Mountain Witch

mrund

Kummelgast
Joined
12 Jul 2013
Messages
879
Location
Fisksätra
Jag skall snart spelleda det sägenomspunna Mountain Witch. Här kommer jag att berätta hur det går. Jag startar nästan från noll. Allt jag vet är att min gamla kompis hävdar att reglerna spricker om två RP gemensamt angriper en tredje.

Ni som kan det här spelet: säg några vanliga regelmissar, är ni snälla!

1762005074718.jpeg
 
Jag minns inte reglerna riktigt mer än att de kändes lite föråldrade redan för 15 år sedan. Men ska bli kul att höra hur de funkar för er!
 
Vi hade en väldigt stark upplevelse som helt klart var hjälpta av reglerna! Skulle nog säga att de är väldigt fräscha än idag och att om det nu står en konflikt per scen så ta det lite chill med det och som med alla spel från den eran, tänk på dem dom vanliga rollspel mest. Konflikter uppstår ur fiktionen inte ur scenen, och om en konflikt skapar en ny konflikt eller nya konflikter framträder efter andra av avgjorda så ducka dem inte utan följ bara vad karaktärer gör. The Mountain Witch verkar ju komma i tryck igen nu och väl förtjänt, ett av de bästa!!!

Och spelet är inte brutet för att gå mot en är en grej, tvärtom är det centralt i hela mekaniken. Banka på dem bara påväg upp längs Fuji och hoppas ni får minst en så fantastisk upplevelse jag minns att vi hade.
 
Last edited:
Nu har jag pluggat hela boken och gjort rollpersoner tillsammans med spelarna.

Mountain Witch innehåller:
  • Väldigt lite regler, egentligen bara en enda avgörande-mekanism som används för allting, och det gillar jag.
  • Inget färdigt äventyr, bara några sidor med monsterbeskrivningar och en skissad fem-akt-struktur.
  • Onödigt mycket och detaljerad information om det tidigmoderna Japan, varav en hel del som vi inte kommer att kunna använda. Se exempel nedan.
1762935363273.png
 
  • Väldigt lite regler, egentligen bara en enda avgörande-mekanism som används för allting, och det gillar jag.
  • Inget färdigt äventyr, bara några sidor med monsterbeskrivningar och en skissad fem-akt-struktur.
  • Onödigt mycket och detaljerad information om det tidigmoderna Japan, varav en hel del som vi inte kommer att kunna använda. Se exempel nedan.

Grävde faktiskt fram min prep från när vi spelade. Vad du behöver inför en session är egentligen en serie väldigt öppna möten som du antingen bara är nyfiken på vad som kommer hända när spelarna möter detta, och då både i meningen vad kommer de skriva till själva genom att greppa lite narration och backstory authority genom sina mörka hemligheter men också hur de kommer utmanas och hålla samman. Var beredd på att inget möte kommer vara exakt vad du planerar för. Ex. hade jag ett möte med en grupp soldater ledda av en Oni som vaktade en bro, min tanke var "fett med strid på en bro och det kommer verkligen kunna bli tillfällen när någon misslyckas med ett slag, hänger i bron med risk att ramla ner och tilliten kommer bli viktig och sättas på prov", mötet inleds, spelarna ser Onin på bron och soldaterna som gör sina bågar redo på andra sidan klyftan, en karaktär pekar på sitt kort för sin mörka hemlighet och tar över och berättar hur han går fram ensam på bron, går fram alldeles intill onin och samtalar med denna en lång stund. Sen vänder onin, gestikulerar till soldaterna och de lämnar platsen. Alla sitter där häpna och fundersamma, vad innebar detta, vad har karaktären för mörk hemlighet? Vi spelade då att inte ens jag som SL visste om hemligheterna.

För mig var informationen om japan väldigt viktig, vi var nog inte så petiga på korrekthet kring allt, men väldigt mycket inspiration kring att skriva de där korta prep-punkterna, de är ju inte riktigt bangs i vanlig mening utan mer möten där man upptäcker just kan de samarbeta, vem vägrar samarbeta, hur tolkas olika väldigt öppna saker av olika karaktärer beroende på deras bakgrund och vad blir narrerat om någon greppar narrationen i stunden.
 
Back
Top