Nekromanti Mundana Universalis - Release 1

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
<big>Mundana Universalis - Release 1</big>
Mundana Universalis (MU) är ett projekt till datorspelet Europa Universalis 2 och man kan tyvärr inte spela MU utan spelet (som är från 2002, så det går att få tag på det billigt, kring 100-lappen).

Release 1 innehåller:<ul type="square">
[*]En fullt spelbar karta, allt från Ebhron till Forion är med och det som ännu inte är klart är Stora Arkipelagen, kontinenten med Menon-Aun och kontinenten Enara (men det kommer i Release 2).
[*]Ett scenario med ca 30 stater att välja på år 1512 ST (jag använder sabrisk tideräkning för att det ligger närmast den vanliga tideräkningen i EU2, samt att månaderna har samma namn (colonisk))
[*]En hel del grafik som laddningsbilder, heraldiska set till staterna, katapult istället för kanon, religionsikoner och nya resurser/varor
[*]En fantastisk spelupplevelse
[*]Och givetvis mycket mer...
[/list]

Och allt hittar ni på http://mu.nogo.se/ (inklusive instruktioner, om något är oklart, säg till!)
Observera att det är beta, men all kritik mottages tacksamt!

Där finns även ett verktyg som med lite bök tillåter någon som inte har Europa Universalis 2 att titta på kartan så man kan hjälpa till där utan spelet!

Jag planerar även att sätta upp en wiki (länkat från http://mu.nogo.se/ ) där alla kan komma med förslag till projektet.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Full karta kod till EU2

I spelet kan man skriva in följande:
[F12]
columbus
[Enter]
[F12]
[any key]
För att se hela kartan och de halvimplementerade delarna
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Oj oj oj... får faktiskt tag och skaffa tag på Europa Universalis. Att ösa genom Mundana är ju aldrig fel...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mys! Jag har redan haft äran att pilla lite med det här och jag rekommenderar alla varmt att skaffa EU2 och MU. Spelet i sig är oerhört beroendeframkallande för alla med minsta strategiintresse eller historiskt intresse. Zimmerman har dessutom gjort ett kanonjobb med kartan till MU. Nu behöver vi bara använda wikin lite för att skapa exempelvis:
- Namn på provinser
- Demografi för varje provins, d.v.s. invånarantal, religion, kultur
- Diplomatiska relationer mellan alla länder
- Historiska händelser som kan dyka upp som game events
- Handelsrelationer och varor i varje provins
- Infrastruktur i varje provins

Vi behöver Er hjälp med detta!

/RipperDoc
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Hittade även ett ganska fatalt misstag, saknade en fil. Så om du har laddat ner före den här posten så behöver du även den här filen, som ska läggas i EU2-folder\Db\.

Den stora Release 1 filen är uppdaterad nu och innehåller denna fil.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Bara en fråga: Fungerar Multiplayer delen i spelet med MU?
Jag är inte direkt en fena på det här med dataspel så...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Bara en fråga: Fungerar Multiplayer delen i spelet med MU?
Jag har inte haft möjlighet att pröva men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera så länge alla som spelar har samma versioner. Och det funkar prima för andra map-moddar till EU2 som prövatsi Multiplayer.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Strålande jobbat!
Rusade iväg och köpte spelet så fort du började med ditt arbete. Dags att erövra!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Någon där?

Visst, det kanske inte bara är jag som har haft tentavecka, men... inte en enda kommentar från någon som prövat?
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Någon där?

Sitter tyvärr och pluggar till tentor och har inte haft bredband. Nu är det sistnämnda avhjälpt och efter tentorna ska jag med glädja slänga mig över ditt projekt!

Förstår att du tycker det är kasst att ingen kommenterar (för det är det!!!), hoppas att du kan hålla lågan brinnandes någon vecka till iaf.

En liten fråga från mig som aldrig spelat orginalspelet... kommer det vara möjligt att helt ändra förutsättningarna för vilka som 'bor' vart, hur många osv...? Skulle vara kul att simulera lite om vad som händer i världen genom ett spel ;)

Lycka till med skapandet.

/ZaiToh
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Någon där?

Jag kommer nog fortsätta lite av och till i liten skala, åtminstone nu när veckorna fram till påsk ser lugna ut. Med lite respons så skulle man nog kunna motivera sig att producera rätt mycket (det handlar mycket om att hitta saker som är fel eller saker som går att förbättra eller bara allmänt ifrågasätta).

