Den är klumpig och borde inte behöva finnas i ett modernt spel. Säga vad man vill om D&D, men ”värde + slag mot target number” för statiskt motstånd, och ”värde + slag mot värde + slag” för opposed är enkelt och intuitivt.
...eller bara jämföra ett fast värde mot ett fast värde.
Säg att giftets styrka är 10. Alla med Fysik lägre än tio får dubbel skada eller blir utslagna direkt istället för att somna inom fem minuter.
Det är rätt bisarrt när en hob med Styrka 3 kan lyckas lyfta en sten när ett troll med Styrka 18 inte kan göra det.
Det är egentligen, på ett abstrakt plan, ingen skillnad mot att slå ett slag eller bestämma ett värde mellan 1-20. Tärningen i sig säger svårighetsgraden: "Du slog 18, vilket kräver 18 eller högre i värde för att lyckas". Vi påverkar redan värdet idag i BRP genom att ge en modifikation, men modifikation till färdighetsvärdet.
Om man däremot vill ha ut en effekt, då tycker jag man kan slå. I BRP finns det exempelvis vapenskada som är effekten av ett anfall, vilket är till 95% särskilt från färdighetsslaget (5% chans för perfekt).
I
Matiné kombinerade jag A- och B-färdigheter och delade in alla färdigheter (1-20) i fem nivåer, där jag som spelledare kunde bestämma att om en (ex. kunskaps)färdighet hade Duglig (5+ på skalan) så behövde personen inte slå ett slag utan lyckas direkt. Om nivån inte nådde upp fick personen slå ett slag.