Motstånd mot Motståndstabellen

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Den är klumpig och borde inte behöva finnas i ett modernt spel. Säga vad man vill om D&D, men ”värde + slag mot target number” för statiskt motstånd, och ”värde + slag mot värde + slag” för opposed är enkelt och intuitivt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Den är klumpig och borde inte behöva finnas i ett modernt spel. Säga vad man vill om D&D, men ”värde + slag mot target number” för statiskt motstånd, och ”värde + slag mot värde + slag” för opposed är enkelt och intuitivt.
...eller bara jämföra ett fast värde mot ett fast värde.

Säg att giftets styrka är 10. Alla med Fysik lägre än tio får dubbel skada eller blir utslagna direkt istället för att somna inom fem minuter.

Det är rätt bisarrt när en hob med Styrka 3 kan lyckas lyfta en sten när ett troll med Styrka 18 inte kan göra det.

Det är egentligen, på ett abstrakt plan, ingen skillnad mot att slå ett slag eller bestämma ett värde mellan 1-20. Tärningen i sig säger svårighetsgraden: "Du slog 18, vilket kräver 18 eller högre i värde för att lyckas". Vi påverkar redan värdet idag i BRP genom att ge en modifikation, men modifikation till färdighetsvärdet.

Om man däremot vill ha ut en effekt, då tycker jag man kan slå. I BRP finns det exempelvis vapenskada som är effekten av ett anfall, vilket är till 95% särskilt från färdighetsslaget (5% chans för perfekt).

I Matiné kombinerade jag A- och B-färdigheter och delade in alla färdigheter (1-20) i fem nivåer, där jag som spelledare kunde bestämma att om en (ex. kunskaps)färdighet hade Duglig (5+ på skalan) så behövde personen inte slå ett slag utan lyckas direkt. Om nivån inte nådde upp fick personen slå ett slag.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
...eller bara jämföra ett fast värde mot ett fast värde.

Säg att giftets styrka är 10. Alla med Fysik lägre än tio får dubbel skada eller blir utslagna direkt istället för att somna inom fem minuter.

Det är rätt bisarrt när en hob med Styrka 3 kan lyckas lyfta en sten när ett troll med Styrka 18 inte kan göra det.
Det går att göra, men har också effekter som att den som har STY 11 vinner i armbrytning 100% av fallen mot den som har STY 10.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det går att göra, men har också effekter som att den som har STY 11 vinner i armbrytning 100% av fallen mot den som har STY 10.
Viket ju är helt rimligt ur ett perspektiv. För den som bara är lite starkare kommer ju vinna nästan varje gång. Och den som är mycket starkare kommer vinna varje gång.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Initiativ hanteras genom SMI + 1T10, så om man vill skulle man kunna ersätta motståndstabellen med motsvarande förfarande och ändå inte ha rört sig långt från regelmotorns grund.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Initiativ hanteras genom SMI + 1T10, så om man vill skulle man kunna ersätta motståndstabellen med motsvarande förfarande och ändå inte ha rört sig långt från regelmotorns grund.
Det där gäller dock varken DoD82 eller DoD84, det är en senare regel.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag minns inte hur mycket vi använde motståndstabellen back in the day (mest mot gift och för att lyckas förtrolla nån, antar jag) men när jag upptäckte motsatta slag á la Pendragon tyckte jag det var en mycket roligare och elegantare mekanik och såg aldrig tillbaka. Men visst är det så att det tar lite längre tid att slå två tärningsslag än ett.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag minns att jag tittade på motståndstabellen som 12åring och tänkte "oh fuck". Som vuxen är den enkel att förstå men tycker fortfarande att den ser hemsk ut. Är detta ett spel eller min matteläxa!?
Motståndsslag är däremot väldigt intuitivt tycker jag. X vill överkomma Y, den som slår bäst vinner.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Viket ju är helt rimligt ur ett perspektiv. För den som bara är lite starkare kommer ju vinna nästan varje gång. Och den som är mycket starkare kommer vinna varje gång.
Finns inget som säger hur skalan är tänkt, heller. Är någon med Styrka 4 dubbelt så stark som någon med Styrka 2? Gäller detsamma för någon med 10 respektive 20? Ska varelsen i första exemplet alltid vinna över den som är dubbelt så stark?

Jag har noll problem med att 11 alltid vinner över 10. Det är upp till den med 10 att påverka resultatet och få överläge i så fall.

Problemet är väl snarare, i så fall, att det inte finns några regler/modifkationer för dagsform, än att 11 alltid övervinner 10.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
En grej jag personligen hakar upp mig rejält på är att motståndstabellen inte användas för strid, men den gör det för armbrytning och sånt. Wtf?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag har alltid hoppats att tabellen skulle vara mer komplicerad än vad den är - typ att den skulle ha olika skalsteg eller värden som man var tvungen att kolla upp i en annan tabell. Så en mild besvikelse.
Jag har för mig att Ensamma vargen (rollspelet) hade en tabell med grader av framgång som gav olika mycket skador, ibland åt bägge håll dessutom. Den tyckte jag var fyndig (men eftersom jag också gillar motståndsslag så har jag aldrig använt den).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Finns inget som säger hur skalan är tänkt, heller.
Nej, inte uttalat men det finns ju en del antydningar. Relationen mellan STY och Bärförmåga är ju helt linjär, och antyder att en person med STY 12 faktiskt är exakt tre gånger starkare än en med STY 4.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Visst är Motståndstabellen charmig och en klassiker, men för faktiskt spel så är, åtminstone i mina ögon, motsatta pendragonslag en bättre lösning varje dag i veckan.

Sen håller jag med om att man med fördel kan använda motsatta slag för strid.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Det är ju sådan dagsform som tärningarna handlar om?
Återigen, om premissen för slaget är att få en effekt så är det inte vad tärningsslaget handlar om. Det var vad jag argumenterade utifrån från första början och därmed gav förslag utifrån. :) Jag var otydlig där.
 
Top