Motorn för EU2 kan knappt simulera förändringar i demografi även om man kan ställa upp det dugligt från början. Det duger helt klart för det man behöver i Mundana. (Andra av Paradox's spel än EU2 har mycket bättre demografiska modeller.) Om det inte var svaret på din fråga så förstod jag den nog inte. :gremsmirk:

Och rent allmänt, om det är någon som vill ha några screenshots (från något land/någon region) på hur det ser ut så kan jag skaffa det i en handvändning.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Någon där?

Jag har tänkt att lira järnet efter att jag har nått deadline för Noir (vilket är den siste mars). Efter den urladdningen behövs lite dataspel för att rensa skallen. Men spelar jag innan deadline riskeras deadline. ,-)
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Någon där?

Jag tänkte börja arbeta med det första (kronologiskt) scenariot, det andra tirakkriget som börjar 2432 eD, vilket blir 977 Sabrisk Tideräkning. Så jag undrar främst om det finns några stora skillnader i vilka länder som fanns och var de utbredde sig (ska exempelvis Colm vara en bergö som ingen använder eller ligger den under Consaber?).
Var det stora skillnader i teknologin?

Sen ska jag även lägga till södra arkipelagen så att man får något att kolonisera, åtminstone som cirefalier eller Consaber.
Två screenshots från screenshots, caserion och dvärgiska varor

Om ni vill ha fler screenshots så säg till!

Den som är intresserad av projektet Mundana Universalis kan kontakta mig på ICQ: 143456489 eller MSN: kaigon@spray.se
Om du inte har Europa Universalis 2 men ändå är intresserad så kan du höra av dig kanske vi kan fixa det (ex betatestare).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Någon där?

Hej, jag blev just medlem efter att ha äntligen ha fått igång och testat Mundana Universalis. Ville bara säga att jag tycker det är toppen och jag ska försöka ordna lite konstruktiv kritik så fort jag har kollat om det uppdaterats, så jag inte påpekar om redan fixade saker. Keep up the good work!
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Re: Någon där?

Hoj!

Sorry, att jag inte svarat tidigare skaffade först nyligen en pålitlig mailadress och använsdare på forumet...
Tog hem din mod ser jättebra ut, har dock inte spelat det så mycket... men kom att tänka på det detta är dock kanske utan för vad du kan ändra men dvärgarna av Zolod? de som bor i mûhad kan inte del ta i handelscentrat vilket känns lite underligt.
Intro bilden till moden var även den helt fantastisk, och allt kändes så bra tills musiken till orginal spelet kommigång, den passade in´t så bra till bilden, men lade in German 2nd brifing från spelet Empire Earth 2 och allt vart full ändat. Bra jobbat, med spelet själv har jag tittat på att för söka modda men det verkar vara väldigt mycket jobb.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Någon där?

Kul att du prövat. Just nu finns det nog inte så mycket att spela kring, men det går alldeles utmärkt att testa.
Jag kollade på hur det var med dvärgarna och jag hade tydligen satt dem på en egen kontinent. Den stor begränsningen kommer egentligen av att de inte har någon hamn och inte kan handla utanför sin kontinent. Jag satte dem på "huvudkontinenten" nu, den som sträcker sig från Mûhad till Consaber, så dvärgarna kan handla där men inte, exempelvis i Ebhron eller Forion. Antingen är det bra så eller så får jag ta bort kontinenterna så att alla är samma eller något i den stilen (även om det bör användas för att markera stora geografiska skillnader och liknande, Menon-Aun hamnar nog på sin egen kontinent). I övrigt så är det söder om Mûhad en egen kontinent, likaså Alarinn och österut, men den uppdelningen kanske inte behövs.

Angående musik så kör jag alltid utan musik och med något passande i Winamp bakom. Jag hade en tanke på att man skulle kunna ha Eon Teaser av Calle Hansson som intro-musik, men då uppstår problem som spridningsrättigheter, samt att nerladdningen kan bli rätt mycket tyngre med mp3.

Om man är intresserad att hjälpa till med moddningen så är nog monarchs och leaders det lättaste, allt är i ren text. Du kan kolla på filerna i EU2\Db\Monarchs eller EU2\Db\Leaders med en texteditor, exempelvis Notepad/Anteckningar och se ifall det verkar krångligt eller inte.
 
Top