[Mothership] Gradient Descent – frågor, förberedelser och funderingar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har jag läst igenom hela Gradient Descent. För mig som aldrig spelat en megadungeon och knappt ens en vanlig icke-megadungeon, och som typ aldrig spelat OSR, var det en… intressant upplevelse.

Jag är fortfarande ganska sugen på att testa. Kasta mig ut, liksom. Just nu känns det som att det borde vara ganska lätt och hanterbart, men jag antar att skenet kan bedra. Det känns som att modulen ger väldigt mycket input, och att jag som SL egentligen knappt behöver improvisera något alls. Det är de där slumpmötena då, kanske, men även där kan man ju låta tabeller skapa rätt bra med input.

SPOILERS nedan. Såklart.

Men här är några lösa tankar jag tänkt, eller saker jag funderat på under läsningen:
  • Översättningar? Jag ska nog försöka bestämma mig för åtminstone några översättningar på förhand, men sen får spelarna stå ut med lite halvtaffliga svengelska-översättningar som görs on the fly, och ibland blir det nog helt enkelt engelska.
  • Jag tänker att eftersom det är min första gång så tänker jag ta spelarna till hjälp ibland. "Nu beskrivs det här rummet såhär, hur tänker ni då?" En del rumsbeskrivningar har jag helt enkelt svårt att visualisera.
  • Det kommer att få bli lite hackigt, och jag kommer att få vara OK med att det blir fel ibland.
  • Vetskap innan – hur mycket ska spelarna/rollpersonerna veta? Just nu tänker jag:
    • De får faktiskt kartan på första uppslaget (den med numrerade rum). Den är abstrakt och spoilar ganska lite, men den gör det möjligt att planera rutter.
    • De får veta lite grundfakta om stationen och om Monarch.
    • De får nog faktiskt veta mekaniken kring The Bends. Det blir lite meta, men det kan jag nog leva med tror jag.
  • Rollpersonerna behöver motivation, tänker jag. Jag tror att jag kommer att ge dem basfaktan om Djupet/Monarken och i samband med det be dem fundera över motivationer – och kanske ge dem en lista med exempel, t.ex. att de behöver pengar och vill komma åt dyra artefakter, eller att de söker en specifik artefakt de hört ska finnas där, eller att nån de känner kommit från Djupet med The Bends och de ombetts kolla i databankerna om det finns en brainscan av dem.
  • Jag kan knappt läsa den röda texten i den tryckta versionen av dungeonen.
  • Jag kommer nog heeeeelt att skippa det här med mat och vatten.
Sedan finns det specifika rum och saker i Djupet jag kommer att behöva fundera på och bestämma mig för saker om:
  • Hur öppnar man låsta dörrar/luftslussar? Hacking/sprängmedel, antar jag? Oavsett lär Monarch få stress?
  • Vad menas med "Waste Disposal: Body save or d10 damage"? Alltså regelmässigt är det ju klart, men hur ter det sig i praktiken? Jag kan inte riktigt visualisera vad det är som händer här.
  • Vad jag kan se finns inget sätt att få tag på en fungerande Cybernetic Diagnostic Scanner i Djupet eller Klockan?
  • 34I: Vad är syftet med dörren med alla canisters?
  • 43D: …alltså på riktigt, hur är det här tänkt att se ut? "Chalk-white balls of spikes, standing the height of the room, turning slightly to face intruders"?
  • 47D: Varför ger det stress att se kroppen?
  • 52D: Vad händer när warheaden blivit armed? Förutom att det kommer androider alltså. Sprängs den?
  • EDIT: s8. Man kan få i uppdrag att ta en artefakt till Angus på Prospero's Dream. Nämns inte i boken i övrigt. Man kan också få i uppdrag att hitta en artefakt från "the missing archaeological research vessel The Alexis". Ingår inte heller i den här boken. Är detta tänkt som frön till helt andra äventyr? Eller är det referenser till andra Mothership-moduler?
Jag planerar att fixa separata papper med:
  • Olika androiders och andra varelsers stats och korta beskrivningar
  • Kartsymboler för SL, för att tyda de små kartorna på varje uppslag
  • Utrustnings- och vapenlistorna från grundboken
  • Informationen om Monarken från början av boken
  • Artefaktlistan
  • Lista med exempeluppdrag i Djupet som de kan få i Klockan
  • Lathundar för regelsystemet
Jag ska också fixa en namngenerator. Och kolla upp alla regler, typ olika checks och sånt.

En del av mina frågor ska jag nog se om jag kan få svar på i den officiella Discorden, men nu har jag i varje fall samlat de flesta av mina anteckningar och funderingar på samma ställe =)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har börjat jobba på ett spelarinfo-dokument. Att skicka ut till vilka mina hypotetiska spelare nu blir.
  • Luftslussdörrar (låsta) – Jag tänker att låsen styrs elektroniskt och att det generellt kan tänkas finnas någon form av nöd-override. Man kan hacka dem och låsa upp, eller öppna en panel, kortsluta och sedan använda råstyrka för att öppna antingen direkt eller kanske via något slags manuell mekanism (jag tänker jättestor ratt). I båda fallen ger det negativa effekter – 1d5 stress är vad Monarch ska få om folk gör "significant damage" eller gör ett hacking attempt. Lyckade hacking attempts innebär Monarch panic checks. Om rollpersonerna är smarta och kommer på något annat sätt så är jag idel öron.
  • Cybernetic Diagnostic Scanner – Troubleshooters har dem på sig. Det finns en trasig i Eden. That's it. Det kostar 500cr att köpa en enligt utrustningslistan, men den kan uttryckligen inte köpas på The Bell. Normalt får man 5d10 credits att börja spelet med. Man får en CDS om man väljer Examination som Loadout. Jag tror att jag kommer att hinta starkt till mina spelare om att det vore en jättebra idé om minst en av dem valde Examination. Jag tänker att en annan möjlighet skulle kunna vara att låta dem hitta en på en död Troubleshooter eller kunna byta till sig en i utbyte mot att de hjälper en sån grupp som gått vilse eller så.
  • 52D – Jag tänker att när atomstridsspetsen är "armed" så är den redo att aktiveras, men nu när jag tänker efter är det ju Monarchs skapare som har aktiveringskoderna. De försökte aktivera den tidigare men det hände inget. Det står specifikt att Monarch kan aktivera den whenever. En tanke kan ju vara att man när man armerar den så får man välja en nedräkning, om man vill…
  • The Alexis hör ihop med Dead Planet. Om mina spelare vill ge sig iväg dit så får vi väl kanske försöka ordna det, då.
  • Prospero's Dream är rymdstationen i A Pound of Flesh.
Några frågor kvar, men 50% besvarade iaf. Går framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag hittade en karta på Discord, specifik för spelare. Tyvärr bara i låg upplösning.

Jag har inte heller dubbelkollat den, men å andra sidan gör det nog inget ifall spelarna får en delvis felaktig karta.

EDIT: Nu har jag kollat lite på den. Den är helt värdelös tyvärr; vad jag kan se stämmer inga rumskoder alls.

Så… Just nu kan jag antingen testa att skala upp den lågupplösta kartan på första uppslaget i PDF:en, scanna in samma karta och hoppas på att få en bättre karta den vägen ELLER… reproducera samma karta i Illustrator själv.

EDIT: Snabbt test i Gigapixel AI, som jag köpte på mellandagsrea:

2021-02-22 21_01_45-Topaz Gigapixel AI.jpg

Jag är… jag är imponerad.

Så min nuvarande plan är typ: Skala upp så mycket Topaz går med på, och sedan justera bort olika hemliga gångar etc. Och sedan invertera så att det går att skriva ut utan att mörda skrivaren.

Och sedan hitta ett sätt att skriva ut på A3. Eller A2, till och med. Det vore coolt.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
ELLER… reproducera samma karta i Illustrator själv.
Vilket såklart vore stendumt.

Kartan finns ju redan.

Dessutom vet jag att han som gjorde kartan jobbar på en stor som man kan skriva ut eller köpa som stor handout.

Så anyways, såhär långt har jag kommit sen jag började på den igår.

1614105949829.png

Färgerna är tillfälliga – allt är just nu lite genomskinligt så att jag ser originalkartan genom. Det här är trots allt bara en kalkering, med några mindre modifikationer.

Två våningar kvar, sedan lite allmän cleanup och omstrukturering bland lagren så det blir lite lättare att dölja det jag vill dölja. Nån på Discorden pratade nämligen om att de använde en karta där alla "hemliga vägar" var dolda, dvs alla lufttrummor och rum som bara kunde nås via sådana.

Den idén gillade jag, så just nu är min målsättning att kunna ha den här kartan, och så ha lager som jag kan dölja och som innehåller just lufttrummor och rum man bara kan nå via sådana. Jag ska också göra en snabb koll genom modulen och även ev. dölja alla dörrar som är liksom dolda eller blockerade.

