Nekromanti Morgonstjärnan

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Är det någon som vet något om den lilla rollspelstidningen (eller det kanske var mera av ett fansin) "morgonstjärnan"? Sånt jag vill veta är t.ex hur många nummer som kom ut och när? Det jag vet är att den fanns i början av 80-talet och det enda nummer jag har innehöll prylar till AD&D, RuneQuest och Squad Leader.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det någon som vet något om den lilla rollspelstidningen (eller det kanske var mera av ett fansin) "morgonstjärnan"?</I>

Har också bara läst ett nummer - ett temanummer om Traveller, utgivet omkring '83-84. Jag minns iaf att det var ett Göteborgsfanzine och gavs ut av "Spelverksta´n Titan", som väl hade nåt samband med Titan Games som gav ut D&D på svenska ett par år senare.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
>Har också bara läst ett nummer - ett temanummer om Traveller, utgivet omkring '83-84. Jag minns iaf att det var ett >Göteborgsfanzine och gavs ut av "Spelverksta´n Titan", som väl hade nåt samband med Titan Games som gav ut D&D på svenska >ett par år senare.

Det låter som om vi har samma nummer. Jag minns att det innehöll ett AD&D-äventyr som utspelades i en dal som spelarna var insnöade i, samt ett Traveller-scenario där man skulle utforska en massa undervattensgrottor. Jag har aldrig sett eller hört talas om ett annat nummer. Det kanske bara blev ett.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det låter som om vi har samma nummer. Jag minns att det innehöll ett AD&D-äventyr som utspelades i en dal som spelarna var insnöade i,</I>

Nu gör du mig osäker... Det, och Travellerscenariot nedan, har jag för mig att jag har läst i en <I>annan</I> tidning hemma hos nån kompis. Hm. (Vad jag minns var det den som innehöll den notervärda lilla notisen "NYHETER: Firman Äventyrsspel i Stockholm har släppt ett rollspel på svenska kallat Drakar och Demoner. Mer info följer i nästa nummer."

Temanumret har ett rymdskepp på omslaget, och innehåller bl.a ett Travelleräventyr ('Bortom den gyllene ringen' har jag för mig att det hette) - som egentligen är kvasifantasy; innehåller t.ex ett gammalt slott och en lättklädd tjej som slåss med svärd mot en panter - samt en regelartikel med ett erfarenhetssystem för Traveller.

<I>samt ett Traveller-scenario där man skulle utforska en massa undervattensgrottor.</I>

Som var helt tomma förutom på vatten! Det fanns inga monster eller faror eller <I>nånting</I> i dem - uppgiften var bara att kartlägga stället. DÄR kan man snacka om en tråkig dungeonbash! (-:

<I>Jag har aldrig sett eller hört talas om ett annat nummer. Det kanske bara blev ett.</I>

Enligt hr Blixt, som ju var aktiv i Götets spelkretsar vid den tiden, så kom det ut några stycken. Ska fråga honom igen vid tillfälle.

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
>Temanumret har ett rymdskepp på omslaget, och innehåller...

När du beskriver omslaget kommer minnet tillbaks till mig. Den du pratar om äger jag inte, men har läst den då jag hade (eller har snarare) en kompis som hade (har fortfarande antar jag, måste fråga nästa gång vi ses). Den jag äger är den med AD&D-scenariot. Vill minnas att det på framsidan var en grön/grå illustration av dalen där tidigare nämda scenario utspelar sig (vill minnas att den gruvby som låg där hette eldstaden. Fyndigt).

>samt ett Traveller-scenario där man skulle utforska en massa undervattensgrottor.

>Som var helt tomma förutom på vatten! Det fanns inga monster eller faror eller nånting i dem - uppgiften var bara att kartlägga >stället. DÄR kan man snacka om en tråkig dungeonbash! (-:

Precis. Har för mig att det farligaste var nån underjordisk ström som man kunde fastna i om man slog illa. Det var inte direkt episka mått på det scenariot ;-)

>Enligt hr Blixt, som ju var aktiv i Götets spelkretsar vid den tiden, så kom det ut några stycken. Ska fråga honom igen vid tillfälle.

Gör det. Rollspels-arkeologi är alltid intressant :)

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har läst ett TREDJE nummer - det innehåller en beskrivning av en subundersektor till Traveller, enbart Planetary Profiles (ungefär lika kul att läsa som ´baksidan på flingpaket :), lite besvärjelser och magiska grunkor till Drakars första utgåva, ett konventsäventyr från GothCon som _verkligen_ går ut på att springa så långt som möjligt in i en dungeon (AD&D 1st ed) och slutligen en följetong som verkar utspela sig i Vilda Västern...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag har för mig att jag har åtminstone ett nummer liggande någonstans. Sedan så fanns det ju ett annat spelfanzine i Göteborg som kom ut i samma veva: Mjölnir. Redaktör var Bo Jangeborg, med bidrag av bl. a. Anders Blixt.

http://www.algonet.se/~enda
 
Top