Mrund utforskar Coriolis

Ingen av spelarna behövde pressa någon färdighet under sittningen, vilket till min irritation hindrade mig från att låta någon bli galen eller taket rasa in. Inte en enda mörkerpoäng fick jag!

Jag har identifierat en exploit: vad man taktiskt sett bör göra som spelledare är förstås att tvinga spelarna att slå extremt många färdighetsslag. Ju fler slag de slår, desto fler MP får man, och desto hårdare har man enligt reglerna rätt att krossa dem.

Så sant! De flesta torde vara över på ett par sekunder och över ett enormt avstånd. "Jag insåg att vi befann oss i rymdstrid i det ögonblick när hela kabinen genomgick explosiv dekompression och tog livet av alla utom mig, som råkade sitta på dass."
Det här handlar väl om att göra scenariot intressant, i slutänden. Om två moderna fregatter möter varandra i klart väder på öppet hav blir det ju inte heller jättespännande utan den som får iväg sina robotar först vinner.

Men om stridande skepp rör sig i en tungt trafikerad rymd där det inte alltid är självklart vem som kan ha våldsamma avsikter?

Om er patrull bara kan göra ett svep av området, för sedan är er delta-V slut, så ni har ett utfall på er att påverka motståndaren?

Om motståndet är uppblåsbara ballonger i någon planets omloppsbana, som slängs upp på en timme, skjuter, och sen försvinner?

etc.

Krig handlar ju om att hitta sätt att vinna, inte om att mötas på lika villkor.

Min input, vad nu den är värd. :-) Jag körde bara ett äventyr som involverade möjlig strid mellan rymdskepp, men det handlade om att komma igenom en blockad. Det blev lite svettigt för spelarna om jag minns rätt, men de kom igenom utan att bli upptäckta.

När det gäller strid mellan rymdskepp så är det väl lite som Joe Haldeman resonerar i The Forever War att människor har svårt att reagera fort nog för att kunna sköta den typen av strider, så det är helt kontrollerat av datorer.

Back