Kartan är inte gjord i Illustrator, utan jag ser det som en ursäkt att vänja mig vid Affinity Designer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alright, kartan är feature-complete så till vida att alla rum, korridorer, dörrar etc är på plats, och alla färger etc är som jag vill ha dem. I morgon ska jag lägga lite tid på att strukturera om mina lager, så att det går hyfsat snabbt och lätt att göra olika versioner av den. (Just nu ligger respektive våning i ett eget lager och våningens hemliga rum ligger i sub-lager under våningen. Planen är att flytta alla hemligheter till ett enda stort SECRETS-lager så att man kan dölja/visa alla hemlisar samtidigt)

En map key kanske jag ska bygga, också. Och eventuellt något slags sido-vy i mitten. Men min dröm är ju att skriva ut detta i A3 eller A2 och kunna ha som anteckningsunderlag.

1614115331007.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Den här tråden började som en Rollspel-tråd, men nu verkar den ha råkat bli en Makar-tråd. Borde jag starta en ny i makarforumet? Eller be nån flytta den här? Eller får den ligga kvar?

Jaja, jag har byggt kort för vapen och rustningar iaf. Kanske kompletterar jag korten med lite kalkerade, svartvita versioner av vapenbilderna i boken. Vi får se. De är i A7-format i varje fall, eftersom jag har en massa A7-kartongbitar liggandes och kan printa A6-etiketter.

1614254166186.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
  • NPC-stats (som inte riktigt förklaras i grundboken): NPC:er har "health pools". Om det står t.ex. 2 (40) så förväntas man alltså förstå att det betyder att NPCn tål 2 × 40 i skada. Och att om den flyr efter att ha fått sin första "hit", dvs blivit av med sina första 40, så kommer den bara att ha sin kvarvarande "hit" kvar. Det här är en konstig mekanik som inte förklaras i grundboken.
  • När det står "C: 65" betyder det att NPCn har 65 i Combat och, antar jag, Armor Save (som med mercs). I betyder Instinct, och jag antar att det är som med mercenaries att det är en allmän catchall för "alla andra stats".
  • En del SLP:er har också "S". Det har jag ingen aning om vad det betyder. Exempel: The Puppeteer i 31G har "C50 Needle fingers S45 I60 H 5(40)". Security Androids i 51C har "C:60 Punch 2d10 or SMG 4d10 S:30 I:50 H:4(40)". Bee drones i 38D har "C:30 Titanium Foam Gun 3d10 DMG S:25 I:25 H:1(20)". Är S: et Saves? Strength? Speed? Fan vet. Fast precis nu innan jag tryckte "Post reply" så kollade jag Mothership-Discorden och det var precis nu en annan person som frågade om S-staten. Den är tydligen Speed. Alright, då tror jag alla stat-mysterier är lösta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Kartsymbolerna för SL är nu reproducerade, så jag slipper minnas dem eller hela tiden bläddra till sidan 6:
1614339889540.png

Inget speciellt, men det gav mig en liten välbehövlig distraktion. Även denna är såklart i A7-format.

Jag kommer att göra PDF:er av allt jag skapar, ifall nån annan har nytta av dem. Får se, kanske postar jag på officiella Mothership-discorden också.

Kvar att göra:

  • Översättningar
  • "Waste Disposal"
  • 34I; dörren med canisters
  • 43D: vita spikbollar?
  • 47: Stressande kropp?
  • Android-lathund m stats etc
  • Monark-lathund
  • Utrustningslistan från grundboken
  • Exempeluppdrag att få i Klockan
  • Regel-lathund

Så det ser ut som att det finns en del InDesign i min framtid…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Rum 43D: Stora vita bollar

"view blocked by chalk-white balls of spikes, standing the height of the room, turning slightly to face intruders"

Jag vet inte riktigt om det är det som menas, men en begriplig variant av det här rummet skulle nog för mig vara att rummet helt enkelt är som typ ett minfält. Jag tänker mig vita klot, kanske nån halvmeter i diameter, som det sticker ut benspikar ur, och som svävar i tydligt geometriska mönster. Rummet är såpass stort och bollarna såpass tätt att man inte tydligt ser bortre väggen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, jag frågade på Mothership-discorden:

1) Encounter "Waste disposal: Body Save or 1d10 DMG". The rule's not hard to understand, but… How to visualize this? What kind of "waste disposal" is suddenly appearing and risks damaging the players?

2) Room 34I: What is the purpose of the canisters? Also, will they explode door explode if the door is opened from the other side as well? Or does "if opened" refer to the canisters? I'm confused.

3) 43D: I don't understand what this is supposed to look like. Chalk-white balls "standing the height of the room"? That can be "launched"? Are they Indiana Jones-sized giant boulder-balls?

4) 47D: Why is it stressful / gives body dysmorphia to see the body?

5) 52D: What happens if the warhead is armed? Will it explode, unless its disarmed? Timer?
Svaren jag fick, från Sean McCoy (författaren):

1. These represent the fact that there are just pipes and valves everywhere. So maybe some duct bursts open near you.

2. I think this room has been trapped with a bomb that opens when the door is opened. Probably a diver did this.

3. I don’t remember this one. But yeah they’re probably huge.

4. I think if I’m remembering the right room, because you feel like your body is fake as well.

5. Your call.
Så alright, Waste disposal-grejen bör jag kunna hantera. Jag har lite andra idéer också, t.ex. att vissa rum kanske regelbundet sprayas med något slags "rengöringsmedel" eller att städrobotar kommer och bråkar. Det löser sig.

34L – alright, så det sprängs oavsett. Gotcha.

Jag gillar nog min idé om 43D-bollarna mer än hans, så jag kör på det.

47D… Jag får nog fundera lite. Kanske kliar det i nacken på de som blivit scannade, när de ser kabeln? Kanske inser de att de kan vara likadana på det viset? Aja, det löser sig nog. Nu vet jag att McCoy inte hade något bättre svar iaf =)

Och jag känner att mina tankar om 52D nog funkar bra också.

Kvar:
  • Översättningar
  • "Waste Disposal"
  • 34I; dörren med canisters
  • 43D: vita spikbollar?
  • 47: Stressande kropp?
  • Android-lathund m stats etc
  • Monark-lathund
  • Utrustningslistan från grundboken
  • Exempeluppdrag att få i Klockan
  • Regel-lathund

Jag funderar på att fråga om exempeluppdrag från Klockan också, men vi får se.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, nu har jag utrustningslista och dessutom utrustningskort. Och jag har lärt mig hur InDesigns data merge funkar, och hur gridify-funktionen funkar. Och rotate spread. Jag gillar att lära mig saker.

Men yes, regel-lathundar känns som nästa steg tror jag.

1614372770860.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag tror att jag samlat alla regler jag bryr mig om eller tror att jag riskerar att glömma i ett dokument nu, så nu ska det bara layoutas.

Jag hittade just en hög husregler, som jag gillade nästan allihopa. Det verkar som att jag kommer att behöva / vilja göra ett eget rollformulär. It's fine.

EDIT: Eller så använder jag bara det här, som verkar bättre på exakt alla sätt.

Jag gillar att det ändå finns en hel del stuff att gräva fram kring Mothership. Folk som hackat och byggt på.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Så jag hade egentligen tänkt gå och lägga mig, men istället gjorde jag två liggande A4:or med regelpåminnelser.

Eftersom det är för eget bruk så är det såklart inklusive de husregler jag just nu tänkt mig, och med lite utrymme över som kan fyllas på med mer grejer.

Jag ser nu att alla understrykningar försvunnit, så det får jag fixa… i morgon. Nähä, nu blev det redan nu istället.

Jag har i varje fall utskrifts-testat de här papprena, och för mig funkar de bra.

Jag undrar om jag kan lyckas klämma in både vapenlistan och utrustningslistan på samma A4?

Om jag skulle ha en fjärde så vore det nog något slags NPC-generator, tror jag. Men det kanske jag har på separata småkort istället…
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
You were so preoccupied with whether you could…

Så jag gjorde ett A4 med alla vapen och all utrustning. Jag har 100% förståelse för alla som har svårt att läsa texten; den blev rätt liten. Det blev också en del… omformuleringar och allmänt klämmande. Men det duger, tror jag.

Jag upptäckte också att typsnittet jag använt hittills, Soleto, inte var OFL-licensierat som jag trodde, utan bara något jag fått från… I dunno. Så jag letade rätt på ett liknande typsnitt, Kanit, som är i rätt liknande (iaf i mina amatörmässiga ögon). Det har inte exakt samma mått dock, så jag fick justera regel-lathunden en hel del innan allt passade igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Och nu använder min spelarkarta också Kanit:
Egentligen hade jag velat göra hemligheterna som ett lager, men tyvärr har Affinity Designer ovanan att alla lager oavsett hierarkisk nivå exporteras – så exporterar jag med lager så får man ett par-tre dussin, minst.

Nästa steg: Göra om korten för vapen och utrustning.
Därefter: Hmm… Lite varelse- och Monark-lathundar tror jag.
 
Top