Nekromanti Mp3-spelare

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja men va sjutton... dessutom GÅR det att ha musik i andra mappar om man vill, utan pluginer. Men jag fattar inte nackdelen med att itunes automatiskt skapar sorterade mappar efter artist och album i Musik-mappen. År ju exakt så jag skulle gjort manuellt annars.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Fast då fungerar den ju bara som ett minne på ytan. Jag skulle helst vilja få den att fungera som vanliga MP3-spelare... (Där det räcker med att datorn klarar av att hantera USB-minnen för att kunna flytta musik till och från spelaren.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Ser ingen fördel med att mecka med sånt för hand.
Fast går det ens att extrahera ut låtarna ur iTunes öht. om man vill använda dem i en annan spelare? Dessutom så tvingar iTunes en att backup:a alla filer samtidigt (eftersom de ligger i en enda stor fet databasfil) så att det inte går att göra backup till skivor om man har ett större större antal låtar.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Annars kan du ju använda SharePod , så kan du även lägga in musik från iPoden till datorn, vilket inte är möjligt annars.

Personligen har jag inga större problem med iTunes, störde mig på det i början, men nu fungerar det fint, använder det bara när jag ska lägga över musik till poden, vilket inte sker särskilt ofta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
ja men va sjutton... dessutom GÅR det att ha musik i andra mappar om man vill, utan pluginer. Men jag fattar inte nackdelen med att itunes automatiskt skapar sorterade mappar efter artist och album i Musik-mappen. År ju exakt så jag skulle gjort manuellt annars.
Tja, mina mappar är av många anledningar skapade för att det aldrig ska finnas fler än ungefär 20 undermappar i varje mapp, så jag har t.ex "A==================/Aphex Twin/2001 - Drukqs/CD1/10 - Mt Saint Michel Mix+St Michaels Mount.mp3".

Just eftersom jag ganska ofta håller på och flyttar mp3-filer till och från olika enheter etc. Då vill jag inte behöva starta ett så ineffektivt bloatskitpriogram som Itunes utan vill bara flytta runt filerna manuellt. Och flyttar jag en fil manuellt måste Itunes uppdatera sin interna databas för att fatta att den flyttats... Buäkh.

Allt som innebär obligatoriskt användande av intern databas är ett jädra härk att använda om man använder musikfiler på det sätt jag gör. Databaser ska vara opt-in, inte obligatoriska. Bland annat eftersom väldigt många mp3:or inte har korrekta iD3-taggar och därmed verkligen inte funkar med Itunes eller liknande databashärk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
GunBlade said:
Annars kan du ju använda SharePod , så kan du även lägga in musik från iPoden till datorn, vilket inte är möjligt annars.
Använder bara windows c:a 10% av min datortid, om ens det. Så nä.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Zire said:
Ser ingen fördel med att mecka med sånt för hand.
Fast går det ens att extrahera ut låtarna ur iTunes öht. om man vill använda dem i en annan spelare? Dessutom så tvingar iTunes en att backup:a alla filer samtidigt (eftersom de ligger i en enda stor fet databasfil) så att det inte går att göra backup till skivor om man har ett större större antal låtar.
Itunes ändrar inte på filerna och lägger inte dem in en enda stor fil. Alla mp3-filer ligger direkt öppna och är bara att plocka. Perfekt sorterade efter Artist - Album.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja det stämmer; det är bara att plocka de låtar man vill ha. Det verkar som det går lite myter om ipod och itunes...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Hmm... giga-filen verkar vara någon minnesdump eller nåt. Och det finns en katalog som innehåller enorma mängder .m4a filer. (Vilket tydligen ska vara iTunes filformat.) Men namnen ser inte så vettiga ut och det är inga mp3:or. Men jag antar att lite google borde kunna hitta nått att konvertera med...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,946
Problemet är för t.ex. mig som har många boxar och samlingar med olika artister. Mina trojan-boxar (reagge, ska, rocksteady etc.) har delats upp till hundratals mappar med en låt i varje, bara för att det är olika artister.

Inget kul alls, eftersom jag hellre hade haft en mapp tilll respektive samling/box. Jag råkade göra det när jag var nybörjare på iTunes, så det må vara mitt eget fel, men det är en av anledningarna till att jag låter min iPod ligga och samla damm och att iTunes är för all framtid är förvisat från min dator.

