Motsatta slag eller inte?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
JJoghans;n346566 said:
Finns det inte risk att man gör striderna ännu tråkigare om man lägger till ett system som orsakar ännu mer bokföring?

Frågar åt en kompis. :wink:
...och sänka CL ökar pingponget, så jag förstår inte konceptet med regeln med utmattning i första fallet.

Det är en anledning till varför jag aldrig körde minus för skador, för det ökade längden på striderna i Drakar och demoner.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Rickard;n346570 said:
...och sänka CL ökar pingponget, så jag förstår inte konceptet med regeln med utmattning i första fallet.

Det är en anledning till varför jag aldrig körde minus för skador, för det ökade längden på striderna i Drakar och demoner.
Det är klart att det gör strider längre eftersom det är fler tärningsslag och fler uträkningar. Inga gratisluncher, liksom.

Men för att förklara Mythras närmare så är det i grova drag (skriver utifrån minnet här) så att efter ett antal rundor som bestäms av din Con börjar du slå mot en färdighet som jag tror heter Endurance. Varje misslyckande gör att din färdighet går ned. Det betyder att värdet inte sjunker lika snabbt för båda sidorna, om en har bättre flås så får hen snart ett övertag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Skarpskytten;n346562 said:
Kontenan i alla reglerna är att SL kan ge modifiaktioner på stridsfärdigheter om 1) någon utkämpar tre eller fler strider i rad eller slåss efter en hel dags ilmarsch eller 2) en enskild strid drar ut på tiden. Enda egentliga skillnaden mellan utgåvorna är att 3-4:ornas text säger att i fall 2) kommer modifikationen efter tio rundors strid och bägge kombatanterna får den samtidgit medan 5:orna säger att modifikationen tillämpas efter CON antal rundor på varje enskild kombatant.
Aha. Har aldrig spelat en strid som tog 10 rundor, det är nog därför det aldrig kommit upp och jag inte minns att det stod något om det. :p
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Bolongo;n346573 said:
Aha. Har aldrig spelat en strid som tog 10 rundor, det är nog därför det aldrig kommit upp och jag inte minns att det stod något om det. :p
Nej, det händer ju ytterst sällan om man inte har spelarkaraktärer med Sword skill på 25+ och/eller Passions på 20+ (eftersom ett crittat slag för Inspiration dubblar en färdighet).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Rickard;n346570 said:
...och sänka CL ökar pingponget, så jag förstår inte konceptet med regeln med utmattning i första fallet.

Det är en anledning till varför jag aldrig körde minus för skador, för det ökade längden på striderna i Drakar och demoner.
Precis, man vill ju att utmattning ska drabba försvar mer än anfall. Vilket både avslutar en strid som riskerar att bli långdragen men också känns mer rimligt.

HT simulerar det genom att man har gard som sjunker och först när det är borta tar man skada (för normala utfall). Eftersom gard återställs direkt efter striden så har ingen egentligen skadats förrän gard är eliminerat. Då ryker också möjligheten att göra en del specialhandlingar som kostar gard.

Känslan jag får är att striden börjar elegant men sedan övergår till ett mer oraffinerat köttande när kombattanterna börjar bli trötta, skadade, rädda och blodiga.

Och eftersom gard är som en förlängning av hälsa (med samma system) tycker jag inte att det gör bokföringen svårare heller.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Rickard;n346570 said:
...och sänka CL ökar pingponget, så jag förstår inte konceptet med regeln med utmattning i första fallet.

Det är en anledning till varför jag aldrig körde minus för skador, för det ökade längden på striderna i Drakar och demoner.
Som Bolongo sa så börjar ju den med lägst FYS försämras rätt snabbt efter en viss tidpunkt, vilket minskar ping-ponget. Sen om folk vill ha snabba strider så kan jag verkligen rekommendera BRP med kroppsdelsträffar. Sen jag började köra Expert* förra året så har ingen strid tagit mer än några minuter. En träff så är man i princip utslagen.

*och Runequest
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Bolongo;n346572 said:
...efter ett antal rundor som bestäms av din Con börjar du slå mot en färdighet som jag tror heter Endurance. Varje misslyckande gör att din färdighet går ned.
Oj! Det är ju t.o.m. värre än vad jag föreställde mig. :eek:
 
Top