Mrund utforskar Coriolis

Verkar kunna bli strid framöver. Någon som har en sammanfattning av stridsreglerna på en sida eller två? Coriolis 2016.

Minns ni dagislåten "Aram-sam-sam"? Gulle-gulle ram-sam-sam? Ja?

Är det här en lämplig låt att spela på repeat medan vi kör scenariot "Arams hemlighet"?

Lustig detalj i stridsreglerna.

Man kan förbättra sin position i initiativordningen på flera sätt, oftast +1 eller +2. Men reglerna tillåter att man för en viss strid använder antingen T6 eller spelets egen kortlek, som liknar en T10,* för att slumpa initiativet. Ett steg uppåt i initiativordningen är förstås mycket bättre om det bara finns sex våningar att stå på än om det finns tio.

* Sannolikheten att jag skall dra t.ex. en femma är inte längre 1/10 när någon har dragit ett kort före mig.

Last edited:
Jag kommer inte roligt ihåg exakt hur stridsreglerna är men jag kommer ihåg att de kändes lite märkligt när jag läste dem.
Det finns dock helt nya stridsregler att ladda ner som jag tror liknar Ligans nyare spel.

Angående din fråga om cheat-sheets för reglerna så är det något som tex NoteBookLM borde kunna ta fram om det inte redan finns.

Det skaver nåt så förbannat att de fyra författarna till scenariot "Arams hemlighet" tror att det skulle vara lönsamt att flytta bauxit med rymdskepp från en planet till en annan. Jag vet att space opera inte är hard scifi. Men de skriver till och med att det finns ett avställt fusionskraftverk i rymdhamnen.

Låt mig förklara. Bauxit är aluminiummalm, en bergart som innehåller mellan 25 och 55 viktprocent aluminium. Man plockar ut metallen ur malmen genom elektrolys. Det går åt mycket el. I primärverkligheten kör man bauxit till Island med båt för bearbetning, eftersom det finns billig grön el där tack vare alla jöklar.

Men vad scenariokonstruktörerna alltså meddelar oss är att man på planeten Jina ger fan i att arbeta upp sin bauxit till aluminiumtackor med hjälp av det där fusionskraftverket. Och att trots detta kommer det kunder och landar med rymdskepp på planeten för att de så gärna vill köpa råbauxit och lyfta den ur Jinas tyngdkraftsbrunn till interplanetär rymd.

Det är så märkligt att det finns folk som vet vad bauxit heter, men inte vad man gör med det.

Last edited:
I sekundärverkligheten kansle man kan ändra så att fusionskraftverket är påställt och det är aluminium som fraktas? (Det kan för övrigt vara så att vissa av dina spelare inte hade tänkt på den logiska kullerbyttan här… :) men jag vet inte, kanske är energi gratis i horizonten, även om det känns lite konstigt)

När vi spelade Arams hemlighet så var det ingenting vi över huvudtaget funderade på. Jag minns inte att man var så mycket i kontakt kring gruvverksamheten att det blev mer än kuriosa.

Det är så märkligt att det finns folk som vet vad bauxit heter, men inte vad man gör med det.

Jag är just sådan och hade således inte reagerat på orimligheten i äventyret. Om jag spelat Arams hemlighet och känt till kopplingen mellan bauxit och aluminium hade jag heller inte brytt mig. (På samma sätt som jag inte brydde mig när en kompis till mig skrev ett DnD-äventyr med banditer som härjade längst en väg som i stort sett uteslutande användes för att frakta timmer. Timmerbanditerna blev istället ett stående skämt under det fortsatta spelandet.)

Jag är just sådan och hade således inte reagerat på orimligheten i äventyret. Om jag spelat Arams hemlighet och känt till kopplingen mellan bauxit och aluminium hade jag heller inte brytt mig. (På samma sätt som jag inte brydde mig när en kompis till mig skrev ett DnD-äventyr med banditer som härjade längst en väg som i stort sett uteslutande användes för att frakta timmer. Timmerbanditerna blev istället ett stående skämt under det fortsatta spelandet.)
Sånt är det första jag tänker på när jag preppar ett scenario. Du förstår varför jag inte spelar dungeon-äventyr!

Back