NYHET Mothershipboxen på Kickstarter

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Jahaja. Okej. Lite mindre pengar till julklappar i år, då.

Lite trist att man ska behöva vänta tills sent nästa år även för PDF:erna. Jag skulle ju vilja dra igång Gradient Descent egentligen, men det lär jag väl nu inte göra förrän 2023…
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
76
Riktigt taggad! Särskilt för de nya reglerna. Ser sjukt mycket smidigare ut än nuvarande. Backar core set och en storage box. Har alla moduler från 0e redan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Undrar lite hur de tänkt kring deluxe. Dels tycker jag personligen den är fulare än Core, vilket såklart är en smaksak, men dessutom är dealen att betala för saker jag redan backat tidigare?

Säkert värt det för nya fans, däremot.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Undrar lite hur de tänkt kring deluxe. Dels tycker jag personligen den är fulare än Core, vilket såklart är en smaksak, men dessutom är dealen att betala för saker jag redan backat tidigare?
Jag tänkte likadant först, men alla gamla äventyr är uppdaterade till de nya reglerna. Även om det kanske inte blir jättestora skillnader.

Själv lutar jag åt att inte backa alls. Jag är inte ett tillräckligt stort fan, och jag bryr mig mest om äventyren ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Det enda som lockat mig med deluxe-versionen är att jag såg vem som gjort den spelledarskärmen. Och mycket riktigt är sagda skärm skitsnygg.

Synd att jag typ inte använder spelledarskärmar. Och om jag använde dem skulle jag 100% vilja ha en ganska låg, landscape-aktig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Vad är det som gör att ni är så sugna på det här spelet? Jag ifrågasätter alltså inte er entusiasm, utan gillar genren och överväger ett köp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Vad är det som gör att ni är så sugna på det här spelet? Jag ifrågasätter alltså inte er entusiasm, utan gillar genren och överväger ett köp.
Jag tycker om att det är förhållandevis regellätt och ganska lätthackat, och så vill jag kunna köra megadungeonen Gradient Descent utan att behöva vare sig justera eller improvisera siffror för saker. Jag skulle vilja testa att verkligen bara lat-spelleda och helt låta materialet i kombination med spelarnas agerande vara det som driver.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Ok, vad skiljer Mothership från Death in Space? Utan att ha läst eller spelat något av spelen, så tycker jag att de ser tämligen lika ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Ok, vad skiljer Mothership från Death in Space? Utan att ha läst eller spelat något av spelen, så tycker jag att de ser tämligen lika ut.
För mig skiljer de sig mest i att 1) jag inte läst DiS och 2) Gradient Descent inte är släppt till DiS utan till Mothership =)

Om DiS släpper en fet megadungeon med cool miljö och backstory som jag vill lat-spelleda, så kommer jag att se minst lika mycket fram emot det. Nu nöjer jag mig bara med att ha backat DiS och se fram emot att läsa det. Man måste trots allt egentligen inte välja mellan DiS och Mothership…
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
För mig skiljer de sig mest i att 1) jag inte läst DiS och 2) Gradient Descent inte är släppt till DiS utan till Mothership =)

Om DiS släpper en fet megadungeon med cool miljö och backstory som jag vill lat-spelleda, så kommer jag att se minst lika mycket fram emot det. Nu nöjer jag mig bara med att ha backat DiS och se fram emot att läsa det. Man måste trots allt egentligen inte välja mellan DiS och Mothership…
Jag tänker mest på hur lika settingarna i de två spelen är. Utifrån ser de väldigt lika ut.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Det är stor skillnad. Mothership är skräck i rymden, Death in Space är blåställ i rymden. (DiS har dessutom bättre regler och är mycket snyggare.)
Men nog är skräck i rymden rätt framträdande även i Death in Space? Det handlar väl inte bara om folk som jobbar?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men nog är skräck i rymden rätt framträdande även i Death in Space? Det handlar väl inte bara om folk som jobbar?
Du kan spela skräck i DiS utan större problem, men tillskillnad från MS är skräck inte hela kärnan av designen. Jag skulle nog säga att MS är ett smalare spel gjort för en specifik sak medan DiS har bättre stöd för en variation av teman och kampanjer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Ok, vad skiljer Mothership från Death in Space? Utan att ha läst eller spelat något av spelen, så tycker jag att de ser tämligen lika ut.
(Drog ett onödigt skämt, tog bort det.)

Instämmer med ovanstående talare. Den generella känslan är överlappande, men Mothership är mer ett rent Alien-rollspel, medan DiS är bredare smutsig sci-fi.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,402
Location
Nirvana
Du kan spela skräck i DiS utan större problem, men tillskillnad från MS är skräck inte hela kärnan av designen. Jag skulle nog säga att MS är ett smalare spel gjort för en specifik sak medan DiS har bättre stöd för en variation av teman och kampanjer.
Okej, kan du exemplifiera några av dessa teman och kampanjtyper? Gärna då sådant som inte har med skräck i rymden att göra.
 
Top