Nekromanti Moralkaka

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Problem

"En mer avancerad form av "det händer inte mig"."

Helt korrekt. Det som händer min rollperson i rollspel händer inte mig. Det är ett jävligt avancerat sätt för att få saker att inte hända mig, men likväl händer det inte mig.

Det kan komma att hända mig någon gång (kanske, eventuellt, måhända, och det om man stryker rena omöjligheter och de flesta orimligheter), men man mår inte bättre av att sitta och gräma sig över att det kan komma en pervers sexgalning som sluter ur tarmarna på en och onanerar över ens kylskåp. Förträngning eller kallt konstaterande av fakta, vad spelar det för roll?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Problem

Pjämmel om terminologi kan vi ta på svenskaforumet, dock kan jag erkänna att jag rört ihop försvarsmekanismerna med sublimeringen.

Eskapism är ju naturligtvis stort eftersom det ligger till grund för hela rollspelandet, men nu var det ju inte det vi diskuterade.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Problem

"Det kan komma att hända mig någon gång (kanske, eventuellt, måhända, och det om man stryker rena omöjligheter och de flesta orimligheter), men man mår inte bättre av att sitta och gräma sig över att det kan komma en pervers sexgalning som sluter ur tarmarna på en och onanerar över ens kylskåp. Förträngning eller kallt konstaterande av fakta, vad spelar det för roll?"

Det spelar roll därför att det inte enbart går ut över en själv, det går ut över andra också. Man sitter och låter bli att reflektera över världsproblemen istället för att hjälpa till och ta sitt ansvar som medmänniska.

Vi kan ta valfritt och slumpartat rollspel som exempel. I ett äventyr får spelarna reda på att hemlandets långa krig mot landet X lätt skulle kunna avslutas, om inte hemlandet (Y) velat ha kvar sin armé i området kring X. Y har dessutom ingen lämplig nickedockaatt sätta på tronen ännu. Därför fortsätter kriget, därför dör barnen.

"Så kan man väl inte göra." tänker den genomsnittlige rollspelaren, och reflekterar inte över det faktum att sånt faktiskt händer. Ännu en person sitter hemma utan att reagera på orättvisorna.

/staffan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Problem

"Det spelar roll därför att det inte enbart går ut över en själv, det går ut över andra också. Man sitter och låter bli att reflektera över världsproblemen istället för att hjälpa till och ta sitt ansvar som medmänniska."

Uhu? Även om jag får min rollperson att hjälpa någon i rollspelet så hjälper det fortfarande inte världsproblemen. Det är fortfarande på låtsas och den riktiga världen blir inte bättre av att jag låtsas göra vad jag kan för att göra den bättre.

Har du problem med taskigt samvete för att dina påhittade handlingar inte gör världen bättre, sätt in en kasse pengar till Radiohjälpen pg 90 1950-6 istället för att köpa nästa rollspelsmodul. Det hjälper garanterat mer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Problem

"Även om jag får min rollperson att hjälpa någon i rollspelet så hjälper det fortfarande inte världsproblemen. Det är fortfarande på låtsas och den riktiga världen blir inte bättre av att jag låtsas göra vad jag kan för att göra den bättre."

Jag har heller aldrig hävdat att man skall låtsas hjälpa folk, jag förstår inte riktigt hur du kunde missuppfatta det? Vad jag påstod var att folk som möter problem i rollspel gärna inte möter dem igen på riktigt. Man blir "mättad" i spelet och vill inte se att det faktiskt händer på riktigt.

/staffan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Problem

Hmmm, jag måste be att få invända mot staffan/szandors tidigare påstående att jag är den första (och ev. enda) som fattat vad han avsåg med debatten...jag tycker att det verkar som om Åke/Rosen är den ende som fattat vad det handlar om...

