartan lite och ändra på lite dittan och dattan?

Kriget mellan gudar och demoner kan ha varit så förödande att jorden spruckit och skapat nya hav och bergskedjor, från vissa ställen kan havet ha dragit sig tillbaka och skapat nya landmassor eller så kan det ha skjutit upp en stor ö eller diverse små öar runtom i världen. Kanske skulle man kunna dela av det kända mundana i mitten och skapa två kontinenter av det? Det finns ju oändliga möjligheter.
Ymir said:
mjo, Eons metaplott har ju i stort gått ut på att den nutida världen befinner sig typ ett halvår från nästa kataklysm av motsvarande slag. Men L&H är inte så populär i alla läger, och det har genom åren skett väldigt väldigt mycket heta diskussioner om vilken form dessa återkommande apokalypser borde ta sig. Själv har jag länge velat spelleda en kampanj i ett ommöblerat Mundana efter kataklysmen...de senaste 10+ åren av spelledande har jag ägnat åt att bygga upp till det, utan att nå dit än o_O
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Kalla mig svår men att börja retconna länder känns ganska fel. Vill man ha en annan geografisk form på mundana tycker jag man får spela fram det. Låt någon göra en hyperritual och helt sonika flytta Thalamur, lite påskyndade tektoniska plattrörelser har ingen dött av. Jag är emot att bända och bryta på etablerat material, iallafall i den här utsträckningen. Jag är snarare för att låta öar stiga ur havet, etablera länder och kulturer på tidigare obebodda delar av kartan och dylikt.

Sen tycker jag också att Thalamurs placering gör det möjligt för Daak-kyrkan att ha två olika former. Om Consaber låg närmre känns det spontant svårare för Jargiska Daakkyrkan att tillåta den sabriska avvarten.

Sen, rätta mig om jag har fel, men är inte Mundana bara befolkat från Menon-Aun till Ebhron? Det innebär ju enorma landmassor kvar.
Vidare kan man ju utöka mundana söderut genom att låta det som folk tror är sydpolen och södra isvidderna bara vara en landbarriär, den egentliga ekvatorn. Då blir mundana mycket mycket större. Har för mig att det fanns något spel som hade en sådan landtunga, litte big planet kanske?

Edit: Kör tokfantasy, Mundana är inte klotformad utan timglasformad och har ett norrklot och ett söderklot, spåra hejvilt!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sen, rätta mig om jag har fel, men är inte Mundana bara befolkat från Menon-Aun till Ebhron? Det innebär ju enorma landmassor kvar.
Jo, precis, och det är del av problemet här; vad är poängen med en fantasyvärld där 75% av all landmassa bara är till för att ignoreras?

Vidare kan man ju utöka mundana söderut genom att låta det som folk tror är sydpolen och södra isvidderna bara vara en landbarriär, den egentliga ekvatorn. Då blir mundana mycket mycket större. Har för mig att det fanns något spel som hade en sådan landtunga, litte big planet kanske?
Skymningshem är en måne till en gasjätte, och roterar på så vis att polerna är ett köldbälte runt ekvatorn. Men om man gjorde detsamma med Mundana hade det blivit en groteskt stor planet; bättre då att bara låta någonting finnas på de enorma befintliga landmassorna, istället för att köra på det etablerade och konstiga paradigmet att de av någon anledning är helt öde. Vilket ju också är approachen du föreslår!
Telephalsion said:
Hmm, good point kring den andra, mer död yta hjälper ingen.

Jag är för att dumpa ett enormt "tyskromerskt" rike bredvid typ, Menon-Aun, massor av småstater, mycket intriger, vissa vill ena riket. Sen kanske köra något riktigt mysigt som ett vidsträckt rike med stora handelsorter och stora nomadhjordar fast ingen överhängande stat. Alltså, ett rike som inte utvecklat jordbruk utan fortsätter på boskapsskötsel.
Ymir said:
hur är det andra förslaget inte en raunhord? Alltså, vad jag menar är, på vilket sätt skiljer sig detta rike från raunlänningarnas organisation och kultur? Det bör dock också påpekas att väldigt få pastoralnomadsamhällen historiskt kunnat leva endast på sin boskap; även mongolerna och turkfolken sysslade med periodvis jordbruk på mindre skala. Helt enkelt, den statsbildning du beskriver är inte särskilt trovärdig bortom en ganska primitiv nivå. Med det sagt, dock, alltså, hybridsamhällen mellan nomader och jordbrukare är helt klart väldigt intressanta, och kommer feature:as massivt i Västlandenboken: Mûhad, Momolan och Eumo alla tre hybrider mellan nomadiska och jordbrukande befolkningar, centrerade kring oasstäder och handelsnätverk.

As for det första förslaget; det vore definitivt koolt, men prio #1 vore imo att bygga ut Menon-Aun så det blir vettigt, istället för fattigt och skittråkigt som det är nu ^_^
 
Top