DoD Monsterboken 2024

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
På engelska heter Vättarna Hobgoblins - och de brukar väl i teorin vara större och mer organiserade kanske. Möjligt det är tanken, även om det inte framgår jättemycket. .
Att Hobgoblins skall vara relativt stora och organiserade är väll mer ett Dungeons & Dragons påhitt? I Engelsk folktro så är de rätt lika våra hustomtar, fast kanske lite mer förtjusta i elaka spratt.
 

Daarkh

Veteran
Joined
29 Mar 2016
Messages
3
I gamla DoD var svartalferna vilda vargryttare och vättarna civiliserade gruvarbetare, så en rätt stor skillnad.
Nja.. det låter mer som olika yrkesval inom samma släkte för mig. Känns rätt stereotypiskt att tro att varenda goblin skulle bli en vargryttare.

Edit:
Jepp, det var så jag tänkte på 1980-talet.
Ok. Ogillar den förenklingen, men då fick jag det historiska svaret iallafall. Tack Anders.

Ja, det är en av de sakerna jag undrar mest över - upplever svartalferna pendlar mellan komiska och vilda barbarer i sina beskrivningar, så det kanske är som komplement till detta? Jag gillar dock svartalferna as is, och de finns både som RP och populära SLPs vid mitt bord. Dock också lustigt Vättarnas Släktesförmåga faktiskt är likställd med Hjälteförmågan Orädd, om än med annan formulering (effekt och kostnad är likadan) - och exemplen på SLPs är delvis väldigt nära svartalferna. Hade velat ha ngt mer än en reskinnad svartalf kanske.

På engelska heter Vättarna Hobgoblins - och de brukar väl i teorin vara större och mer organiserade kanske. Möjligt det är tanken, även om det inte framgår jättemycket. .
Detta låter mer logiskt för mig. Om hobgoblins är fysiskt större kan de troligen fokusera mer på alternativa yrken än klenare goblins kan. Har aldrig varit så förtjust i Svartalf som namn heller, försvenskar hellre Goblins till Gobliner. Men det är väl mer en personlig smaksak.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Källorna för monsterbeskrivningarna var i prioordning:

1. Monsterboken
2. Monsterboken II
3. Monsterboxen

Jag försökte ligga så nära ursprungstexterna som möjligt utan att det skulle vara exakt samma, och så att det skulle passa med Ligans vision kring deras Drakar och Demoner.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Village of Twilight skrevs ursprungligen av Gail Sanchez och Carl Smith, så någon av dessa borde då rimligtvis vara onaquins upphovsperson. Jag tror inte den har någon faktisk mytologisk förlaga, åtminstone inte i detaljerna.
Fafnir på erebaltor.se visade 2010 sin google-fu-färdighet och hittade ett svar om den aztekiska bakgrunden till onaquin: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=753
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Alltså, jag har inga problem med Vättarna som koncept - tyckte bara inte de tillförde så mycket mot svartalferna, annat som en "variant". Kommer absolut använda dem som mer civiliserat nattfolk, men nog se över deras släktesförmåga tex.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Fafnir på erebaltor.se visade 2010 sin google-fu-färdighet och hittade ett svar om den aztekiska bakgrunden till onaquin: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=753
Klistrar in det här, om det nån dag blir så att erebaltor.se släcker ner..

"Saxat från forum annorstädes:

FrankTrollman wrote:
Quote:
and... Frank, you mentioned the Daeva were being inspired by the Aztec Onaqui... I found nothing on that online... though I did find mention of the aztec vampiric creatures called "cihauteteo" on wikipedia... Im just wondering what the deal with Onaqui is, and how to learn up on them.

First of all, let's talk about the Civateteo and the Tlahuelpuchi. The Civateteo is a noblewoman who died in childbirth and is now a sacred baby-eating ghost who serves the setting sun. The Tlahuelpuchi is a bloodsucking witch who can change into animals and fly around by chopping their feet off. They serve the evil night and eat babies not out of sacred duty but because they are jerks. The ritual to summon a Civateteo is to go fast in a graveyard covered in chalk for seven days. The ritual to summon a Tlahuelpuchi is to leave a trail of infants up to a Loony Tunes style box trap. I'm not making those up.

The Onaqui is a heart eating, blood drinking, villainous man-bat-jaguar. They command swarms of bats and have huge fangs that they use to suck the life blood out of people. Human arms and torso, bat wings, monstrous head, jaguar claws and (usually) a tail. They are nocturnal, and in some versions they suffer some kind of mishap if they don't get back to a cave before dawn. In others they actually die every day because they are responsible for killing the sun every day (they come back to life at noon to do this). The Aztec word for setting sun is Onaqui Tonatiuh - literally "The Onaqui's Sun"

Tlahuelpuchis and Onaqui are much closer to vampires than Civateteos. Civateteos are more like Wraiths in the WoD nomenclature."
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Klistrar in det här, om det nån dag blir så att erebaltor.se släcker ner..

