NYHET Mothershipboxen på Kickstarter

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Okej, kan du exemplifiera några av dessa teman och kampanjtyper? Gärna då sådant som inte har med skräck i rymden att göra.
DiS är ett bluecollar rymdspel där du hänger på smutsiga arbetarbarer på rymdstationer, konkurrerar med andra om salvage och har fack-bråk.
Och det är inte vad MS är. Som den här tråden handlar om.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
DiS är ett bluecollar rymdspel där du hänger på smutsiga arbetarbarer på rymdstationer, konkurrerar med andra om salvage och har fack-bråk.
Okej, men om det är ett LO-rollspel, varför är de i rymden? Vad tillför det? Jag är medveten om att frågorna är lite tillspetsade.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jo, källa på Twitterfjanterierna var vad jag menade. @Dimfrost dissade folket bakom Mothership på samma grund i en annan tråd. Har inte hängt med själv.
Vad jag minns var skaparna inte inblandade, utan det var bara fanboys och kanske någon kollaboratör. Båda spelen har sina kvaliteter och nischer, min avsikt var inte att ifrågasätta någon av dem – det var dumt av mig att ens dra upp det igen. Bättre att diskutera spelen i fråga.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
För att allt är coolare i rymden, gissar jag. Känns som att det kan förstärka tematiken rätt rejält.
Så istället för ett rollspel om att jobba på verkstad och riskera arbetsplatsolyckor och kassa fackliga avtal har de flyttat ut i rymden för att där riskera lite farligare olyckor och ha jävligt långt hem? Jag försöker alltså få grepp om vad det innebär att de är i rymden.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Okej, men om det är ett LO-rollspel, varför är de i rymden? Vad tillför det? Jag är medveten om att frågorna är lite tillspetsade.
För att det är roligare att åka runt i en döende galax och rota bland rymdskeppsvrak från senaste galax-kriget och kanske dra på sig en mystisk kosmisk mutation än att rollspela tomburksletande på stora Coops parkering där man riskerar stelkramp om man skär sig på en kosnervburk?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Så istället för ett rollspel om att jobba på verkstad och riskera arbetsplatsolyckor och kassa fackliga avtal har de flyttat ut i rymden för att där riskera lite farligare olyckor och ha jävligt långt hem? Jag försöker alltså få grepp om vad det innebär att de är rymden.
Att möjligheterna för häftiga science fiction-rymd stories är betydligt större i rymden än någon annanstans
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Att möjligheterna för häftiga science fiction-rymd stories är betydligt större i rymden än någon annanstans
Jo, men försöker alltså förstå vari detta häftiga ligger. Att rota bland rymdskeppsvrak från senaste galaxkriget är alltså ett svar. Jag kan säkert hitta på mer själv, men vill alltså att spelet hjälper mig med det. Beklagar om jag tjatar, men jag gillar när det som ska vara coolt blir konkret. Då tycker jag att det blir coolt på riktigt.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Är frågan varför Death in Space tvunget måste utspela sig i rymden?
Nä, den frågan kan nog brytas ut och bli en egen tråd... Inkludera ankor så blir det bra drag. Jag vill snarare veta på vilket sätt det är coolt i rymden.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jo. Men vad GÖR man i just det här spelet? Jag kan hitta på massor av svar själv, men då behöver jag inte riktigt spelet.
Men varför ska nån annan isf berätta för dig vad man ska göra i spelet? Så länge du kan hitta på massor av saker att göra i det funkar det ju precis som det ska.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jo. Men vad GÖR man i just det här spelet? Jag kan hitta på massor av svar själv, men då behöver jag inte riktigt spelet.
Och det har vi väl svarat på? annars finns det mer information på det spelets kickstarter-sida.
Häng på rymdbarer, konkurrera med andra arbetare om salvage och kontrakt. Bråka med fack. Bråka med företag. Hitta märkliga saker. Utforska en döende galax. Dö i Rymden.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Men varför ska nån annan isf berätta för dig vad man ska göra i spelet? Så länge du kan hitta på massor av saker att göra i det funkar det ju precis som det ska.
Jo, men spelet stödjer ju något. Jag försöker förstå vad och få exempel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Jo. Men vad GÖR man i just det här spelet? Jag kan hitta på massor av svar själv, men då behöver jag inte riktigt spelet.
Har du läst om spelet, eller backat det och fått en PDF? Jag tycker det ger massor av coola verktyg för spel och spelande. Men har inte läst det noga att jag kan recensera.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Och det har vi väl svarat på? annars finns det mer information på det spelets kickstarter-sida.
Häng på rymdbarer, konkurrera med andra arbetare om salvage och kontrakt. Bråka med fack. Bråka med företag. Hitta märkliga saker. Utforska en döende galax. Dö i Rymden.
Okej, tack. Det var mer konkret. Vad man gör kan tyckas (?) banalt, men jag tycker inte att det är det.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Har du läst om spelet, eller backat det och fått en PDF? Jag tycker det ger massor av coola verktyg för spel och spelande. Men har inte läst det noga att jag kan recensera.
Jag har läst om spelet, men inte backat. Nyfiken. Därav frågorna.

Men DiS verkar alltså ha lyft fram den tillvaro som Nostromos besättning hade innan Ash satte dem i skiten på den där månen.
 
Top