Att Apples kundtjänst är det sämsta jag någonsin varit i kontakt med gör att jag känner än mer avsmak inför allt som kan förknippas med det företaget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har massor med boxar på itunes, och har aldrig haft problem, bara importerat rakt av...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Vitulv said:
Mina trojan-boxar (reagge, ska, rocksteady etc.) har delats upp till hundratals mappar med en låt i varje, bara för att det är olika artister.
Men det beror ju enkom på att du underlåtit att tala om för iTunes att de är samlingar.

Välj en Trojan-box. Markera alla låtar. Högerklicka och välj »Visa info«. Välj »Ja« i drop-down-menyn längst ner till vänster i den dialogruta som visas. Klicka »OK«. Klart.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Zire said:
Fast då fungerar den ju bara som ett minne på ytan. Jag skulle helst vilja få den att fungera som vanliga MP3-spelare... (Där det räcker med att datorn klarar av att hantera USB-minnen för att kunna flytta musik till och från spelaren.)
Va? Så bara för att man en gång måste göra en liten inställning så är det bara "på ytan"?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Jag vill kunna plugga in den i Ubuntu-booten och kunna flytta över låtar fram och tillbaka. Eller plugga in den i kompisens, föräldrarnas eller skolans datorer och göra det samma.

Fungerar utmärkt med de andra spelarna som jag har haft men inte med iPoden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
krank said:
Tja, mina mappar är av många anledningar skapade för att det aldrig ska finnas fler än ungefär 20 undermappar i varje mapp, så jag har t.ex "A==================/Aphex Twin/2001 - Drukqs/CD1/10 - Mt Saint Michel Mix+St Michaels Mount.mp3".

Just eftersom jag ganska ofta håller på och flyttar mp3-filer till och från olika enheter etc. Då vill jag inte behöva starta ett så ineffektivt bloatskitpriogram som Itunes utan vill bara flytta runt filerna manuellt. Och flyttar jag en fil manuellt måste Itunes uppdatera sin interna databas för att fatta att den flyttats... Buäkh.

Allt som innebär obligatoriskt användande av intern databas är ett jädra härk att använda om man använder musikfiler på det sätt jag gör. Databaser ska vara opt-in, inte obligatoriska. Bland annat eftersom väldigt många mp3:or inte har korrekta iD3-taggar och därmed verkligen inte funkar med Itunes eller liknande databashärk.
Så eftersom du håller på att flytta filer fram och tillbaka, trots dina strikta regler om hur de ska sorteras, och att du inte klarar av att ID3-tagga dem ordentligt så är det inget för dig?

Jag tycker det är lite roligt.
Samtidigt håller jag med om att det är lätt tradigt när man råkar lägga till musik i itunes utan att först lägga filerna på rätt ställe. Jag kör ju nämligen en helt egen sortering och skulle aldrig låta iTunes sortera mina filer.

Men databasen är ju helt lysande när man har så mycket musik som jag har.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Zire said:
Jag vill kunna plugga in den i Ubuntu-booten och kunna flytta över låtar fram och tillbaka. Eller plugga in den i kompisens, föräldrarnas eller skolans datorer och göra det samma.

Fungerar utmärkt med de andra spelarna som jag har haft men inte med iPoden.
fungerade utmärkt med min iPod efter att jag ställde in den att tillåta det senast jag prövade.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Det går alltså att göra i själva iPoden? Tackar.

Edit: Har någon tips om hur man gör det? (Eller en länk.)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har en del samlingar i min samling som jag nyss förde över till min sug-mac på jobbet. Där olika artister gör låtar med samma tema. Gissa hur bra det blir. Det tog några timmar att föra över och importera så jag har inte lust att göra det igen. Kolla igenom alla foldrar och markera vilka som är samlingar, driver ni (itunes) med mig?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Snow said:
Kolla igenom alla foldrar och markera vilka som är samlingar, driver ni (itunes) med mig?
Någon måste förstås mata in den informationen vid något tillfälle. Om den inte dyker upp automatiskt när du importerar CD-spårnamn från nätet så måste du såklart göra det själv.

Det gäller förstås samtliga mp3-spelarprogram, inte bara iTunes.
 
Top