Nekromanti Mundana Universalis (igen)

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Som några av er kanske minns så experimenterade jag med Mundana Universalis för spelet Europa Universalis 2 för cirka 3 år sedan (se 1 och 2) och jag tänkte att det kanske var dags att återuppliva projektet i ny tappning. Det var också så att det kom på tal under GothCon-puben så jag tänkte att det kanske var dags att dela med sig, det som gäller nu är nämligen Europa Universalis: Rome.

Rome använder samma spelmotor som Europa Universalis 3 men anledningen att det föll på Rome berodde i mångt och mycket på att man har blandat in flera delar av Crusader Kings i det hela, främst att det finns utrymme för personer. Likt EU3 och till skillnad från EU2 så är spelet väldigt modbart. Tills vidare har jag slängt upp lite screenshots samt en liten argumentlista om varför Rome valdes istället för EU3. Se Mundana Universalis.

Jag hinner inte skriva så mycket nu, mest för att det är så mycket och jag inte riktigt vet hur jag ska börja beskriva det som finns. I nuläget har jag faktiskt inte så stort behov av hjälp, men det kan hända att det kommer med tiden. :gremgrin: Kan iaf säga att nuvarande status är "nästan spelbart".

En av de fem screenshots som finns på länken ovan: (nej, jag har inte fixat Jargus ålder än)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det finns en bundle med både Rome och expansionen Vae Victis på Gamersgate för €24.95, men eftersom själva bundlen är ny så finner man mer information och även användarkommentarer på respektive sida för Rome och Vae Victis. Det går eventuellt att hitta fysiska varianter för Rome där ute på Internätet men jag tror inte att expansionen Vae Victis någonsin släppts på låda.

Jag lade även upp denna information och lite extra på wikins huvudsida.

Detta inlägg är menat som information och inte reklam.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kanske du borde fixa så att screenshoten inte förstör hela tråden? D.v.s. minska bredden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du är bäst! Säg bara till när den är bra nog för att släppas/forumstestas så skaffar jag Vae Victis bums ^^

Rome kommer nog också att fungera mycket bättre på att simulera Mundana än vad EU2 gjorde, och är ju dessutom anpassat för en närmare tidsålder (och till Jargien passar det väl som hand i handske :gremwink: )

Bara kartan ser ju otroligt lovande ut.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Damn, nu har jag en anledning att köpa det spelet!
Fast jag har en fråga, bborde inte Pereine ha culture: thalaskian istället för pereinian? Med tanke på att de är en utbrytarstat.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
I spelet finns kulturgrupper så jag lät colonian och pereinan (samt thalaskian) vara en del av neromenzer-gruppen. (På liknande sätt är conrian och perennian en del av sabrian.)

Jag lät det mest vara så för att markera en skillnad, ev skulle ju uppror i Thalamur kunna leda till att provinsen anammar en lokal kultur som då skulle underlätta upproret ännu mer.

Det är väl knappast omöjligt att Ivani och kanske Ara bryter sig ut om bara en magikrat eller två tappar kontrollen.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vart får man tag på mundana spelet då? eller har det inte släppts? Detta är det enda som kan få mig att börja spela EU igen : D
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Mundana-modden har inte släppts än och jag räknar med att huvudreleasen ska synka upp med version Rome: Vae Victis 2.2. Det är dock knappast omöjligt att det kommer ut en pre-release till 2.1 som är nuvarande version (främst då Paradox inte hintat om när 2.2 kommer, de kanske säger något om det efter att de släppt Heart of Iron 3).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Sedan kan man ju tänka sig att Pereine alltid varit lite "utanför" - huvuddelen av befolkningen är ju perenner, som troligen är ättlingarna till coloniska invandrare (Pereine var det första område på halvön som de erövrade, om jag minns rätt), så de kan mycket väl ha varit en kulturell avart hela tiden, vilket inte förbättrats av de (har jag fått intrycket) ganska rasistiska neromenzerna. Den nyligen införda Daaktron, politiska omstöpningen och samarbetet med Consaber har väl knappast förminskat den klyftan.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Jag lyckades lägga på en textur nu! Tänk er sedan hur bra det skulle kunna bli med en "clean" karta utan namn samt en höjdkarta så att bergen verkligen ser höga ut!


Klicka på bilden!

(Förutom denna bild och den i trådstarten finns det åtta andra på wikin, bland annat en på ett "nytt" Damarien, tack vare ermine).
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Oj, det där var läskigt snyggt. Att se Mundana på det viset... nice!

Men ja, nu är det ännu ett skäl till att finnas en ren karta uppe på Neogames hemsida.

En fråga: Hur kommer du förhålla dig till officiella befolkningssiffror och landytor? förutsatt då att sån statistik har nått värde i spelet.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Archelon said:
En fråga: Hur kommer du förhålla dig till officiella befolkningssiffror och landytor? förutsatt då att sån statistik har nått värde i spelet.
Befolkning har mest betydelse och där kommer jag att utgå ifrån de officiella siffrorna. Egentligen har spelet en abstraktion som heter "pops" - i senaste bilden kan man se 6, 9, 6 som visar en total pop-befolkning på 21. Som standard har jag låtit 1 pop vara 10.000 invånare, och jag gissar alltså att det bor 210.000 alver i och runt Sinai'seanema. För vissa länder (främst på Asharina) så har jag låtit upp till femdubbla denna siffra. Soldarn är ju en av de värsta ställena, men om man läser historien så bodde det ju 400.000 där för ~70 år sedan om jag minns rätt.

Eftersom det bara är en abstraktion så är inte den egentliga befolkningsmängden så viktig, utan endast den relativa - och mer ur balanseringsskäl, hur stor här de kan hålla (på något lustigt sätt ska jag ju göra så att Drunok faktiskt kan överleva mot Jargien).
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Det har inte varit speciellt aktivt på länge. Är det nerlaggt eller finns det hopp ännu?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Tyvärr är det nog så.

Jag kommer nog att testa ifall Mundana passar för Crusader Kings 2 som är Paradox nya titel till februari.
 

Hakazu

Veteran
Joined
26 May 2010
Messages
29
Location
Uppsala
Okej och du fick inte ihop någon Beta heller?

Hoppas det går bättre med nästa spel :gremsmile:
 
Top