Nekromanti Moralkaka

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
För ett tag sedan var jag med i en diskution här om moral i rollspel. Den var intressant, men blev utpetad från förstasidan och folk slutade diskutera i den.

Det jag undrar nu är huruvida man har moraliskt ansvar som SL när det gäller skräckrollspel?

/staffan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det jag undrar nu är huruvida man har moraliskt ansvar som SL när det gäller skräckrollspel?</I>

Beror på vad du menar...
Didi: "Spelledaren har ett moraliskt ansvar att guida sina kompisar genom dessa starka upplevelser så att de inte blir psykopatiska seriemördare."  Jag: Utstuderad bullshit.
Sverok: "Spelledaren har ett moraliskt ansvar att utforma spelet så att han fostrar sina kompisar i demokrati och sunda värderingar."  Jag: Bläh!
Menigheten: "Spelledaren har ett moraliskt ansvar att se till att hans kompisar har kul."  Jag: That's more like it.

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Deras åsikter bygger på tron att alla Spelledare är mer mogna än sina kamrater som spelar.. annars går det inte ihop...

Personligen skulle jag säga att det är allas ansvar att hela tiden fostra hela sin omgivning i demokrati och sunda värderignar... men det kankse bara är jag???

chrull
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Nej, det är inte bara du ;)

Men en sak man ofta glömmer bort i denna sorts diskussioner är att det oftast är fantastiskt spelnöjesförhöjande om spelledaren gör äventyr med moraliskt innehåll, och om han gör äventyr som berör de andra spelarna och som känns viktiga för honom själv.
Rollspel kan mycket väl bara vara "häftiga" och totalt utan förankring i spelarnas moraliska värderingar, men det kan lika väl, och, skulle jag hävda, med större behållning, vara engagerande och normativt.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Etik & moral i rollspel

Jag håller med om att rollspel borde fostra utövarna i demokratiska och sunda värderingar. Personligen tyckar jag att det är roligare att spela rollspel med ett uttalat syfte och etik & moral ser jag som en intressant del av detta. Samtidigt går det inte att isolera rollspel från samhället i övrigt. Vill man spela rollspel som ren underhållning utan "moralkakor" ska man inte bli kritiserad för det. Man ska akta sig för pekpinnar. Rollspel är för mig något väldigt subjektivt där det primära egentligen är att ha kul. Om man tycker att moral & etik förhöjer underhållningsvärdet: bra, fortsätt med det, om inte: spela något kul istället!

Håller för övrigt på med ett DOD6-äventyr med betoning på just etiska dilemman (får se i vilken tidning det dyker upp så småningom).

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Ansvar

Vad folk gör privat kvittar, så länge ingen skadas. Däremot tycker ahg att det är både SL:s och spelgruppens ansvar att slå till bromsarna om man märker att någon av spelarna blir illa berörd, eller visar tendenser att bli för splattig på allvar (man kan köra splatter på ett komiskt sätt, men folk som börjar bli sadister ska man se upp med). Jag känner till fall med vampyrlajvare som det slagit över för, så att det _finns_ en risk ska inte förnekas. Huruvida "bordsrollspel" kan leda till amoraliska handlingar är mer tveksamt. I vilket fall som helst är en bra SL lyhörd, och vet att sätta gränser.

http://www.algonet.se/~enda
 

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
Re: Etik & moral i rollspel

Jamen vad alla misstar sig på här , är ju att det bara är ett spel , en lek , personer som inte kan hantera det bör ju kanske söka kvalificerad hjälp.
Det viktigaste är ju att spela den karaktär man har enligt hans/hennes värderingar , har nu den personen i huvudet att det är kul att ex totera folk ,så bör den personen spela så
Dock bör det finnas en gräns för vad man som sl eller spelare skall ha med i ett rollspel, grova inslag av sex , exempelvis pedofili o dyl bör inte has med , vill en spelare ha en sån karaktär kan man ju fundera lite på den människans psyke.
Ett gammalt kult exempel , en av mina spelare har en karaktär som har hamnad på -80 i balans (o så sjuk)
Och han är våldsbenägen, dopad. Vid ett tillfälle bad en kvinna på sina bara knän för sitt liv , varpå han skjuter henne i huvudet med en stor pistol och säger "jag har inte mycket till övers för kvinnor" Den personen var övertygad om att kvinnan i fråga var en demonvarelse (vilket var ganska nära sanningen) Det är ju ganska omoraliskt att avrätta en kvinna kan tyckas med han spelade ju bara sin roll.
Summa sumarum
Blanda inte in massa moral och etik som förstör karaktärerna ,men ha inte med altför grova inslag som ex pedofili o dyl........

