Nu har jag läst igenom hela Gradient Descent. För mig som aldrig spelat en megadungeon och knappt ens en vanlig icke-megadungeon, och som typ aldrig spelat OSR, var det en… intressant upplevelse.
Jag är fortfarande ganska sugen på att testa. Kasta mig ut, liksom. Just nu känns det som att det borde vara ganska lätt och hanterbart, men jag antar att skenet kan bedra. Det känns som att modulen ger väldigt mycket input, och att jag som SL egentligen knappt behöver improvisera något alls. Det är de där slumpmötena då, kanske, men även där kan man ju låta tabeller skapa rätt bra med input.
SPOILERS nedan. Såklart.
Men här är några lösa tankar jag tänkt, eller saker jag funderat på under läsningen:
En del av mina frågor ska jag nog se om jag kan få svar på i den officiella Discorden, men nu har jag i varje fall samlat de flesta av mina anteckningar och funderingar på samma ställe =)
Jag är fortfarande ganska sugen på att testa. Kasta mig ut, liksom. Just nu känns det som att det borde vara ganska lätt och hanterbart, men jag antar att skenet kan bedra. Det känns som att modulen ger väldigt mycket input, och att jag som SL egentligen knappt behöver improvisera något alls. Det är de där slumpmötena då, kanske, men även där kan man ju låta tabeller skapa rätt bra med input.
SPOILERS nedan. Såklart.
Men här är några lösa tankar jag tänkt, eller saker jag funderat på under läsningen:
- Översättningar? Jag ska nog försöka bestämma mig för åtminstone några översättningar på förhand, men sen får spelarna stå ut med lite halvtaffliga svengelska-översättningar som görs on the fly, och ibland blir det nog helt enkelt engelska.
- Jag tänker att eftersom det är min första gång så tänker jag ta spelarna till hjälp ibland. "Nu beskrivs det här rummet såhär, hur tänker ni då?" En del rumsbeskrivningar har jag helt enkelt svårt att visualisera.
- Det kommer att få bli lite hackigt, och jag kommer att få vara OK med att det blir fel ibland.
- Vetskap innan – hur mycket ska spelarna/rollpersonerna veta? Just nu tänker jag:
- De får faktiskt kartan på första uppslaget (den med numrerade rum). Den är abstrakt och spoilar ganska lite, men den gör det möjligt att planera rutter.
- De får veta lite grundfakta om stationen och om Monarch.
- De får nog faktiskt veta mekaniken kring The Bends. Det blir lite meta, men det kan jag nog leva med tror jag.
- Rollpersonerna behöver motivation, tänker jag. Jag tror att jag kommer att ge dem basfaktan om Djupet/Monarken och i samband med det be dem fundera över motivationer – och kanske ge dem en lista med exempel, t.ex. att de behöver pengar och vill komma åt dyra artefakter, eller att de söker en specifik artefakt de hört ska finnas där, eller att nån de känner kommit från Djupet med The Bends och de ombetts kolla i databankerna om det finns en brainscan av dem.
- Jag kan knappt läsa den röda texten i den tryckta versionen av dungeonen.
- Jag kommer nog heeeeelt att skippa det här med mat och vatten.
- Hur öppnar man låsta dörrar/luftslussar? Hacking/sprängmedel, antar jag? Oavsett lär Monarch få stress?
- Vad menas med "Waste Disposal: Body save or d10 damage"? Alltså regelmässigt är det ju klart, men hur ter det sig i praktiken? Jag kan inte riktigt visualisera vad det är som händer här.
- Vad jag kan se finns inget sätt att få tag på en fungerande Cybernetic Diagnostic Scanner i Djupet eller Klockan?
- 34I: Vad är syftet med dörren med alla canisters?
- 43D: …alltså på riktigt, hur är det här tänkt att se ut? "Chalk-white balls of spikes, standing the height of the room, turning slightly to face intruders"?
- 47D: Varför ger det stress att se kroppen?
- 52D: Vad händer när warheaden blivit armed? Förutom att det kommer androider alltså. Sprängs den?
- EDIT: s8. Man kan få i uppdrag att ta en artefakt till Angus på Prospero's Dream. Nämns inte i boken i övrigt. Man kan också få i uppdrag att hitta en artefakt från "the missing archaeological research vessel The Alexis". Ingår inte heller i den här boken. Är detta tänkt som frön till helt andra äventyr? Eller är det referenser till andra Mothership-moduler?
- Olika androiders och andra varelsers stats och korta beskrivningar
- Kartsymboler för SL, för att tyda de små kartorna på varje uppslag
- Utrustnings- och vapenlistorna från grundboken
- Informationen om Monarken från början av boken
- Artefaktlistan
- Lista med exempeluppdrag i Djupet som de kan få i Klockan
- Lathundar för regelsystemet
En del av mina frågor ska jag nog se om jag kan få svar på i den officiella Discorden, men nu har jag i varje fall samlat de flesta av mina anteckningar och funderingar på samma ställe =)
Last edited: