Nekromanti Monstertisdag

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Visst är det häftigt med monster! Nästan alla spel, böcker och serier inom nördkulturen innehåller monster. Ett spöke, en zombie, en minotaur eller varför inte en drake? Monster kommer i ständigt nya varianter och skepnader, men i stora drag bibehålls de mest utmärkande dragen. Edward Cullen tål solljus men han dricker fortfarande blod. Hallå, annars vore han väl inte en vampyr?

De flesta berättelser om monster är hundratals, eller tusentals, år gamla och traditionens makt är stor. Eller annorlunda uttryckt, det finns starka normer bland monster. Givetvis säger dessa normer något om hur vi ser på världen. Kanske har du också funderat på varför ondingarna alltid är "svartmuskiga", slåss med krökta svärd och har knotiga näsor? Och hur ofta behövs egentligen en "ren och oskyldig jungfru". Äntligen är det dags för svar!

I denna diskussionstråd länkar jag till mina Monstertisdag-inlägg på enormkritik.se. Såklart svarar jag även om någon undrar något.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Mylingar, även kallade byttingar eller utbördingar, kallades de dräpta odöpta barnen i det kristna bonde-Sverige. Ibland kommer mylingen tillbaka som gengångare.

Monstertisdag goes folklivsforskning och tittar på mylingen - ett svenskt väsen som är en mindre känd släkting till bortbytingen. Varning för spökbarn utfärdas.

Läs inlägget
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Monstertisdag: ninja

Ninja, skuggkrigaren, är en asiatisk lönnmördare eller spion som är mycket vanlig i västerländsk populärkultur och i hög grad faktiskt satt standarden för hur en asiatisk rollfigur är i action- och fantasy-filmer.

Bildkavalkad utlovas!

Monstertisdag: ninja
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Ultimate Showdown of Ultimate Destiny!

Missa inte fetaste tävlingen 2013, Monstertisdag Ultimate Showdown of Ultimate Destiny! Riktigt nördiga rariteter utlovas till vinnarna. Let the game begin.

Tävla här!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Re: Ultimate Showdown of Ultimate Destiny!

MattiasLejbrink said:
Missa inte fetaste tävlingen 2013, Monstertisdag Ultimate Showdown of Ultimate Destiny! Riktigt nördiga rariteter utlovas till vinnarna. Let the game begin.

Tävla här!
Jag har lagt en kommentar på din sida där jag satsar på varulven. Jag måste ju gå med tävlingens underdog :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Om varulven infekterar sin motståndare med lychantropi men sedan dör är ju vinnaren en varulv... Gälls det? :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
De här matcherna och din komentering är sjukt underhållande :gremlaugh:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Re: Jätte vs Insektoider

MattiasLejbrink said:
Jättarnas förkämpe The Jarl går upp mot fyra klickande kolossala tusenfotingar på Fjords of the Ice King. Vad smäller högst, samarbete eller en fet åskvigg?

Gå till kvartsfinal 3
Jag har aldrig förståt folk som följer sport förrän nu :gremsmile: Du måste göra en ny turnering efter du gått igenom nästa startfält av monster i monstertisdag :gremlaugh:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Re: Jätte vs Insektoider

God45 said:
Jag har aldrig förståt folk som följer sport förrän nu :gremsmile: Du måste göra en ny turnering efter du gått igenom nästa startfält av monster i monstertisdag :gremlaugh:
Ja, faktiskt en jättebra jämförelse. När ens favoritlag åker ut i första rundan skiter man i resten av tävlingen pga. extrem besvikelse. :gremwink:
 
Top