- usch vad jag babblar

illusionens mästare
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Re: Etik & moral i rollspel

Jag håller delvis med dig - det är bara ett spel för de flesta. Dock finns det någon promille som har problem, och de har sällan tillräcklig sjukdomsinsikt för att verkligen söka hjälp.

http://www.algonet.se/~enda
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Moralen är alltid viktig att diskutera, men just i rollspel kan den vara svår att peka på. Det uppenbara, som att det är fel att döda, stjäla, ljuga och förtrycka, går väl någotsånär bra - men när det kommer till den mer gråskaliga etiken är det inte direkt spelledarens roll att tvinga på spelarna dennes värderingar. Inte för att jag direkt känt det så någon gång, men rollspel är ju som sagt en svår underhållningsform att uttrycka moral och etik i då karaktärerna och spelarna inte är samma individ därför inte heller tycker samma sak eller följer samma tro och förhållningssätt.

Vad som är okej i en typisk fantasymiljö skulle jag tycka vara rent förkastligt i vårt samhälle, men det innebär ju inte direkt att man ska förbjuda spelare från att spela tjuvar, lönnmördare, krigare, eller andra "suspekta" yrken. När spelarna finner det urgamla, magiska svärdet i den djupa, dolda kryptan är det inte direkt läge att diskutera allvaret kring gravskändning. Det vore dock på sin plats om omvärlden i dessa typer av spel reagerar på ett sätt som känns moraliskt riktigt - men att föra in våra nutida värderingar i en fantasy-miljö där det existerar onda orcher och vandrande lik känns lite krystat. Om ett sådant spel skulle komma skulle jag dock finna det intressant (fast "Vägen" finns ju redan i och för sig).

Jag spelleder själv en vampirekampanj som inte direkt kan anklagas för att vara moraliskt eller etiskt korrekt, men försöker ändå att påvisa kontrasterna mellan det hemska/onda och resten av världen för att på något sätt måla upp en bild av att det som görs inte är accepterat även om spelarna kommer undan med det.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Vad menar du egentligen med "moraliskt ansvar"?
Och varför skulle ett sådant ansvar vara särskilt relevant när man spelar just skräckrollspel? Varför inte i fantasy eller efter katatsrofen-rollspel?

mvh
Örnie
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
För att skräck skall beröra en men fantasy kan spelas för att det bara är kul. I Skräck vill man ju framkalla känslor av överhängande fara, avsky, äckel och overklighet. Medlen för att framkalla dessa källor måste ändå hållas inom en ram för god smak. I alla fall i mitt tycke. Saker såsom pedofili skall man vara mycket försiktig att använda.

Det var kanske ganska uppenbart utanför gränsen men andra saker är det inte. Onda nazister används ofta som skurkar och med förintelsen som bakgrund så är det förståligt. Men i spelet kan en SL råka vrida det hela ett varv för mycket.

SL måste kunna se på spelarna och veta när det är dags att lägga av, eller snarare att alla spelare måste säga till när gränsen är nådd.

Jag vet itne helt vad jag rabblar om men det här är vad jag tycker.

-Andreas
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Tror du missat poängen

Naturligtvis ska man spela sin karaktär utefter dennes förutsättningar men det behöver inte betyda att etik och moral skulle förstöra rolltolkningen. Karaktärerna kan dels försättas i etiska dilemman (vilket innebär att det inte finns något enkelt svar på vad som är rätt respektive fel beslut) under äventyret och dels så kan hela äventyret ha en särskilt senmoral som tex. rättvisa, frihet eller pacifism. Man kan alltså ha ett syfte med ett äventyr utöver det att det är roligt och intressant att spela. Här kan det tom. vara effektivt att använda sig av excesser och perversiteter för att tydligare nå fram med sitt budskap. Nu säger jag inte att det är den enda rätta formen för rollspel. Spela det du gillar. Jag gillar moral och etik i rollspel.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Huvudet på spiken. Ett vanligt fantasyäventyr kan naturligtvis ta sig an oanade höjder av omoraliskhet, men det är ändå inom skräckgenren som det ockulta, det okända, det konstiga och det mörka har en sådan genomslagskraft.

Inom fantasy är det, oftast, två sidor där en är god (ljus) och en är ond (mörk). Dessa två sidor slåss mot varandra och man har ett äventyr mitt i detta.

