Motstånd mot Motståndstabellen

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag skulle ju vilja se en regel som gör motståndsslag meningsfulla även vid större skillnad i värden. Råkade nyss läsa på monstret Sjöorm, som efter att ha lyckats med ett bett sliter ner offret i havet om den lyckas övervinna offrets Storlek med sin Styrka på motståndstabellen. En genomsnittlig Sjöorm har Styrka 40, så du måste ha Storlek 31 för att ha 5 % chans att klara dig! (Det är ju rimligt att en Sjöorm är stark nog att slita ner någon i havet, men det är inte spännande eller intressant att det sker automatiskt.)
Det blir mer som ett Saving Throw då kanske. Typ, slå Krafttag med -20 för att bryta dig loss.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jag skulle ju vilja se en regel som gör motståndsslag meningsfulla även vid större skillnad i värden. Råkade nyss läsa på monstret Sjöorm, som efter att ha lyckats med ett bett sliter ner offret i havet om den lyckas övervinna offrets Storlek med sin Styrka på motståndstabellen. En genomsnittlig Sjöorm har Styrka 40, så du måste ha Storlek 31 för att ha 5 % chans att klara dig! (Det är ju rimligt att en Sjöorm är stark nog att slita ner någon i havet, men det är inte spännande eller intressant att det sker automatiskt.)
I actually think the problem here is the rules only giving one way of breaking free (STY vs STO).
I'm fine with a human having no ability to wrestle a gigantic snake monster, but they should be able to try slipping through its grasp, poking it in the eye or some other method of distracting it.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Efter att ha läst kommentarer från @Måns och @Christoffer i följande tråd, så tror jag att detaljismen som fanns i EDD gjorde att man glömde bort motståndstabellen - att tabellen var där som en regel för att täcka upp alla oklarheter som inte täcktes av reglerna. Egentligen ett väldigt smart utförande, men som glömdes bort för att alla regler som fanns (exempelvis att om man ligger ned fick man enbart a) resa sig, b) slänga en sten eller c) dra en dolk) gjorde att - åtminstone jag - tänkte att om det inte fanns regler som täckte en företeelse så gick det inte.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Att tänka ut en massa specialregler för att slippa slå på tabellen är fel väg att gå. Bättre är att först ta bort tabellen, sedan inse man inte behöver den, och därför komma fram till att specialreglerna inte behövs de heller.
 
Top