Nekromanti Mp3-spelare

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Efter 8 veckors sommarpraktik så har jag pengar, dessa bör man använda. Trots att jag inte är en musikmänniska och verkligen inte trivs med att ha ljud omkring mig funderar jag på att skaffa en mp3-spelare. Detta för att kunna lyssna på ljudbok när jag reser, tränar och hantverkare typ.

Jag är alltså en mp3-spelar noob. Jag har aldrig ens använt en annat än för att föra över låtar mellan min och Xhakhals laptop. Så, plx gif help.

Personligen tänkte jag satsa på något billigt, enkelt, hållbar och litet typ. Men jag gissar att det är fler än jag som vill ha råd om mp3spelar, så fritt fram för saker som är svindyra, komplicerade och stora också
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Jag tycker att du skall ta en funderare och bestämma en del saker:

* Hur lång batteritid behöver du?

* Skall du kunna spela mer än mp3? Kanske kunna se film? Lyssna på andra format som OGG?

* Vill du ha lösa batterier så det är lätt att byta när man är ute och reser, eller ett inbyggt batteri som man laddar i väggen eller en USB-port?

* Vill du att den skall fungera som en praktisk USB-drive vid sidan av musik-funktionen?

* Vill du kunna föra över låtar obegränsat till och från alla datorer?

* Hur mycket data behöver du kunna bära med dig?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
När jag skulle köpa min mp3-spelare så blev svaren:

Wilper said:
* Hur lång batteritid behöver du?
Jättelång, jag reser mycket i jobbet.

Wilper said:
* Skall du kunna spela mer än mp3? Kanske kunna se film? Lyssna på andra format som OGG?
Ja, jag måste kunna spela OGG också, eftersom all min folkmusik är rippad i Linux där OGG är standard.

Wilper said:
* Vill du ha lösa batterier så det är lätt att byta när man är ute och reser, eller ett inbyggt batteri som man laddar i väggen eller en USB-port?
Inbyggt batteri, för det är smidigare.

Wilper said:
* Vill du att den skall fungera som en praktisk USB-drive vid sidan av musik-funktionen?
Ja tack.

Wilper said:
* Vill du kunna föra över låtar obegränsat till och från alla datorer?
Ja, ingen speciell mjukvara får krävas.

Wilper said:
*Hur mycket data behöver du kunna bära med dig?
Några GB räcker.


Så det slutade med att jag köpte en Cowon D2. Den har ett lite tjorvigt gränssnitt, men när man väl är igång och lyssnar så funkar den bra. Den har en massa funktioner jag inte använder, men de kanske kan komma till pass någon dag.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag är inte expert, men tittade mig själv omkring för ett tag sedan. Jag tror att du vill ha en Zen Stone. Den är putteliten och riktigt läcker, ganska simpelt gränssnitt men fullgott för talbok. Dessutom stoppar man bara in den i datorns usb, ingen extra programvara eller tjafs.

Och själv har jag en iRiver Clix2. Den är grymt snygg och härlig, framförallt vippskärmen som gör att man kan lätt kan peta på sin ficka för att pausa/starta/byta låt, och temat som byter färg beroende på vilken veckodag det är...
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Jag kopte 4 gb minneskort till min sony ericsson walkman-telefon for tva ar sedan. Du borde nu kunna anvanda vilken nallefan som helst. Den storsta fordelen ar att nallefanen har jag ju anda med mig overallt och jag slipper ta med mig ytterligare en pryl nar jag ror mig. Nackdelen ar att skarmen ar for liten och for dalig for att se pa film, fast det gor jag anda hellre pa bio.

Forrutom mp3 har jag alltid med mig nagra praktiska dokument lagrat, sasom CV, doktorsavhandling och document som rakar vara viktiga for jobbet for tillfallet. Nar folk fragar tjongar man snabbt och enkelt over dem med bluetooth.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
en iPod Nano är nog helt OK för dig. Enkel att använda, snygg.
Kräver inte såna att man använder ett gräsligt specialprogram (Itunes) för att föra över musik? Eller går de att fylla på som vilket USB-minne som helst?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,181
Location
Ereb Altor
krank said:
Kräver inte såna att man använder ett gräsligt specialprogram (Itunes) för att föra över musik? Eller går de att fylla på som vilket USB-minne som helst?
Det kräver ett "specialprogram" som i mitt fall är winamp, som jag använder i vilket fall som helst. Allt som behövs är en add-on.

