Nekromanti [Mouse Guard] Spring 1152 - After the Frost

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Bearnie said:
Måns said:
Rollspelandet blir lidande, men det är ändå spännande.
Det här fick mig intresserad.
Ja en sådan är laddad situation borde ju verkligen göra att det finns saker att snacka om. Men var det konfliktsystemet i sig som bråkade till det eller?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Sprucetuck

Bearnie said:
Måns said:
Rollspelandet blir lidande, men det är ändå spännande.
Det här fick mig intresserad. Situationen de befinner sig i verkar laddad och angelägen, så är det inte lite underligt att rollspelandet inte lyckas spinna igång? Vad tror du saknades för att få korken ur rollspelsflaskan?
Dels är det ju en del taktik i MGs konfliktmekanik. Man måste avbryta för "table chatter" och snacka om vilken taktik man ska ha, sedan måste man anpassa rollspelandet efter det. "Hmm, kan vi inte få med ett evidence med? Så får vi +1T6?". Flytet bryts ganska ofta. Egentligen föredrar jag att bara rollspela sociala konflikter, helt flytande, och när (om) man når en punkt där man faktiskt vill något så är det dags att slå. Mouse Guard gör egentligen tvärtom. Att köra en social konflikt som ett team känns också lite krystat. Lite Knatte, Fnatte & Tjatte. Som sagt, det är ändå spännande, och det händer saker i fiktionen.

Mouse Guard är faktiskt så ganska ofta. Rollspelandet kommer inte naturligt utan ska ske på kommando. Typ. Jag är fullt medveten om att det inte finns något som säger att du inte får rollspel, men det finns heller inget som säger att du bör rollspela. Rollspelande är egentligen bara ett krav om du vill få +1T6 på en typ av handling under sociala.

Men, det var det här jag menade när jag pratade om att "öppna spelet". Att inte bry sig så jäkla mycket om reglerna utan försöka få ett flytande spel i första hand, och inkorporera reglerna efter hand, där de passar. Jag tror att det vara Poppe, som i en annan tråd, sa något om pudelns kärna. Först vill man ta sig igenom en päls, brosk, senor och kött, innan man kommer till kärnan. Kärnan är alltså det avgörande slaget. Jag vill lägga mer fokus på pälsen, brosket m.m.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Måns said:
Rollspelande är egentligen bara ett krav om du vill få +1T6 på en typ av handling under sociala.
Fast, det finns väl ett krav att man skall beskriva vad handlingen man väljer innebär? Rollspelsbonusen är väl bara om man levererar raden "in character"? Men, däremot finns det ju inga tänder, vilket gör att man kan strunta i det om ingen tvingar en.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Poppe said:
Fast, det finns väl ett krav att man skall beskriva vad handlingen man väljer innebär? Rollspelsbonusen är väl bara om man levererar raden "in character"? Men, däremot finns det ju inga tänder, vilket gör att man kan strunta i det om ingen tvingar en.
Jo. Som sagt, det händer saker i fiktionen och det är spännande, men det sker för lite in-character, och när det gör det är det svårt att få flyt, eftersom man måste fundera lite på vad man ska göra och sedan se till att rollspelandet passar handlingen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Jag har till vårt möte i kväll förberett för två sessioner i fall den första går för snabbt vilket den nog kan göra. jag skiljer helt enkelt på ''game session'' och ''game meeting''. Session är en regelmässig grej med eventuell prolog, spelledarrunda och spelarrunda medan spelmötet är i verkligheten och kan innehålla så många sessioner som är lagom. Jag tror dock att man kan göra det lite obalanserat om man gör sina sessioner längre med fler svårigheter för att en session ska bli ett spelmöte för då kan det nog bli för mycket problem i förhållande till återhämtning. Jag antar att man också kan få vara förberedd på att det skulle kunna bli spelarrunda lite tidigare än man tänkt från början som spelledare beroende på hur spelarna agerar och utfallen av tärningsslagen.

Skulle allt gå så fort att jag blev utan material skulle jag nog be de andra spelarna att fixa med kaffe, te och sån't och fundera ut vilka problem som skulle kunna dyka upp härnäst, lite enligt formeln för ett uppdrag även om det inte är ett egentligt uppdrag. Har man någon form av metaidé och plan för vad som händer runt omkring i spelvärlden bör det kunna vara rätt lätt, i alla fall ofta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Hur gick det för er?

Vi spelade häromdagen med ordentligt uppluckrad GM´s Turn och det blev det bästa spelmötet hittills. Jag hade inga Obstacles förberedda, inget Mission, inget något alls. Vi hade bara en situation med en massa möjliga utvägar och sedan körde vi. Det rockade!

Det blev lite fler slag än tidigare, men jag sänkte svårigheten en aning på vissa slag (men långt ifrån alla) för att jämna ut det.

Jag vet inte om vi är gamla hundar, men det här funkade så mycket bättre så vi kommer att köra så här framöver.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Ni känner inte att traits förlorar sin roll helt? För enda anledningen att samla checks blir då för att ladda upp sina traits?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Poppe said:
Ni känner inte att traits förlorar sin roll helt? För enda anledningen att samla checks blir då för att ladda upp sina traits?
Vi kör fortfarande med checks, GM´s Turon och Players Turn, men jag fokuserar inte på mina två hinder utan låter hindren uppstå genom fritt spel.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Spruce

Det blev en regelmässigt kort spelledarrunda med mycket rollspel, en spelarrunda med mycket rollspel och en spelledarrunda med både mycket rollspel och mer regler så efter drygt fyra timmar klippte vi mötet mitt i andra sessionen, mellan speledarrundan och spelarrundan. Det funkade fint och vi körde en prolog innan spelarrundan i stället och sedan fick spelarna dra igång mötet med vad de ville åstadkomma för sina checks.

Vi körde ingen prolog mellan sessionerna mitt i mötet utan slumpade ut bonusen av att köra en prolog i stället.

Jag försöker blogga lite om spelandet på min blogg
Rollpersonsskaparinlägg
Första mötet och sessionen
Första inlägget om ett spelmöte
 
Top