Inom skräck, däremot, är det meningen att nå sina spelares undermedvetna för att skapa en olustig stämning och kanske till och med göra dem riktigt rädda.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Moralen är alltid viktig att diskutera, men just i rollspel kan den vara svår att peka på. Det uppenbara, som att det är fel att döda, stjäla, ljuga och förtrycka, går väl någotsånär bra..."

Det är det jag menar. Det är alldeles för lätt att döda folk i rollspel, det blir alldeles för lite konsekvenser. Ta bara de stackars orcherna. De har fått stå ut med så mycket att det är ett under att de inte dött ut. Hur kan folk anse det som moraliskt att slakta varelser på löpande band, bara på grund av deras hudfärg och kultur?

[/i]"...men när det kommer till den mer gråskaliga etiken är det inte direkt spelledarens roll att tvinga på spelarna dennes värderingar. Inte för att jag direkt känt det så någon gång, men rollspel är ju som sagt en svår underhållningsform att uttrycka moral och etik i då karaktärerna och spelarna inte är samma individ därför inte heller tycker samma sak eller följer samma tro och förhållningssätt."[/i]

Men det finns ändå en "grundetik" i Sverige. Vi är ett kristet land och även om alla inte är kristna så har de flesta ändå de kristna värderingarna.

Man kan t.ex. måla upp ett scenario där en fet banktjänsteman våldtar en liten pojke. Detta är något som godtogs i antikens Grekland, skall vi då godta det som kutym? Eller dödsstraff? Det finns många exempel på olika moral i olika kulturer, men det betyder inte att vi måste erkänna dem som vår moral.

Den enda moral spelledaren kan tvinga på spelarna är just sin egen.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Ansvar

Jag har, efter ett Kultäventyr, fått en person att bli rädd för dieselmotorer. En annan kan inte höra ett särskilt namn utan att reagera. Detta är båda exempel på hur människor blivit märkta för livet av bordsrollspel.

Har jag ansvar för dem?

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Och om spelarna tycker att det är kul att lemlästa småbarn? Om spelarna tycker att det är kul att gasa ihjäl judar? Om spelarna tycker att det är kul att åka ut och döda, bara för dödandets skull?

Har då SL ett ansvar att se till att något händer, eller skall han bara mata dem med mer småbarn, mer judar, mer oskyldiga åskådare?

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Etik & moral i rollspel

"Jamen vad alla misstar sig på här , är ju att det bara är ett spel , en lek , personer som inte kan hantera det bör ju kanske söka kvalificerad hjälp."

Vad menar du med "hantera"? Ordvalet tyder helt klart på en bakomliggande moralisk värdering.

"Det viktigaste är ju att spela den karaktär man har enligt hans/hennes värderingar , har nu den personen i huvudet att det är kul att ex totera folk ,så bör den personen spela så"

Naturligtvis.

"Dock bör det finnas en gräns för vad man som sl eller spelare skall ha med i ett rollspel, grova inslag av sex , exempelvis pedofili o dyl bör inte has med , vill en spelare ha en sån karaktär kan man ju fundera lite på den människans psyke."

Varför? Ett sätt att skapa stämning i skräckrollspel, kanske det främsta sättet, är att alienera sina spelare och kasta in dem i situationer där deras moral testas. En scen med pedofili, eller till och med en RP som gillar det, är perfekt för att skapa dynamik i en spelgrupp.

"Ett gammalt kult exempel , en av mina spelare har en karaktär som har hamnad på -80 i balans (o så sjuk)
Och han är våldsbenägen, dopad. Vid ett tillfälle bad en kvinna på sina bara knän för sitt liv , varpå han skjuter henne i huvudet med en stor pistol och säger "jag har inte mycket till övers för kvinnor" Den personen var övertygad om att kvinnan i fråga var en demonvarelse (vilket var ganska nära sanningen) Det är ju ganska omoraliskt att avrätta en kvinna kan tyckas med han spelade ju bara sin roll."


Personligen anser jag att det var rätt tamt. Några kompisar till mig stängde in en person i en frys, trots att frysen var för liten. De knäckta samtliga ben i kroppen och lät henne sitta där tills hon dog. Själv har jag varit med om ett äventyr där vi, bl.a, begravde spädbarn för att se om de kunde krypa upp igen och brände upp vårat hotell med alla gäster i för att skapa en bra stämning till vår halloweenfest.

"Summa sumarum
Blanda inte in massa moral och etik som förstör karaktärerna ,men ha inte med altför grova inslag som ex pedofili o dyl........"


Motsägelsehimlen? Hur mycket moral får man ha med? Hur mycket grova inslag?

/staffan
 
Top