Mrund utforskar Coriolis

Intressant diskussion och i fin ton! Grymma ni är :)

Man kan ju verkligen tänka sig att en person med funktionsnedsättning kan bli offer för sexhandel, särskilt på en så här isolerad och laglös plats. Funderar på hur man skriver om det, utan att hamna i Kult eller komik, eller funkofobi. Men det kanske skulle bli för mörkt för Coriolis? Ett ämne textförfattare ska hålla sig borta från?

Intressant diskussion och i fin ton! Grymma ni är :)

Man kan ju verkligen tänka sig att en person med funktionsnedsättning kan bli offer för sexhandel, särskilt på en så här isolerad och laglös plats. Funderar på hur man skriver om det, utan att hamna i Kult eller komik, eller funkofobi. Men det kanske skulle bli för mörkt för Coriolis? Ett ämne textförfattare ska hålla sig borta från?
Det är väl bara att låta hen vara trogen sig själv men att omgivningen inte riktigt håller med? Världen är stor nog för flera perspektiv. Nu har ju författaren valt sida. Bara genom att inte göra det så får läsaren skapa sin egen bild och uppfattning.

Sitter och preppar nästa äventyr. Det är fan helt magiskt hur man kan slumpa fram en synbarligen disparat samling med omständigheter från generatortabellerna i Horisontens hemligheter, och så hittar man den ena kopplingen efter den andra, till både rollpersonernas tidigare upplevelser och den kanoniska världsbeskrivningen. Allt hänger ihop!

Nu har vi spelat fyra sittningar utan något tryckt eller förskrivet äventyr. Det här gör jag väldigt sällan, för det får mig att känna mig som tre tvättbjörnar i en trenchcoat. Spelarna verkar dock nöjda och glada. De interagerar engagerat med platser och personer som jag preppat med kanske sju ord och sedan improviserar fram.

De 36 stjärnsystemen i den Tredje Horisonten är som en dungeon där ett fåtal rum är beskrivna med flera sidor text vardera, medan de flesta bara har tre ord. Vi tillbringade nyligen två sittningar i Marfik-systemet. Allt spelet meddelar om det (på lösbladskartan) är att Marfik är känt för drottning Quara, Lithoforen och vakuumvarelser. Inget av dessa begrepp förklaras någonstans! Men det blev ett minnesvärt besök.

Kopierar in en rapport från förrförra sittningen.
Idag har vi haft vår elfte sittning med Coriolis 2016. RP:na spelade upp sitt fejkade filmklipp för planeten Marfiks statsöverhuvud. På klippet verkade en ökänd piratdrottning göra narr av just detta statsöverhuvud, som eventuellt kan ha varit hennes hemliga sponsor. Dagen därpå fick RP:na utan närmare förklaring ett utdrag skickat till sig ur Marfiks fornminnesregister. Det var en detaljerad beskrivning av en månghundraårig övergiven rymdbas på en öde måne kring en öde planet i Marfik-systemet.

RP:na åkte en sväng i den riktningen och konstaterade med sina skeppsinstrument att dels fanns det nu minst två aktiva kärnreaktorer på den där basen, dels såg hela anläggningen annorlunda ut än när den registrerades, med ganska omfattande schaktningar genomförda på månen. De meddelade sina kontakter i Zenits Hegemonis rymdflotta. Några dagar senare atombombades den hemliga basen utan förvarning. Vem vet om piratdrottningen var där då?

Nu har vi spelat fyra sittningar utan något tryckt eller förskrivet äventyr. Det här gör jag väldigt sällan, för det får mig att känna mig som tre tvättbjörnar i en trenchcoat. Spelarna verkar dock nöjda och glada. De interagerar engagerat med platser och personer som jag preppat med kanske sju ord och sedan improviserar fram.

De 36 stjärnsystemen i den Tredje Horisonten är som en dungeon där ett fåtal rum är beskrivna med flera sidor text vardera, medan de flesta bara har tre ord. Vi tillbringade nyligen två sittningar i Marfik-systemet. Allt spelet meddelar om det (på lösbladskartan) är att Marfik är känt för drottning Quara, Lithoforen och vakuumvarelser. Inget av dessa begrepp förklaras någonstans! Men det blev ett minnesvärt besök.
Marfik borde stå i samma relation till fik som mardröm gör till dröm. Ve och fasa! :kaffe:

Hur är din spelargrupp, vad är de intresserade av att göra?

Hur är din spelargrupp, vad är de intresserade av att göra?
Det är lite blandat. Ingen av dem är teaterapa. Allihop är vana vid att få uppdrag som oftast handlar om att utreda något. Bröderna David och Niklas gillar därtill att plugga och optimera stridsregler. Därför är David militärattaché och sköter gruppens motståndare i strider (för det blir bara larvigt att slåss mot en slutboss som SL inte kan sköta kompetent inom ramarna för reglerna). Och Niklas verkar vara på väg att internalisera rymdstridsreglerna, vilket kan bli spännande framöver.

Finns det spelare som är flamboyanta teaterapor, men också fyrkantigt styrda av sina almanackor så att man kan boka sittningar med dem på ett förutsägbart sätt? Jag har inte mött någon.

Nu håller jag mest på med impro men de mest lojala deltagarna där är nog inte klassiska teaterapor utan folk som hittat sitt sammanhang i just vår grupp snarare än i teater i allmänhet.

När jag säger "förutsägbart sätt" menar jag folk som kommer till den avtalade spelsittningen, inte glömmer bort den eller prioriterar bort den.

Jag älskar flamboyanta teaterapor! Men som SL älskar jag ännu mera folk som kommer till den avtalade spelsittningen.

När jag säger "förutsägbart sätt" menar jag folk som kommer till den avtalade spelsittningen, inte glömmer bort den eller prioriterar bort den.

Jag älskar flamboyanta teaterapor! Men som SL älskar jag ännu mera folk som kommer till den avtalade spelsittningen.
Det finns, jag lovar! Jag känner flera stycken. Folk jag lärde känna i student-spex sammanhang och fortfarande spelar med

Back