"Saxat från forum annorstädes:

FrankTrollman wrote:
Quote:
and... Frank, you mentioned the Daeva were being inspired by the Aztec Onaqui... I found nothing on that online... though I did find mention of the aztec vampiric creatures called "cihauteteo" on wikipedia... Im just wondering what the deal with Onaqui is, and how to learn up on them.

First of all, let's talk about the Civateteo and the Tlahuelpuchi. The Civateteo is a noblewoman who died in childbirth and is now a sacred baby-eating ghost who serves the setting sun. The Tlahuelpuchi is a bloodsucking witch who can change into animals and fly around by chopping their feet off. They serve the evil night and eat babies not out of sacred duty but because they are jerks. The ritual to summon a Civateteo is to go fast in a graveyard covered in chalk for seven days. The ritual to summon a Tlahuelpuchi is to leave a trail of infants up to a Loony Tunes style box trap. I'm not making those up.

The Onaqui is a heart eating, blood drinking, villainous man-bat-jaguar. They command swarms of bats and have huge fangs that they use to suck the life blood out of people. Human arms and torso, bat wings, monstrous head, jaguar claws and (usually) a tail. They are nocturnal, and in some versions they suffer some kind of mishap if they don't get back to a cave before dawn. In others they actually die every day because they are responsible for killing the sun every day (they come back to life at noon to do this). The Aztec word for setting sun is Onaqui Tonatiuh - literally "The Onaqui's Sun"

Tlahuelpuchis and Onaqui are much closer to vampires than Civateteos. Civateteos are more like Wraiths in the WoD nomenclature."
Även om det är väldigt oklart var den informationen är hämtad. När jag letar efter sådant som inte refererar tillbaka till spelar är det enda nahuatl-relaterade jag hittar just termen för kvällningen, inget om att onaquin skulle vara en faktisk mytologisk varelse. Risken finns alltså att det är en falsk mytologisk association, skapad av det gamla Chill-äventyret och sedan upplockat för att det är "häftigare" med ett faktiskt mytologiskt monster snarare än en nyskapad varelse.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Även om det är väldigt oklart var den informationen är hämtad. När jag letar efter sådant som inte refererar tillbaka till spelar är det enda nahuatl-relaterade jag hittar just termen för kvällningen, inget om att onaquin skulle vara en faktisk mytologisk varelse. Risken finns alltså att det är en falsk mytologisk association, skapad av det gamla Chill-äventyret och sedan upplockat för att det är "häftigare" med ett faktiskt mytologiskt monster snarare än en nyskapad varelse.
Jag är benägen att hålla med här - inga monster är så obskyra att man inte kan hitta dem med webbsökning. "Onaqui" syns nästan bara i sammansättningen "onaqui tonatiuh", solnedgång, där "onaqui" betyder saker som inträde eller vandring.

Konstruktionen av monstret - en vampyrisk fladdermusdemon - känns rimligt och välgjort, men antagligen (tills någon kan visa upp en faktisk källa) bara något som en researchande rollspelskonstruktör kommit på och greppat ett inte helt godtyckligt ord till.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Huh. När jag söker på onaqui får jag bara upp en bergskedja i USA, dit turister åker för att se vildhästar, tydligen.... :oops:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Även om det är väldigt oklart var den informationen är hämtad. När jag letar efter sådant som inte refererar tillbaka till spelar är det enda nahuatl-relaterade jag hittar just termen för kvällningen, inget om att onaquin skulle vara en faktisk mytologisk varelse. Risken finns alltså att det är en falsk mytologisk association, skapad av det gamla Chill-äventyret och sedan upplockat för att det är "häftigare" med ett faktiskt mytologiskt monster snarare än en nyskapad varelse.
1985 fanns inte dagens researchmöjligheter. Jag trodde där och då att onaqui var ett genuint mexikanskt skräckväsen som placerats i Chill.
 

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
15
Ah de kallas nattfolk nu. Hette de inte svartfolk förr i 80tals och tidig 90tals utgåvorna?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Källorna för monsterbeskrivningarna var i prioordning:

1. Monsterboken
2. Monsterboken II
3. Monsterboxen

Jag försökte ligga så nära ursprungstexterna som möjligt utan att det skulle vara exakt samma, och så att det skulle passa med Ligans vision kring deras Drakar och Demoner.
"Man får tacka", för att citera Kalle Stropp. Rejält beröm för min påhittighet 1985-86.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Svanmön kommer från baletten Svansjön, kalydonen från legenden om jakten på det kalydoniska vildsvinet. Karkionen är helt och hållet mitt påhitt.
Det finns ju en svanmö i Poul Andersons Three Hearts and Three Lions också, men det kanske inte var en direkt inspiration. :)
 
Top