Sublimering? Regression? Förträngning? Och jag som bara ville ha lite kul på helgerna...

mvh
Örnie
PS Och här är lite termer från just _mitt_ akademiska specialområde, som jag gärna vill delge er: tvåstegshypotes, urbäddingsmekanism, "boys-on-the-bus"-fenomenet, diskursanalys! DS
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Problem

En aktivist i vår mitt, minsann!
Visst skulle det vara en bättre värld om folk slutade se på TV (om det inte är nyttiga program om världens orättvisor förstås), gå på bio (om det inte är nyttiga filmer om världens orättvisor som inte kommer från Hollywood förstås), gå på krogen (om det inte är nyttiga krogar som...äh, det blev fel) och rent allmänt ägnade sig mer än att förbättra världen. Det är en vanligt förekommande uppfattning bland aktivister på alla politiska kanter och inom alla typer av intresseinriktningar att _underhållning_ och _förströelse_ av vilket slag det vara månde egentligen är av ondo eftersom det hindrar människor från att göra sådant som är viktigt (d v s sådant som just den/de aktivisterna tycker är viktigt).

Om rollspel är opium för folket vill jag ha en stor fet pipa till, tack.

mvh
Örnie
PS Man löser inga världsproblem på ett rollspelsforum DS
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Problem

Det är helt sant, jag skulle t ex inte vilja bli ihjälslagen av en orch eller en shoggoth på väg hem från jobbet. Hey, it could happen to you!

Och om du vill påstså att rollspel leder till att man blir avtrubbad i förhållande till olika typer av verkliga problem och händelser så får du gärna komma med lite bevis och inte bara lite psykoanalytisk terminologi - åtminstone om du vill övertyga mig. Jag har nämligen blivit avtrubbad av åratal av lyssnande på dålig argumentation från rollspelsmotståndare och andra.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Problem (slowly drifting OT)

Jag tycker du förenklar väl mycket här. Det skulle ju kunna vara en Pepsi-flaska t ex. Om man avtrubbar flaskan förlorar den dessutom sin kolsyra och blir mindre läcker.

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Problem

<I>Jag har nämligen blivit avtrubbad av åratal av lyssnande på dålig argumentation från rollspelsmotståndare och andra.</I>

Fast hans lilla teori skulle å andra sidan vara ett rätt kul motargument mot just Didi & co - då borde det ju vara bättre ju mer fyllda rollspelen är med våld, nazism, ockult grejs, etc. (-:

Däremot motsäger den också alla befintliga teser om rollspel som "pedagogiskt instrument", så sjukhus som låter personalen rollspela katastroflägen o dyl för att göra dem mer rutinerade inför sånt, skulle göra sig själva en rejäl björntjänst - för att inte tala om Västerås Stift med sina Vägen-spel; då lär de bara ungdomarna att backa undan från moraliska ställningstaganden, ju.

--
Åke
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Problem

En teori lika intressant som den är omöjlig att falsifiera. Vad vi andra än kommer med för invändningar kan du nämligen säga att det bara beror på att vi förtränger hur eländigt vi egentligen har det.

Eftersom det sällan är någn idé att argumentera mot teorier och modeller som bygger på psykoanalys, kan jag istället fråga dig vad du tycker den lämpligaste medicinen mot detta sorgliga sakernas tillstånd är. Ska man

a) Sluta spela rollspel och istället viga sitt liv åt välgörenhet och/eller gå i terapi?

b) Spela rollspel på ett sådant sätt att man faktiskt väcker riktig, kännbar avsky för vad man nu anser vara moraliskt förkastligt och samtidigt göra det på ett sådant sätt att spelare (och spelledare) blir engagerade och aktiverar sig själva i samhälleligt handlande av olika slag? Hur gör man i så fall _det_ ?

c) Något tredje alternativ vi som förhåller oss skeptiska till psykoanalys/psykologisering/psykobabbel inte kan förstå med våra små små hjärnor och förtappade själar?

mvh
Örnie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Problem (slowly drifting OT)

<I>Det skulle ju kunna vara en Pepsi-flaska t ex. Om man avtrubbar flaskan förlorar den dessutom sin kolsyra och blir mindre läcker.</I>

Just därför är det bättre med burkar; de är redan rejält avtrubbade i förväg.

--
Åke
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Problem

Med det resonemanget förstår jag plötsligt vad du menar Szandor (gentemot tidigare förvirrande utlägg om försvarsmekanismer), OCH om man nu väljer att stödja radiohjälpen (fint i sig) så har man ju inte börjat att förbättra världen från den punkt man borde börja, sig själv (det där lät väll fint). NÄ, att stilla sitt EVENTUELLA dåliga samvete framför ärliga handlingar (tex ha roligt (tex rollspel)) är inte särskilt konstruktivt (och ett J**** dåligt resonemang).

För att försöka återgå till frågan, så tror (läs: TROR) jag att om man som spelledare gör en seriös insatts (utöver att vara en bra underhållare) så kommer de intryck som skapats att bevaras, det behöver inte vara av en moralisk typ, men det kommer definitivt att inehålla värderingar, det är ofrånkomligt. En spelledare behöver inte ha som motiv att förmedla budskap med sitt spelledande, de kommer ändå. Det finns inom skolor och andra institutioner ett utbrett nyttjande utav rollspel som pedagogisk metod, konflikt lösning o sånt. Detta är välkänt. Det används till att få en rad människor att bli genom dramatik insatta i olika situationer. Jag tror att den effekt som dessa "lekar" uppnår kan finnas inom vanligt rollspel oxå. Åter en koppling, kampsport är idag allmänt ansedd att vara ett utmärkt sätt för att bli av med en rad negativa känslor. Man får utlopp för agressioner samtidigt som våld blir avdramatiserat. Som motargument angående detta så kanske någon anser att det våldsamma händelser som fantiseras i rollsepel inte borde bli avdramatiserat, utan borde tas på mer allvar. Kanske, jag vet inte. Men jag anser att man inte bli "avtrubbad" i rollspel, man kanske får ett kyligare förhållningssätt (utåt) till "hemskheter". Men (min slutpoäng (ingen pungspark precis)) rollspel = lek!

Lek = övning, övning = inlärnnig (alternativt avlärning beroende på vilken pedagogisk skola man tror på). Titta på ungjävlarna när dom leker, det är fysiska lekar, mentala lekar, känslomässiga lekar. Vad som helst. Och det är ofta våldsamma lekar, dock oftast av pojkar, men rollspel är ju oxå dominerat av detta kön. De första lekarna ett barn gör är lekar som övar perception, motorik och att förstå känslor. När barn kommit till en ålder av 6 år ungefär kommer dessa ungar att börja leka lekar med regler av olika slag, fantasi lekar med en uppsättning bestämelser, dels för det kompetativa momentet dels för att uppnå balans och jämlikhet i leken och för det tredje för att de försöker kopiera/öva verkliga företeelser. Vad blir resultatet, jo en uppsättning värderingar och ett utvecklat moraltänkande (beroende på hur det går pålekarna oxå, ständigt misslyckande kan vara ganska så förödande).

Min poäng, DE LÄR AV VARANDRA! DE SKADAS INTE! DE MOGNAR!

Om vi inte är smartare är ett par sexåringar så beror det nog på att alla rollspelare är dumma, det tror inte jag. Har man DÅ som spelledare/spelare/åskådare ett ansvar för sig själv eller de andra att anamma/reflektera/förkasta olika sortes moral/etik/värderingar. Mitt svar: NEJ. varför, läs ovan!!!



ps: är detta den sorts debatt som diddi&björn ville uppnå?


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Problem

Sant, regler och system uppkommer oxå ur att man vill kunna tävla med allt! Men massiva regler/beskrivningar KAN göra en sak mer trovärdig och därigenom mer skrämmande!

Åandra sidan så om jag nu spelat neotech hela mitt liv (ren spekulation) kommer jag nog fortfarande att vara lika jävla rädd om jag nu stöter på för första gången på riktigt en snubbe med en pistol riktad mot mig!

så det så!


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Problem

det här med sublimeringen har ju redan Rödhake skällt ut dig för så det struntar vi i.

Sen tycker jag att det låter som om du tycker att försvarsmekanismer är nåt dåligt. Har man funktionella försvar på en hög adaptiv nivå som sätter in när de behövs så tyder ju det på en god psykisk hälsa.

Sedan så krävs det ju att en spelare har en viss inlevelseförmåga för att han ska bli rädd. Är han trött, ointresserad eller tänker bara på att hans tjej har gjort slut så bryr han sig nog inte så mycket om att hans polare beskriver hur tarmarna flyger ut ur en människa.

Men i vissa avseenden kan det du beskriver naturligtvis hända, att man blir rädd och använder sig av försvar för att klara av detta.

Men vad menar du med att rollspelare skulle vara räddare än någon annan?

Don Kennetho
 

anaril sanator

Veteran
Joined
14 Oct 2000
Messages
26
Location
fagersta
Re: Etik & moral i rollspel

Jag tror att min formulering vart lite kass , märkte att jag skrivit runt mig själv , att jag vill uteslute vissa inslag beror när man tänker efter på mina värderingar.
mitt inlägg riktade sig mot det som jag förstod som att man skulle sträva efter moraliskt spelande, som att "bota" rollpersoner som är "onda" inget bra ordval men sammanhanget är tydligt.
Självklart är det ballt att ställa sin grupp för moraliska dilemman, men att sedan inte låte spelarna agera i linje med sina rp:s är fel.

illusionens mästare
 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: Problem

hej!

"det här med sublimeringen har ju redan Rödhake skällt ut dig..." nja, lite!

"Sen tycker jag att det låter som om du tycker att försvarsmekanismer är nåt dåligt" Vem har sagt att han är dynamist!!!

"Har man funktionella försvar på en hög adaptiv nivå som sätter in när de behövs så tyder ju det på en god psykisk hälsa." Visst, Freud (inte heller felfri) menar kanske så (och ev. efterkommande dynamiker). Men detta är ju en av de klart största motsägelserna inom psykologin, rent teoretiskt borde väll man klassas som "frisk" om man inte har någon försvarsmekanism igång någon gång ALLS! förutom just sublimering och mildare eskapism klarar jag mig nog utan dessa. Och just dessa egenheter är klart överrepressenterade hos rollspelare!!!

"Sedan så krävs det ju att en spelare har en viss inlevelseförmåga för att han ska bli rädd. Är han trött..." En av de mest jävliga upplevelserna var när jag vaknar efter att ha slumratt till mitt i ett 6 timmars scenario av Cthulhu, DET var skrämmande!!!

"att man blir rädd och använder sig av försvar för att klara av detta" Inte alltid, ibland kan reaktionen vara rent betingat av upplevelsen!!!

"Men vad menar du med att rollspelare skulle vara räddare än någon annan?" Rollspelskulturen har på bara några år utvecklat sig enormt fort, den forna subkulturen finns inte längre. Gruppreggressioner hos rollspelare är enorma, likaså teamthink och min egna benämning "mental inavel", fördommar och projiceringar florerar internt (kolla bara detta forum, KOLLA BARA MIG). Hur reagerar gemene spelare på kritik mot våran hobby? Alla dessa regelverk, vad tyder de på. Inramandet av ALLT som man upplever. Och all eskapism då??? Vad beror detta på om inte rädsla och annat synonymt, så säg!!!

men det kanske bara är min åsikt...


Can you say kuh-THOO-loo?
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Etik & moral i rollspel

"Jag tror att min formulering vart lite kass , märkte att jag skrivit runt mig själv , att jag vill uteslute vissa inslag beror när man tänker efter på mina värderingar."

Och därmed har du börjat inse vidden av denna diskussion. Du har, som man säger inom buddhismen, nått upplysning.

"mitt inlägg riktade sig mot det som jag förstod som att man skulle sträva efter moraliskt spelande, som att "bota" rollpersoner som är "onda" inget bra ordval men sammanhanget är tydligt."

Jag förstår vad du menar.

"Självklart är det ballt att ställa sin grupp för moraliska dilemman, men att sedan inte låte spelarna agera i linje med sina rp:s är fel."

Helt rätt. Det finns två regler jag följer som SL och spelare;

1. Spelaren har makt över allt.
2. SL har oinskränkt makt över allt.

Om de två parterna samarbetar kan man nå extrema höjder.

/staffan
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Problem

Du har nått en sorts oupplyst upplysthet. Ditt geni försöker förstå saker som inte har någon logisk förklaring istället för att inse att du redan har rätt.

/staffan
 
Top