Nekromanti Motivationer

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag behöver en lång lista med motivationer för rollpersoner och slps, alltså generella motivationer att delta i t.ex. äventyr eller andra livsprojekt. En lååång lista!

Shoot!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vilken nivå ska motivationerna ligga på?

T. ex:
- Vill ha pengar (Generellt)
- Är hungrig och vill ha pengar (Ändamål: Bli mätt)
- Följer med partyt med en plan att stjäla deras pengar (Medel: Stjäla)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
1. Du har jobbat med medeltida jordbruk. Det är löjligt hårt arbete, det finns ingen lön, adelsmännen och kyrkan tar det mesta av maten så att ni nästan svälter ihjäl trots en bra skörd och vid varje dålig skörd har du förlorat familje medlemar. Det värsta som kan hända dig som en äventyrare är att du dör, men då kommer det åtminståne gå snabbt. Du har gett dig av för att försöka skaffa ett bättre liv för dig och din familj.

2. Du var vid slaget om Arliel när du var 12 år gammal. Arliel var din hemstad och när den blev belägrad blev först din far och dina storebröder rekryterade av armen och till sist även du. Du var den enda i din familj som fortfarande levde när den sista stöten för att jaga bort inkräktarna skedde. Prinsen lovade att dubba till riddare alla som höll i ett vapen och som överlevde slaget. Du bidrog inte mycket men du höll i ett svärd och prinsens fana när slaget var över. Du var en av bara 12 som överlevde. Prinsen höll sitt ord och gjorde dig till en riddare. Du är nu 20 år gammal och har bestämt dig för att ta din träning och rustning och ge dig ut och hjälpa de fattiga. Du minns hur det var att inte vara en riddare och vill genuint hjälpa de som inte fått dina möjligheter i livet.

3. Du var med i Baronens förra krig som en fotsoldat. Många av de andra dog eller blev ärrade för livet av krigets fasor, inte du. Du var en virvelvid av död på slagfältet. Att döda kom naturligt för dig och fienderna verkade alltid missa när de svingade mot dig. Nu är kriget slut men du finner att du inte kan återvända till det vanliga livet, det är tråkigt och meningslöst nu. Så du läger din lön från kriget på ett svärd och en brynja och ger dig ut på äventyr.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Haha, underbart! Nu tappade jag bort vad det var jag höll på med och blev tvungen att läsa om alla munkarna.

Jag tänkte mig nog mer en lista typ:
kärlek
vänskap
hat

...och så tänkte jag att det kunde fortsätta vara lite så generellt, fast kanske inte fullt så generellt om man inte vill.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Zappelina said:
Haha, underbart! Nu tappade jag bort vad det var jag höll på med och blev tvungen att läsa om alla munkarna.

Jag tänkte mig nog mer en lista typ:
kärlek
vänskap
hat

...och så tänkte jag att det kunde fortsätta vara lite så generellt, fast kanske inte fullt så generellt om man inte vill.
Då kommer lite fler här:

hunger
uttråkning
bevisa sitt värde för en annan person
hämnd
plikt
följer order
följer en tradition
för hemortens säkerhet
för hemortens ära
för familjens ära
har förlorat allt
trött på livet
letar efter något
letar efter någon
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Zappelina said:
Haha, underbart! Nu tappade jag bort vad det var jag höll på med och blev tvungen att läsa om alla munkarna.

Jag tänkte mig nog mer en lista typ:
kärlek
vänskap
hat

...och så tänkte jag att det kunde fortsätta vara lite så generellt, fast kanske inte fullt så generellt om man inte vill.
enligt Powers and Perils teori kan alla de movitationerna gå i olika riktningar.
Powers and Perils
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
4. Sprit och horor. Mer specifikt den bästa spriten och de snyggaste hororna och det kräver pengar! Så äventyr iväg!

5. Du är en slav ägd av en av de andra spelarkaraktärerna.

6. Du är en person från en värld kallad "Jorden" och året "2013". Du landade i den här världen efter att din flickvän som håller på med wicca och annat sådant där Alister Crowley bullshit använde dina D&D böcker som underlägg till en av hennes häxbrygder. Du upptäckte att tydligen talar alla engelska i den här fantasy världen och du har mar magi nu! De säger att du är en sorcerer med en outsider bloodline, vad det nu betyder. Eller, ja, det betyder att du kan vifta hotfullt mot folk och de exploderar. Du har gått med i den här äventyrar gruppen för att deras magiker tror han kan få hem dig igen. Plus, alven är rätt het...

7. Du är en klon av den förra mäktiga onda herren som terroriserade landet. Du är yngre än han var och de han inte mata dig med alla hans minnen genom den där nålen i din hjärna men du har de mesta av hans färdigheter. Varför äventyra? Skulle du anställa Sauron jr? Trodde inte det. Äventyrande ger dig chansen att försörja dig och lära dig mer saker om din fader.

8. Du är en medlem av krigarkastet på en ö styrd av en matariki. Pirater har kidnappat din förlovade (kronprinsen till ön) och tagit med honom till fastlandet. Du har gett dig av för att rädda honom så att ni kan gifta er och du kan bli drottning.

Edit: Såg inte att du ville ha kortare saker när jag postade den här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Rasism (fuck the orks)
Tro (Deus vult)
Plikt (I serve at the pleasure of the president)
Uttråkning (Staying alive)
Nyfikenhet (The truth is out there)
Trotsa ödet (Team free will: one highschool drop out...)
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Du är en person från en värld kallad "Jorden" och året "2013". Du landade i den här världen efter att din flickvän som håller på med wicca och annat sådant där Alister Crowley bullshit använde dina D&D böcker som underlägg till en av hennes häxbrygder. Du upptäckte att tydligen talar alla engelska i den här fantasy världen och du har mar magi nu! De säger att du är en sorcerer med en outsider bloodline, vad det nu betyder. Eller, ja, det betyder att du kan vifta hotfullt mot folk och de exploderar. Du har gått med i den här äventyrar gruppen för att deras magiker tror han kan få hem dig igen. Plus, alven är rätt het...
Hahah, ja, så kunde det vara! Och dom kortare var precis som jag menade!

Bassejr: ja motivationer slår väl så. Några av länkarna funkade. Ganska uttömmande, får läsa dom noggrannare.

Arvidos: Just så jag menade.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Messiah complex (Du vet att du kan rädda alla)

Adelsman som vill visa att han är bättre genom dåd, inte blod.

Skryträttigheter
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vill begå självmord men vill inte göra det själv (Där är draken! Anfall!)
 

Neroflame

Veteran
Joined
24 Jan 2013
Messages
6
Location
Stockholm
I song of ice and fire finns två tabeller för detta ändamål. Den ena är vad som driver rp och den andra är hur rp försöker uppnå detta. Ex: rp vill få kärlek genom att få pengar. Från detta är det sedan lätt att bygga ut ex. Rp vill att bondmö Freja ska bli kär i honom men hon har sagt att hon inte faller för fattiglappar... Principen är enkel och variationen med bara några få typ 10 övergripande mål och medel håller förvånansvärt länge.
 
Top