Men jag hade en Creative-något tidigare och den var faktiskt enklare att fylla m.m. men jag såg inte hälften så tuff ut på gymmet som jag gör nu med min iPod, coolt på armen. :gremwink:

(dessutom köpte jag min i Texas för några hundra mindre än vad den kostar här)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Näe, de går sannerligen inte att ladda som ett vanligt USB-minne. Vi höll på och installera och avinstallera iTunes säkert ett tiotal gånger, men det fungerade bara kanske att ladda in musik (man fick uppdatera och fabriksåterställa typ varje gång). Tack och lov så hittade vi gtkpod i Ubuntu så nu kan frugan använda iPod:en igen.

Jag gjorde mig dock av med min iPod och skaffade en Creative Zen som fungerar som ett USB-minne.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag har en mp3-historia av märket Kendo. Det är en spelare som är enkel som tusan.. Bara tryck en gång för att sätta igång den, ett tryck till & den börjar spela musik. Sådan gillar jag. I & med att man inte är så vidare teknisk av sig.
Funkar som ett usb-minne. Bra att tjoffa in i datan & sedan lägga in vad man nu vill ha på mp3-spelren.

/ Johan K, som funderar på att fräsa in till Malmö-festivalen imorgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Min favvo av de jag har nu är en snuskigt enkel. Den är på 1gb och är i formen av ett ganska plastigt halsband. Man startar den genom att stoppa in en högtalarsladd i spännet bak i nacken. Sedan är själva spelaren en liten fyrkant man bär som själva smycket, och den har två touchknappar - den övre delen av smycket och den nedre. Att hålla in en knapp innebär öka/minska volymen, och ett snabbt tryck innebär nästa/föregående spår. Man kan ladda den via USB (spännet bakpå, när det är uppknäppt, är en USB-kontakt) eller via eluttag (medföljer en eluttag->USB-konvertermojj).

Jag kan dock inte rekommendera den, eftersom den saknar batteriindikator samt möjlighet att byta mellan olika album annat än en låt i taget. Den är dock perfa så länge man ser till att ha 1gb likartad musik och byter hyfsat ofta.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
man kan fylla på den med massor med olika program/sätt, även på Ubuntu till exempel.. man BEHÖVER inte itunes. Är ju inte så konstigt då poddarna är klart störst på marknaden, det finns massor med olika opensource-lösningar som folk skrivit ihop.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Sen finns det faktiskt en del fördelar med iTunes. Många saker, såsom podcast-prenumeration, synkning och hanteringen av musiksamlingar är väldigt smidig, bara man "köper" konceptet.

Att sätta i iphonen och automatiskt få musik, bilder, kontakter, nya podcasts etc synkade i ett kick är värt en del.

Visst, det kräver 4-5 sekunder för att starta och drar en del minne, men med ett OS som har hyfsad minneshantering är det inget större problem ändå.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja,jag använder själv itunes, ser ingen som helst anleding att inte göra det. Itunes är ju en av usparna med ipod; till skillnad mot kassa konkurrenter som winamp och liknade. Och jag är för lat att själv sortera mina tusentals skivor i mappar, låter gärna datorn göra det åt mig. Ser ingen fördel med att mecka med sånt för hand.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Det vore guld! Hur gör man? Laddar man in nån ny programvara i den?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
man kan fylla på den med massor med olika program/sätt, även på Ubuntu till exempel.. man BEHÖVER inte itunes. Är ju inte så konstigt då poddarna är klart störst på marknaden, det finns massor med olika opensource-lösningar som folk skrivit ihop.
Visst finns det det, men det innebär fortfarande meck varje gång man kopplar in till ny dator. Om man har en som funkar enligt en ändå vedertagen standard (=USB-enhet) slipper man det...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Arfert said:
ja,jag använder själv itunes, ser ingen som helst anleding att inte göra det. Itunes är ju en av usparna med ipod; till skillnad mot kassa konkurrenter som winamp och liknade. Och jag är för lat att själv sortera mina tusentals skivor i mappar, låter gärna datorn göra det åt mig. Ser ingen fördel med att mecka med sånt för hand.
Låt oss bara säga att vissa av oss gillar kontroll över våra egna filsystem, och avskyr boatad programvara.

Om någon välmenande själ skulle ge mig en Ipodvariant utan att jag behövde betala för den, vilket i stort sett är det enda sättet att få mig att använda en, så finns det ett plugin till världens mest minneseffektiva och mest flexibla och därmed världens bästa musikspelare Foobar som ska kunna föra över saker till Ipodar också. Itunes skulle man behöva betala mig för att använda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
du kan från itunes ställa in om den ska dyka upp på skrivbordet som vanlig hårddisk, som man sedan kan släppa filer till..
 
Top